بهره برداری از کریدور شمال- جنوب تا سال آینده

رحیم صفوی با تاکید بر تقویت روابط اقتصادی بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: اتصال چابهار به کاسپین و کریدور شمال به جنوب با ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی فراوان تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «سیدیحیی رحیم صفوی»» امروز(سه‌شنبه، ۲۷ آبان) در همایش بین‌المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در سالن همایش‌های منطقه آزاد انزلی برگزار شد گفت: قدرت های اقتصادی و امنیتی جدید در اوراسیا در حال شکل‌گیری است که در همکاری‌های منطقه‌ای بسیار موثر است.


دبیر همایش بین المللی اتحادیه اوراسیا با اشاره به موافقتنامه تعرفه ترجیحی جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، مهمترین بحث این توافق‌نامه را بهره‌گیری از ترکیبی متنوع از اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته دانست و افزود: انرژی‌های فسیلی و وجود دریای با اهمیت خزر، منطقه اوراسیا را به منطقه‌ای تاثیرگذار در حوزه کاهش هزینه صادرات جهانی بدون حضور آمریکا تبدیل کرده است.

 

وی با اشاره به جایگاه مهم اتحادیه اوراسیا در توسعه روابط منطقه‌ای اذعان کرد: خبرگان تجارت جهانی در تفاهم با یکدیگر می‌توانند با داشتن ظرفیت‌ های عظیم ریلی، دریایی، زمینی و وجود مناطق آزاد این اتحادیه را درون قاره ای و برون قاره ای کنند.


صفوی جایگاه ایران در چهار راه تجاری را مهم و استراتژیک برشمرد و با تاکید بر تقویت روابط اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تعمیق فضای همکاری و تعامل منطقه‌ای اظهارداشت: ایران اسلامی پیوند دهنده کشورهای مخترع و موثر است.

 

وی اذعان کرد: جمهوری اسلامی ايران با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و کریدورهای تجاری کشورهای حوزه‌های ژئوپلیتیکی دریای خزر دو مسیر راهبردی تعامل با چین را از طریق آسیای مرکزی و تعامل با کشورهای اوراسیا فعال ساخته است.

 

ریيس انجمن ژئوپليتيک ايران با تاکید بر اهمیت کریدور شمال - جنوب در توسعه تجارت جهانی با محوریت ایران تصریح کرد: ایران یک چهارراه ترانزيتی است که محور شمال ـ جنوب، شرق به غرب و غرب به شرق را متصل می‌کند.

 

وی با بیان اینکه اتحادیه اقتصادی اوراسیا فضای گشایش اقتصادی کشور برای واردات و صادرات در دوره تحریم‌هاست خاطرنشان ساخت: اتصال چابهار به کاسپین و کریدور شمال به جنوب با ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی فراوان تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.



 

کد خبر 994159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha