۴۰ درصد از صادرات غیرنفتی کشور از طریق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام می شود

بانک با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۲۸۰ واحد تولیدی فعال در مناطق آزاد و ویژه کشور مستقر هستند گفت: این مناطق حدود ۴۰ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور را بر عهده دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از انزلی، «مرتضی بانک» امروز(سه‌شنبه، ۲۷ آبان) در همایش بین‌المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سالن همایش‌های منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه تحولات هفته های اخیر، عموما متاثر از یکجانبه گرایی برخی حکام کشورهای خاص بوده است گفت: این درحالی است که با توجه به روح حاکم بر اقتصاد بین الملل، چند جانبه‌گرایی یک ضرورت غیرقابل انکار جهت توسعه اقتصادی کشورهاست.

 

مشاور رییس جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد کشور انعقاد موافقتنامه‌های همکاری بین‌المللی را اقدامی راهبردی و برترین ابزار تحقق برون‌گرایی اقتصاد دانست و افزود: پویایی تجارت، تسهیل سرمایه‌گذاری و جهت دهی به ظرفیت‌های تولید داخلی از پیامدهای این توافق‌نامه‌ها است.

 

وی ادامه داد: کشورها با انعقاد اینگونه تفاهم‌نامه‌ها و توجه به مزیت‌های نسبی و رقابتی در بازارهای خود و شرکای تجاری از طریق ایجاد توازن تجاری در صادرات توانمندی‌ها و واردات مایحتاج، علاوه بر توسعه بازار عرضه برای واحدهای تولیدی، منابع بهینه‌ای را جهت تامین تقاضای داخلی تامین می‌کنند.

 

بانک شاخص‌ترین نمونه اینگونه همکاری‌ها را امضای بزرگترین توافق تجارت آزاد جهان توسط ۱۵ کشور آسیا و اقیانوسیه در روزهای اخیر اعلام کرد و در این راستا موافقتنامه ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را نیز بزرگترین تحول تجاری پس از انقلاب و از موثرترین اقدامات در راستای توسعه بازار، اشتغالزایی، بهبود حمل و نقل، و جهش تولید دانست که از ۵ آبان سال ۹۸ وارد فاز اجرایی شده و با توجه به حصول نتایج موفق طی یکسال گذشته، در چهار مرحله به تجارت آزاد با اعضای اتحادیه اوراسیا منجر خواهد شد.

 

وی با تاکید بر آسیب‌شناسی و رفع نواقص موجود به‌منظور بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های این موافقتنامه گفت: با توجه به محدود شدن بازارهای تجاری در دسترس و مشکلات مبادلات مالی بین‌المللی، باید حساسیت و لزوم بهره‌برداری صحیح از ظرفیت‌های ایجاد شده در این موافقتنامه به‌درستی درک شده و تمامی نهادهای داخلی نسبت به ایجاد مسیر سبز و پایدار جهت تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا اقدام کنند.

 

بانک تحقق نفوذ در بازار اوراسیا را در گروی شناسایی صحیح نیازهای این بازار و صادرات کالای با کیفیت جهت اخذ سهم بازار برشمرد و پایبندی به مشی تجارت بین‌الملل، حفظ کیفیت و عمل به تعهدات را از شروط حفظ و اخذ سهم بیشتر از بازار مقصد عنوان کرد.

 

وی با بیان اینکه واحدهای توانمند داخلی از طریق تشکیل کنسیرسیوم‌های صادراتی باید نسبت به هم‌افزایی قابلیت‌ها و رعایت اصول بین‌المللی از جمله بازاریابی حرفه‌ای، بسته‌بندی مناسب، کنترل کیفی و رعایت استانداردهای مرجع اقدام کنند ابراز داشت: در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۲۸۰ واحد تولیدی فعال در مناطق آزاد و ویژه کشور مستقر است که با توجه به امتیازات و مشوق‌های خاص صادرات‌گرا، حدود ۴۰ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور را بر عهده دارند و بدیهی است که نقش بسزایی در تحقق مبادلات تجاری با اوراسیا بر عهده خواهند داشت.

 

مشاور رییس جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد کشور اضافه کرد: بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانونی مناطق آزاد و ویژه جهت کاهش هزینه‌های تولید، افزایش قدرت رقابت در بازارهای بین‌المللی را به همراه خواهد داشت که این امر مناطق را به "هاب تولید" در این موافقتنامه تبدیل کرده است.

 

وی با بیان اینکه مناطق آزاد کشور با بهره‌مندی از مزایای کاربردی نظیر مزیت‌های قانونی فعالیت‌های تجاری، سهولت تردد اتباع خارجی، استقرار شرکت‌های مدیریت صادرات، زیرساخت‌های توسعه یافته تجاری و ظرفیت‌های مناسب نمایشگاهی موقعیت مناسبی را جهت بازاریابی محصولات صادراتی و توسعه تجارت با اوراسیا مهیا کرده‌اند گفت: با توجه به وجود پنجره واحد خدمات الکترونیک در مناطق آزاد و ویژه، پاسخگویی به نیازهای فعالین اقتصادی در کوتاهترین زمان ممکن صورت خواهد گرفت که این امتیازات، مناطق آزاد و ویژه را به‌عنوان "هاب صادرات" در موافقتنامه اوراسیا معرفی کرده است.

 

بانک موقعیت ممتاز ایران در مرکزیت شاهراه‌های کلیدی منطقه از یک سو و موقعیت مناطق آزاد و ویژه کشور به‌عنوان دروازه‌های این کریدورها را نشان از پتانسیل بالای بازار لجستیک در این مناطق بیان کرد و متذکر شد: مناطق آزاد و ویژه به‌عنوان دروازه کریدورهای بین‌المللی تجاری اعم از نوستراک، شرق – غرب، تراسیکا، و یک کمربند – یک راه، وظیفه  اصلی تسهیل و توسعه عملیات تجارت بین‌الملل را بر عهده دارند.

 

وی با بیان اینکه بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی در کنار مناطق ویژه اقتصادی امیر آباد و آستارا دروازه‌های حمل و نقل دریایی به‌عنوان مقرون به‌صرفه‌ترین مسیر تجارت با کشورهای اوراسیا است اظهارداشت: دروازه‌های حمل و نقل زمینی کالا با این کشورها در مناطق آزاد ارس و ماکو و منطقه ویژه سرخس و مناطق در دست تصویب اینچه برون، باجگیران و لطف آباد است که در کنار منطقه آزاد فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به‌عنوان کریدور مبادلات هوایی، به فعالین اقتصادی کشور ارائه خدمات می‌کند.

 

بانک ادامه داد: از سوی دیگر توسعه مبادلات ترانزیتی و صادرات مجدد به کشورهای اوراسیا با پشتیبانی مناطق آزاد اروند و چابهار و همچنین مناطق ویژه بندری جنوب کشور، نقش مناطق آزاد و ویژه به‌عنوان "هاب ترانزیت" را بیش از پیش نمایان می کند.

 

وی با بیان اینکه مناطق آزاد با بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانونی جهت انجام عملیات پولی و بانکی با سرمایه داخلی و خارجی، ایجاد بانک‌های آفشور و ارائه خدمات گوناگون در حوزه‌های بیمه و اعتبارات و با توجه به اقدام منحصر به‌فرد استقرار بورس بین‌الملل نقش‌آفرین "هاب مالی و اعتباری" موافقتنامه هستند خاطرنشان ساخت: ظرفیت چشمگیر و اقدامات موثر منطقه آزاد انزلی در تحقق تمامی نقش‌های چهارگانه تولید، صادرات، ترانزیت و خدمات مالی به‌خوبی در میزان فعالیت‌های بندر کاسپین و ارزش صادرات این منطقه نمود پیدا کرده است.

 


 

کد خبر 994224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha