لزوم تدوین راهبرد اقتصادی با تولید صادرات محور

اردکانیان با تاکید بر تدوین راهبرد اقتصادی با تولیدات صادرات محور گفت: باید عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در کشور به عنوان پروژه ملی تعریف شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از انزلی، «رضا اردکانیان» امروز(سه‌شنبه، ۲۷ آبان) در ارتباط ویدئوکنفرانسی با همایش بین‌المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در سالن همایش‌های منطقه آزاد انزلی برگزار شد با تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت این توافق‌نامه ترجیحی با آسیب‌شناسی و بازسنجی یکسال گذشته و رفع چالش‌های پیش رو گفت: اوراسیا سازمان نوظهور بین منطقه‌ای است و چنانچه به ضریب بالایی در ایجاد همگرایی منطقه‌ای دست یابیم قابلیت تبدیل به قطب اقتصادی و سیاسی را دارد.

 

وزیر نیرو با بیان اینکه باید از شرکای تجاری در برابر تاثیرات منفی جهانی شدن محافظت کنیم افزود: تحولات اخیر مرزهای شمالی بیانگر ناامنی منطقه در توسعه اقتصادی است و با توسعه تجارت متقابل می‌توان از ناامنی بیشتر جلوگیری کرد.

 

وی با توجه به وسعت تعارضات موجود در منطقه اوراسیا بر لزوم تلاش بیشتر به‌منظور همگرایی و تعامل منطقه‌ای تاکید کرد و بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به الزامات همسایگی و موقعیت جعرافیایی و ترانزیتی برتر نقش مهمی در منطقه ایفا می‌کند.

 

اردکانیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران قدرت منطقه است تصریح کرد: همکاری ایران با اوراسیا می‌بایست در قالب تجارت آزاد و پروژه ملی در کشور تعریف شود و الزامات اجرایی موفق در داخل را فراهم کنیم. دستورالعمل کار با اتحادیه، یکپارچه‌سازی، ایجاد زیرساخت تجاری و سخت‌افزاری مانند بندر، جاده، پایانه‌های صادراتی و امکانات نرم افزاری متناسب با اوراسیا تنظیم شود و به‌روز رسانی قوانین گمرکی انجام شود.

 

وی ادامه داد: به‌دنبال ایجاد ساز و کار مناسب برای ترخیص کالا، باید بر واردات و صادرات تمرکز بیشتری صورت گیرد زیرا توسعه مناسب اقتصادی برخلاف سیاسی بر مبنای اراده‌ها شکل نمی‌گیرد بلکه نیازمند الزامات است و در صورت فقدان الزامات، توسعه تجاری ایجاد نمی‌شود.

 

اردکانیان با تاکید بر اینکه همکاری با اوراسیا باید به عنوان اقدامی ملی باشد گفت: در اجرای این توافق‌نامه همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه بدون ایجاد زیرساخت نمی‌توان از اقتصاد بهره گرفت تصریح کرد: در کنار توجه به زیر ساخت‌های مورد نیاز توافقنامه، ضروری است بازنگری در ساختار تجارت به‌عنوان متولیان تجارت اصلی صورت گرفته و نسبت به به‌روزرسانی و ارتقا سازمان‌های پشتیبان مثل گمرک، اتاق بازرگانی، بنادر، دامپزشکی و سایر شبکه‌های حمل و نقلی در کنار رفع ناهماهنگی های سازمانی و پرهیز از بخشی‌نگری و تشکیل شبکه‌های پایانه کالا عمل کنیم.

 

وزیر نیرو با تاکید بر کاهش وابستگی متقابل اقتصادی و بهبود ریسک‌پذیری کشورهای عضو تاکید کرد: باید عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در کشور به عنوان پروژه ملی تعریف شود و به نوعی پایلوت توسعه اقتصادی ما باشد تا به سمت تدوین راهبرد اقتصادی با تولیدات صادرات محور حرکت کنیم.

کد خبر 994248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha