اثرات کرونا بر تغییر الگوی مصرف

شرایط و سختی های دوران کرونا موجب تغییر الگوی مصرف شده و این موضوع بر مدیریت بسیاری از تجمل گرایی ها و هزینه های اضافی نقش داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، شیوع بیماری کرونا اثرات زیادی را بر حوزه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، روابط اجتماعی و رفتارهای زندگی داشته که در برخی مواقع موجب بروز بحران و در بعضی مولفه ها نیز تغییراتی ایجاد کرده که این تغییر موجب تحول در رفتار و الگوهای زندگی شده است.

 

شرایط سخت اقتصادی و همچنین ملاحظات رفتاری و ارتباطات اجتماعی ناشی از کرونا تغییراتی را در زندگی مردم و رفتارها و الگوهای مصرف ایجاد کرده که نمونه های آن در برگزاری مراسم های عروسی، ترحیم، جشن های تولد، تفریح و تجمل گرایی و مراسم های خانوادگی می بینیم.

 

مدیریت مراسم ها و هزینه ها در دوران کرونا مدل های جدیدی را به جامعه معرف یکرد که با تغییر الگوی مصرف قادر به مدیریت زندگی و کاهش هزینه ها خواهیم بود پس بر این اساس باید به فکر تغییر و اصلاح روش ها باشیم و بسیاری از مسائل مربوط به اسراف کاهش یافت.

 

اثرپذیری از شرایط کرونا و تحولات رفتاری در حال تثبیت و در دوران پسا کرونا نیز این وضع ادامه پیدا می کند و با کاهش دغدغه هایی مثل هزینه مراسم های عروسی و میهمانی های آنچنانی شرایط برای ازدواج و تشکیل خانواده و فرزندآوری تسهیل خواهد شد و بارمالی بالای چنین برنامه هایی کاهش می یابد.

 

مردم در گذشته باور می کردند که مدیریت این هزینه ها امکان پذیر نیست و یا تغییر آن برای آنان سخت بود و از این جهت کرونا آنان را به اجبار به تحول رفتاری ملزم کرد که نتیجه مثبت آن را در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی می بینیم.

 

*تغییر الگوی مصرف در مدیریت اقتصادی جامعه لازم است

 

استاد علوم اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به تغییر الگوی مصرف به عنوان مولفه مهم اقتصادی گفت: تغییر الگوی مصرف در مدیریت اقتصادی جامعه لازم است.

 

«سید کمیل طیبی» با اشاره به اینکه برخی از رفتارهای جامعه زیبنده نبود و چالش های اقتصادی ایجاد می کرد، افزود: تجمل گرایی در مراسم های عزا و شادی شرایط را سخت و مشکلات اجتماعی را ایجاد می کرد و برای خانواده ها و جامعه هزینه داشت.

 

وی ادامه داد: برگزاری سمینارهای بزرگ و پرهزینه در کشور توسط بخش خصوصی و دولتی برای سازمان ها هزینه داشت و این موضوع به زیرساخت های اقتصادی آسیب می زند و افزایش هزینه ها به تولید، اشتغال و مدیریت منابع ضرر می زند که الزامات دوران کرونا این برنامه ها را مدیریت کرد.

طیبی با بیان اینکه برگزاری جلسات به صورت الکترونیکی و آموزش آنلاین تجربه جدیدی در مدیریت هزینه ها است، اظهارداشت: برگزاری جلسات به صورت ویدئوکنفراسی به کاهش هزینه های رفت و آمد، مدیریت زمان و افزایش بهره وری نقش داشته که تداوم آن نیاز است.

 

وی اضافه کرد: اتفاقاتی که منجر به مدیریت زمان، امکانات و هزینه ها در این روزها شده برای رشد اقتصاد کشور نقش داشته و این مسائل در بودجه بندی سال های آینده و برنامه توسعه هفتم پیش بینی خواهد شد که به توسعه کشور، حفظ منابع و مدیریت هزینه ها کمک می کند.

 

*سمینارهای مجازی هزینه ها را کاهش داده است

 

رئیس انجمن روانشناسان مثبت گرای ایران گفت: سمینارهای مجازی هزینه های مربوط به این مراسم ها را کاهش داده و کیفیت کار در برخی مواقع بیشتر از حالت حضوری بوده است.

 

«علیرضا معماریان» به تجربه های خارج از کشور خود در خصوص برگزاری همایش ها و سمینارها اشاره کرد و افزود: در بسیاری از کشورها پذیرایی و هزینه های زیاد حاشیه ای برای همایش ها و جلسات نمی شود و به اصول موضوع پرداخته می شود.

 

وی ادامه داد: بزرگترین شرکت های چهان که میزبان نشست هایی بودند پذیرایی آنچنانی کشور ما را نداشتند ولی بر محتوا و سخنرانی ها تاکید و پیش بینی خوبی برای کیفیت جلسه داشتند.

معماریان با بیان اینکه مدیریت هزینه ها و الگوی مصرف در کشور ما متناسب با ارزش های اسلامی نیست، تصریح کرد: اسراف موضوع جدی است که موجب شده سرمایه و هزینه ها از بین برود و به دلیل هزینه های زیاد پذیرایی بسیاری از جلسات و نشست ها برگزار نمی شود.

 

وی ادامه داد: اصلاح الگوی مصرف و توجه به اهمیت محتوایی جلسات لازم است که برگزاری کنفرانس های مجازی در مدیریت هزینه و آموزش مدل های جدید مصرفی کارآمد و کارگشا بوده که در دوران پسا کرونا این مدل ها توسعه پیدا خواهد کرد.

 

*مدیریت مصرف آب ضروری اما در شرایط کرونا مدیریت خوبی نشد

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: مدیریت مصرف آب در بین مردم و خانواده ها ضروری است اما این مقوله در شرایط کرونا مدیریت خوبی نشد.

 

«هاشم امینی» با اشاره به اینکه مصرف بی رویه و عدم مدیریت مصرف در حوزه آب شرب مشکلات جدی برای خانواده ها در شرایط بحرانی ایجاد می کند، اظهارداشت: مدیریت آب در شتشو، استحمام و مصرف خانگی لازم است چرا که با وجود منابع محدود و غیرقابل جبران آن، بی مدیریتی چالش ساز است.

 

وی با بیان اینکه فعالیت های فرهنگی برای مدیریت مصرف آب صورت گرفته خاطرنشان کرد: دانش آموزان سفیران مدیریت آب هستند که باید در بین اعضای خانواده نقش خود را ایفا کنند و فرهنگ مصرف را بر اساس آموزش ها نهادینه کنند.

 

امینی به مصرف بالای آب در دوران کرونا اشاره کرد و خاطرنشان کرد: توجه مردم به بهداشت عمومی باعث شتشوی زیاد شد که این اقدام مصرف آب را افزایش داده است.

 

کد خبر 994460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha