خدمات کانون فرهنگی هنری «کربلا» در بحران کرونا/  کمک بچه‌های مسجد به کادر درمانی ۸ بیمارستان

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسیان گفت: از ظرفیت کانون فرهنگی هنری و پایگاه‌های بسیج خواهران و برادران برای توزیع ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده میان نمازگزاران استفاده کردیم و همین نهادها با دقت بر رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در این مسجد نظارت دارند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برای عمل به فرمایش مقام معظم رهبری درباره کمک مومنانه، بیش از 25 هزار کانون را بسیج کردند. کانون های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور به مرکزی برای شناسایی و کمک به نیازمندان تبدیل شدند یکی از این کانون ها که در مسجد فعال پنبه چی (واقع در تهران، خیابان ولی عصر (عج)، نرسیده به خیابان مولوی) واقع شده، کانون فرهنگی هنری «کربلا» است.

به منظور اطلاع از زمان تاسیس، اثرگذاری و همچنین میزان فعالیت های این کانون در دوره شیوع ویروس کرونا، گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین «مرتضی عباسان» امام جماعت این مسجدمسجد پنبه چی داشته ایم که مشروح آن در ادامه می آید:

 

کانون فرهنگی هنری کربلا در چه سالی در مسجد پنبه چی تاسیس شد و مهم ترین فعالیت های آن در دوره فعالیتش چه بوده است؟

 

کانون فرهنگی هنری کربلا در دهه 70 تاسیس شد و جزو اولین کانون هایی بود که در مساجد شهر تهران آغاز به کار کرد. فعالیت این کانون همیشه زیر نظر مستقیم امام جماعت مسجد پنبه چی بوده و از زمانی که من به عنوان امام جماعت این مسجد منصوب شدم، نیز مدیریت آن را بر عهده دارم. اجرای طرح تلاوت نور، برگزاری برنامه های قرآنی، همکاری در برگزاری مسابقات قرآنی و مشارکت در برگزاری سایر برنامه های این مسجد از مهم ترین فعالیت های کانون فرهنگی هنری کربلا در بیش از دو دهه ای است که از فعالیت آن می گذرد.

 

مهم ترین اقدامات کانون فرهنگی هنری کربلا در دوره شیوع ویروس کرونا چه بوده است؟

 

کانون فرهنگی هنری کربلا در کنار پایگاه های بسیج برادران عاشورا و خواهران عاشورا و مرکز نیکوکاری که به کمیته امداد امام خمینی (ره) وابسته است و با مشارکت هیئت امنا و تعدادی از خیران منطقه ولی عصر (عج) به شناسایی نیازمندان و توزیع بسته های ارزاق میان آنان پرداختند. مسجد پنبه چی در دوره شیوع ویروس کرونا کمک هایی به این منظور از سپاه پاسداران انقلاب تهران بزرگ «محمد رسول الله (ص)»، بنیاد احسان، بنیاد مستضفعان و حوزه مقاومت بسیج 231 و 232 ناحیه سلمان فارسی دریافت کرده است. ما در مرحله اول خدمت رسانی به نیازمندان، بسته کمک معیشتی را در چند نوبت میان 100 خانواده توزیع کردیم. همچنین در دو مرحله، 23 کارت هدیه 200 هزار تومانی به نیازمندان تقدیم کردیم. در همین دوره، 50 بسته ارزاق از سوی بنیاد مستضعفان به ما برای رساندن به نیازمندان تحویل داده شد. در تمام این دوره، کمک رسانی به 40 خانواری که به صورت ثابت از خدمات اهالی مسجد پنبه چی استفاده می کنند، ادامه یافت. کار دیگر ما در دستگیری از نیازمندان، توزیع گوشت قربانی میان آنان بود که از ماه مبارک رمضان امسال، هر ماه یک تا دو گوسفند به این منظور ذبح کردیم که کانون فرهنگی هنری کربلا در جمع آوری کمک های مردمی برای خرید گوسفند مشارکت خوبی داشته است.

 

مهم ترین اقدامات کانون فرهنگی هنری کربلا در تهیه و توزیع اقلام بهداشتی و مواد ضد عفونی کننده در زمینه مقابله با ویروس کرونا چه بوده است؟

 

کانون فرهنگی هنری کربلا در کنار هیئت عشاق الائمه (ع)، گروه جهادی بسیج و مرکز نیکوکاری این مسجد با مشارکت گروه جهادی امام رضایی ها در اولین اقدام خود در این زمینه و در مرحله اول، 17 هزار و 400 ماسک، بین اهالی منطقه توزیع کردند.

تولید پنج هزار گان اقدام دیگر ما بود. ما برای انجام این کارها از یک سو از سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران پارچه می خریدیم و سه تا چرخ خیاطی نیز با کمک نهادها و فعالان این مسجد و خیران خریداری کردیم. تولید و توزیع 4 هزار و 300 مایع ضد عفونی دست و سطوح با هزینه دو میلیون تومان کار دیگر ما در مقابله با ویروس کرونا بود. همچنین با همکاری بنیاد احسان زمینه اشتغال پنج خانواده نیازمند را از طریق تولید ماسک فراهم کردیم، کار فروش ماسک ها را نیز خودمان انجام دادیم و سود حاصل از فروش را به این خانواده ها تقدیم کردیم.

 

آیا نهادهای مسجد پنبه چی در دوره شیوع ویروس کرونا با بیمارستان ها و مراکز درمانی همکاری داشته اند؟

 

ما با بیمارستانه های لقمان، فیروزآبادی، پاکدشت، قرچک، روامین و اسلامشهر همکاری خوبی در زمینه مقابله با کرونا داشتیم که تولید بالغ بر شش هزار لیوان آب میوه طبیعی به ارزش دو میلیون و 700 هزار تومان، اولین کار ما در این زمینه بود. دوخت دو هزار گان برای بیمارستان های مناطق محروم کشور از جمله مناطق سیلزده استان لرستان، اقدام دیگر ما در کمک رسانی به کادر درمانی و بیماران مبتلا به کرونا بود.

 

روند برگزاری نماز جماعت و سایر برنامه ها در مسجد پنبه چی در دوره کرونا چگونه بوده است؟

 

تلاش کردیم هیچ برنامه ای تعطیل نشود ولی چند نکته را مدنظر قرار دادیم. اول اینکه به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا عمل کنیم. ثانیا حفظ جان و سلامتی مردم را در اولویت قرار دادیم. ثالثا از ظرفیت کانون فرهنگی هنری و پایگاه های بسیج خواهران و برادران برای توزیع ماسک و مواد ضد عفونی کننده میان نمازگزاران استفاده کرده ایم و همین نهادها با دقت بر رعایت کامل پروتکل های بهداشتی نظارت دارند.

 

کد خبر 994573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha