فعالیت های مسجد الزهرا رفسنجان در ترویج مطالعه و کتابخوانی

امام جماعت مسجد الزهرای رفسنجان با اشاره به اینکه از دوران کودکی باید فرد را با کتابخوانی و مطالعه آشنا و او را ترغیب و تشویق به این یار مهربان کرد؛ فعالیت هایی مسجد الزهرا را در این باره تشریح کرد.

حجت الاسلام اکبر رنجبر کریمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان بیان کرد: سعی کردیم در راستای تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانانی که پا به مسجد می گذارند شیوه های گوناگونی انجام دهیم تا به مطالعه و کتابخوانی دلبسته شوند و از این راه بتوانند غذای روح و ارتقاء شخصیت و افزایش سطح آگاهی و علمی خود را تأمین کنند.

 

 

امام جماعت مسجد الزهرای رفسنجان یکی از شیوه ها را ایجاد قفسه کتاب مخصوص کودکان اعم از قصه و داستان، کتاب های دینی و مذهبی، کتاب هایی در رابطه با ائمه معصومین (ع)، شهدا و زندگی نامه آن ها، مسائل اجتماعی، آداب سفره از دید اسلام، احترام به پدر و مادر و دیگر کتاب ها عنوان کرد و افزود: کتاب هایی هم در رابطه با نماز و نقاشی های کودکانه وجود دارد و کودکان وقتی که در مسجد حضور دارند از این کتاب ها بهره مند می شوند؛ همچنین درب مسجد یک ساعت قبل از اذان تا یک ساعت بعد از نماز باز است و کودکان می توانند از فضای نقاشی، سرگرمی و مطالعه استفاده کنند.

 

 

وی تصریح کرد: شیوه دیگر ترغیب افراد به مطالعه اجرای مسابقه کتابخوانی است که در طول سال در ایام و مناسبت های مختلف اجرا می شود امّا با بروز بحران کرونا این مسابقه در گروه واتساپی برای علاقمندان و کودکان و نوجوانان برگزار می شود.

 

 

حجت الاسلام رنجبر خاطرنشان کرد: مسجد را نباید فقط به دید مسائل عبادی نگاه کرد بلکه مسجد می تواند محلی برای رفع مشکلات و باز شدن گره هایی باشد که در غیر از آن مکان به سختی این مشکل حل می شود؛ یکی از راهکارهای تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه کتاب این است که کودک در جمع هم سن و سالان خود قرار گیرد زیرا کودک به تنهایی در خانه یا جای دیگر رغبت به مطالعه پیدا نمی کند امّا در مسجد وقتی با کودکان دیگر باشد بهتر با کتاب انس می گیرد.

 

 

حجت الاسلام رنجبر کریمی بیان کرد: پیشنهاد می دهم والدین در خانه کتابی را بر اساس علاقه و سن بچه ها به او هدیه دهند و پس از مطالعه آن توسط فرزند، جشن پایان کتاب بگیرند؛ همانطور که هر سال برای فرزندان جشن تولد گرفته می شود این بار برای مطالعه هم جشن مختصر چند نفره ای بگیرند که باعث ایجاد انگیزه در کودک و فرزند می شود تا به مطالعه روی آورد.

 

 

وی با اشاره به اینکه هدیه دادنِ کتاب، مهم و تأثیر گذار است و میز خدمت در محل دفتر مسجد الزهرا راه اندازی کردیم و کتاب های کودکان را روی آن چیده و به کودکانی که مراجعه می کنند کتاب هدیه می دهیم؛ ادامه داد: نسبت به مطالعه بچه ها بی تفاوت نباشیم آن ها را با محیط کتابخانه آشنا و در یکی از کتابخانه ها عضو کنیم؛ همین که کودک در فضای کتابخانه حضور پیدا کند سعی می کند مطالعه را در خود افزایش دهد هم اوقات فراغت کودک پر می شود هم فرهنگسازی مطالعه و کتابخوانی صورت می گیرد؛ کودکان تشنه فراگیری علم هستند آن ها نسبت به هر چیزی در محیط اطراف خود کنجکاو هستند و دوست دارند در مورد آن بیشتر بدانند پس کتاب بهترین آموزنده و بهترین آگاهی بخش ذهن کودکان و نوجوانان است.

 

 

این امام جماعت پیشنهادی دیگر در راستای فرهنگسازی مطالعه بیان و خاطرنشان کرد: کودک و فرزندان را به تنهایی به نمایشگاه های کتاب یا کتابخانه ها راهی نکنیم آن ها دوست دارند یک مشوق یا بزرگتری در کنارشان باشد تا راهنمایی شوند؛ اگر برادر یا خواهری خواست به کتابخانه مراجعه و خدماتی دریافت کند خواهر یا برادر کوچکتر خود را با خود به کتابخانه ببرد تا کودک با محیط کتاب آشنا شود؛ ما این تجربه را در خانواده خود داشتیم و به همراه والدین خود به محل عرضه کتاب یا مراکز فروش کتاب می رفتیم و  الان هم کودکان خود را همراه دیگر اعضای خانواده به این مکان ها می بریم تا کودک با دلگرمی به امر مطالعه تشویق شود پس وقتی والدین خودشان به کتابفروشی و محل کتابخانه می روند سعی کنند کودکان خود را هم به آنجا ببرند.

 

 

معرفی کتاب در مسجد

 

وی یکی از دیگر راهکارهای سوق دهنده به سمت مطالعه را معرفی کتاب دانست و افزود: معرفی کتاب به نمازگزاران این خصوصیت را دارد که در آن ها انگیزه مطالعه، ایجاد می کند و به دنبال تهیه آن کتاب می روند؛ با توجه به اینکه کتاب احساس نیاز را برآورده می سازد و کتاب های متنوع، خوب و کاربردی زیادی در حوزه مسائل شخصی، دینی و مذهبی، اجتماعی و ... وجود دارد که بسیاری از وجود آن ها بی خبر هستند و اطلاعی ندارند، ما آن کتاب ها را در بین نماز معرفی می کنیم و بخشی از این کتاب را هم برای آن ها توضیح می دهیم اگر این کتاب در کتابخانه مسجد وجود داشته باشد آن ها را راهنمایی می کنیم که از کتابخانه تهیه کنند در غیر این صورت آدرس کتاب فروشی ها و کتابخانه هایی که این کتاب ها را دارند به نمازگزاران معرفی می کنیم.

 

 

کرونا و کتاب های صوتی و pdf در فضای مجازی

 

امام جماعت مسجد الزهرای رفسنجان گفت:در زمان کنونی که بحران کرونا بر همه چیز تأثیر گذاشته، برخی والدین با تعطیلی کتابخانه ها دست روی دست گذاشته اند تا بحران کرونا تمام شود امّا نباید اینگونه باشد و کرونا نباید موجب تعطیلی امر مطالعه شود.

 

 

وی اظهار داشت: یکی از راهکارها این است که گروه ها و کانال هایی در فضای مجازی تشکیل شود که مسجد الزهرا نیز در فضای مجازی و با تشکیل کانال و گروه ها توانسته علاقمندان حوزه کتابخوانی را جذب کند، در این فضا کتاب صوتی به صورت سلسله وار معرفی می شود و هر روز 10 دقیقه از یک کتاب گذاشته می شود و در حال حاضر هم کتاب 3 دقیقه در قیامت در کانال بارگذاری شده است.

 

 

حجت الاسلام رنجبر کریمی بیان کرد: این کار جذاب است مخصوصاً برای آن دسته افرادی که می خواهند کتاب را تا پایان و نتیجه آن دنبال کنند؛ مطالعه کتاب را صرفاً به فضای کتابخانه محدود نکنیم و حتّی بعد از اتمام کرونا هم این روش می تواند مفید و مؤثر باشد.

 

 

وی تصریح کرد: در این فضاهای مجازی و کانال مسجد الزهرا کتاب هایی هم به صورت pdf گذاشته می شود مثلاً یک کتاب 200 صفحه ای تقسیم و هر روز چند صفحه از آن در کانال گذاشته می شود تا اینکه در طول یک ماه فرد علاقمند می تواند این کتاب را بخواند؛ ضمن اینکه در دوران کرونا از این کتاب های بارگذاری شده هم مسابقات کتابخوانی برگزار می کنیم و تا کنون 8 مسابقه کتابخوانی به صورت مجازی در  کانال مسجد در دوران کرونا برگزار کردیم و نهمین مسابقه کتابخوانی هم در روزهای آینده پیش رو داریم.

 

 

امام جماعت مسجد الزهرای رفسنجان گفت: در آیه 9 سوره زمر خداوند می فرماید " آیا کسانی که می دانند با کسانی که نمی دانند یکسان هستند؟ " پس اگر کسانی به مطالعه اهمیت نمی دهند یا مطالعه آن ها کم و ناچیز است به این آیه شریفه دقت کنند تأثیرگذار است؛ خداوند با طرح این سوال مخاطب را به فکر فرو می برد بنابراین ما باید برای یادگیری و دانستن برنامه داشته باشیم و یکی از این راهکارها و برنامه ها کتابخوانی است، ارزش هر انسانی بنا به میزان موفقیت یا عدم موفقیت، به این آیه بستگی دارد.

 

 

کد خبر 994576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha