واردات ۵۰ درصدی روغن مصرفی از بندرانزلی/ ایران کشوری قدرتمند در غرب آسیا است

رحیم صفوی با بیان اینکه ایران کشوری قدرتمند در غرب آسیا محسوب می‌شود گفت: ۵۰ درصد از روغن مصرفی ایران از طریق بندر اکتائو با کشتی وارد بندرانزلی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، سردار سرلشکر «سیدیحیی رحیم صفوی» شب گذشته( چهارشنبه، ۲۸ آبان) در جمع خبرنگاران ارتقا جایگاه کشورمان در اتحادیه بین‌المللی اوراسیا و افزایش حجم مبادلات آن را هدفی که باید دنبال شود خواند و اظهار داشت: در حال حاضر ۵۰ درصد از روغن مصرفی ایران از طریق بندر اکتائو با کشتی وارد بندرانزلی می‌شود.

 

رییس هیئت مدیره انجمن ژئوپلتیک ایران برگزاری همایش بین‌المللی اتحادیه اوراسیا را در کشورمان و استان گیلان مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: گیلان مرکبات و محصولات کشاورزی بسیار متنوعی دارد که مورد نیاز روسیه است و ما می‌توانیم از طریق توسعه ارتباطات تجاری این اقلام را به کشور روسیه صادرات کنیم.

 

رحیم صفوی گیلان را استانی تاثیرگذار در سرنوشت اقتصادی و سیاسی کشور دانست و با بیان اینکه گیلان ظرفیت بسیار بالایی دارد تصریح کرد: وجود بنادر کاسپین و بندر انزلی و اتصال راه‌آهن به این دو بندرگاه موقعیت گیلان را خاص و ویژه کرده از طرفی این استان به کشورهای اوراسیا هم نزدیک است که بسیار حائز اهمیت است.

 

مشاور عالی و دستیار مقام معظم رهبری روسیه، ارمنستان، بلاروس، قرقیزستان و قزاقستان را از جمله کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا خواند و ابراز داشت: این کشورها حدود 183 میلیون نفر جمعیت دارند از طرفی ایران یکسال است به این اتحادیه پیوسته و گیلان از طریق قزاقستان به آسیای میانه و چین متصل شود.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد از روغن مصرفی ایران از طریق بندر اکتائو با کشتی وارد بندرانزلی می‌شود اذعان کرد: با پیوستن به اتحادیه اوراسیا بندرانزلی و بندر کاسپین به کشور روسیه وصل می‌شوند و با توجه به اتصال روسیه به اروپا و فنلاند موقعیت ترانزیتی خوبی برای کشورمان فراهم می‌گردد.

 

رئیس هیئت مدیره انجمن ژئوپلتیک ایران با اشاره به اینکه کشورمان با  داشتن ۲هزار و ۷۰۰ کیلومتر ساحل دریایی می‌تواند یک اقتصاد دریا پایه را شکل دهد گفت: استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و شهرستان آستارا می‌توانند در این اقتصاد دریا محور نقش‌آفرینی کنند و گیلان با بنادری که دارد قادر است نقش محوری در این حوزه را داشته باشد.

 

رحیم صفوی با بیان اینکه با اتصال راه‌آهن به سه بندر،کاسپین، انزلی و آستارا کشورمان به بزرگترین مرکز حمل و نقل ترانزیتی شمال به جنوب و شرق به غرب تبدیل می‌شود افزود: ۹۰ درصد حمل و نقل جهانی دریایی و بعد از آن ریلی است و امیدواریم تا هفته‌های آینده از طریق راه آهن به کشور افغانستان هم متصل شویم.

 

مشاور عالی و دستیار مقام معظم رهبری راه آهن خرمشهر به بصره را یکی دیگر از پروژه‌های ریلی در حال ساخت توسط کشورمان اعلام کرد و یادآور شد: ایران کشوری قدرتمند و با داشتن جمعیت ۸۵ میلیون نفری قدرت اول اقتصادی غرب آسیا است و چنین موقعیتی برای کشورمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

وی روابط سرد دولت قبلی آمریکا با کشورهای اروپا، چین، روسیه و خروج این کشور از توافقات و پیمان‌های بین‌المللی را نیز مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: این بهترین شرایطی است که کشورمان با استفاده از منافع و تهدیدات مشترک می‌تواند با کشورهای اوراسیا، چین و هند وارد روابط سازنده شود.

 

رئیس هیئت مدیره انجمن ژئوپلتیک ایران حجم تبادلات اقتصادی کشورمان با اوراسیا در یکسال گذشته را ۳.۴  میلیارد دلار دانست و ابراز داشت: البته در این مدت ما حدود یک میلیارد دلار صادرات و ۲ میلیارد دلار هم واردات داشتیم که نشان می‌دهد تراز تجاری ما منفی بوده اما ما می‌توانیم این شاخص را به نفع خودمان تغییر بدهیم.

 

مشاور عالی و دستیار مقام معظم رهبری با بیان اینکه ریشه هر نوع ناامنی در سوریه، عراق، افغانستان شرکت‌های بزرگ اقتصادی و تجاری آمریکایی هستند اظهار داشت: آمریکایی‌ها با حمله به عراق فقط می‌خواستند نفت این کشور را مال خود کنند و الان هم با صادرات نفت عراق تمام پول این کشور را در اختیار خود دارند.

 

وی با تاکید بر اینکه ایران به عنوان کشوری قدرتمند و باثبات می‌تواند در ایجاد امنیت پایدار در منطقه غرب آسیا نقش‌آفرینی کند خاطرنشان کرد: کشورمان نه تنها در خلیج همیشه فارس بلکه در دریای خزر هم قادر است محور توسعه و ثبات باشد و مشارکت ایران در اتحادیه اواسیا به نفع تمام کشورهای عضو این اتحادیه است.

 

کد خبر 994968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha