عوامل پشت جبهه کرونا، با نثار خون خود یاریگر بیماران شوند

به دلیل وجود آنتی بادی فراوان در پلاسمای خون بهبودیافتگان کووید۱۹، پلاسمای آن ها برای درمان بیماران کرونایی بسیار موثر و مفید است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان، پلاسمادرمانی روشی جدید برای درمان بیماران مبتلا به کرونا به دلیل فراوانی آنتی بادی در پلاسما، در بیمارستان ها انجام می شود.

 

 

 

در این روش پلاسمای فردی که از بیماری کرونا نجات یافته و بهبودی حاصل کرده است دریافت و به بیماران مبتلا به این بیماری تزریق می شود؛ البته پلاسمای خون بهبودیافتگانی مدّ نظر است که 28 روز از زمان درگیری آن ها با این بیماری گذشته باشد؛ همچنین این افراد در بیمارستان بستری شده باشند، آنتی بادی ها، سیستم ایمنی فرد مبتلا به کووید19 را تقویت می کنند و می توانند در برابر این بیماری تحمل کنند و خوب شوند.

 

 

 

انتشار خبر کاهش 30 درصدی ذخایر خونی در رفسنجان در یک ماه اخیر و اینکه روزهای اخیر موجودی ذخایر خونی در کل کشور برای مدت 5 روز اعلام شده، این نگرانی را در شرایط بحرانی کرونا نه تنها برای نیازمندان به واحدهای خونی از جمله بیماران صعب العلاج، تالاسمی، بخش های جراحی و ... بلکه برای بیماران مبتلا به کرونا هم به وجود آورده و باید برای این بحران کمبود خون هم تدابیری اندیشیده شود.

 

 

 

مهدی محمدحسینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان با اشاره به اینکه درج این اخبار موجب شد مردم، هیئت های مذهبی، ورزشکاران، بسیجیان، مسئولین و کارمندان ادارات، اساتید دانشگاه و نخبگان، موکب ها و کارمندان دانشگاه علوم پزشکی، کارکنان مجتمع مس سرچشمه و ...    به مرکز انتقال خون این شهر مراجعه و خون خود را اهدا کنند که جای تقدیر و تشکر دارد؛ از مردم خواست همین روال را ادامه دهند تا جوابگوی خون مورد نیاز بیماران باشیم.

 

 

مدیر مرکز انتقال خون رفسنجان با بیان اینکه کمبود خون و فرآورده های آن همچنان وجود دارد؛ گفت: اگر تعداد مراجعه کنندگان افزایش یابد و خون بیشتری اهدا شود بهتر می توان در این شرایط که خون نجات گر انسان ها است جوابگو باشیم.

 

 

 

 

وی ادامه داد: از بهبودیافتگان کووید19 می خواهیم که بعد از 28 روز از بهبودی به مرکز انتقال خون مراجعه و خون خود را اهدا کنند که از هر واحد خون بهبودیافته ای یک واحد پلاسما گرفته می شود و برای بیماران حاد کرونایی که در بیمارستان ها بستری هستند مورد استفاده قرار می گیرد، برای بستری های کووید 19 که ریه آن ها به شدّت درگیر شده یا اکسیژن خون آنان پایین و با دستگاه، اکسیژن دریافت می کنند درمان پذیر و این پلاسما در درمان بیماران موثر است.

 

 

وی تصریح کرد: با اینکه هر هفته 5 الی 6  فرد بهبودیافته کرونایی به مرکز انتقال خون جهت اهدای خون و پلاسما مراجعه می کنند امّا به تعداد بیشتری نیاز است؛ از دانشگاه علوم پزشکی می خواهیم که در بیماران بهبودیافته کرونایی انگیزه اهدای خون را ایجاد کنند تا بیماران بیشتری از این مهلکه نجات یابند؛ از بهبودیافتگانی که به ما مراجعه می کنند تست گرفته می شود و  بهبودیافتگانی که بستری بودند از نظر ما پلاسمای بهتری دارند چون در فاز بیماری بوده و قطعاً پلاسمای خون آن ها میزان آنتی بادی بیشتری دارد و پلاسمای آن ها موثرتر است.

 

 

 

محمدحسینی اضافه کرد: میزان آنتی بادی بهبودیافتگانی که بستری بودند بسیار بالاتر از افرادی است که علامت ندارند پس برای همین پلاسمای افراد در درمان کووید19 موثر است؛ شاید افرادی باشند که تست آن ها مثبت باشد اما بدون علامت که باشند پلاسمای آن ها کمتر موثر است.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه از 24 تا 29 آبان بیش از 273 مراجعه کننده جهت اهدای خون داشتیم؛ گفت: از این تعداد 217 نفر که 10 نفر آنان بهبودیافته کرونا بودند، خون اهدا کردند و آمار مراجعان هفته جاری نسبت به هفته قبل 50 درصد رشد داشته است.

 

 

 

محمدحسینی ادامه داد: در مهر ماه امسال 681  مراجعه کننده داشتیم که از این تعداد 552 واحد خون گیری انجام شد  در حالی که در 5 روز اخیر به میزان 50 درصدِ مراجعان ماه قبل مراجعه کننده برای اهدای خون داشتیم.

 

 

 

وی توصیه کرد: از همه کسانی که دارای شرایط عمومی اهدای خون شامل  18 تا 65 سال سن و بالای 50 کیلوگرم وزن هستند؛ می خواهیم خون خود را اهدا کنند و بهبودیافتگان هم بعد از 28 روز از دوران مریضی می توانند مراجعه کنند.

کد خبر 995052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha