در اندیشه علامه طباطبایی(ره) جز خدا نبود/رهبر انقلاب خواهان احیای علوم عقلی در حوزه است

استاد برجسته فلسفه و علوم عقلی ضمن تجلیل از شخصیت والای علامه طباطبایی(ره) و معرفت ایشان به خدا گفت: در اندیشه علامه طباطبایی(ره) جز خدا نبود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله العظمی «عبدالله جوادی آملی» در بیستمین گردهمایی اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی و یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی که عصر امروز(پنجشنبه 29 آبان) به صورت مجازی در مرکز تخصصی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام حضور حضرت معصومه(س) در قم و همچنین ایام رحلت علامه طباطبایی(ره) اظهار داشت: جا دارد که از زحمات و خدمات و فعالیت های مجمع عالی حکمت اسلامی در رشد و گسترش علوم عقلی نظیر فلسفه تقدیر و تشکر داشته باشیم.

 

این مرجع تقلید با اشاره به فضای خوب امروز جامعه علمی کشور در حوزه علوم عقلی ابراز کرد: در گذشته بی مهری های زیادی نسبت به علوم عقلی صورت می گرفت ولی امروز در وفور نعمت هستیم تا جایی که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نیز اهمیت این مسأله را درک کرده اند و بر لزوم توجه به آن تأکید دارند.

 

وی عنوان کرد: ایشان فرمودند که باید فلسفه را احیا کنیم و اگر این کار را نکنیم دیگرانی که شاید صلاحیت آن را نداشته باشند، شاید به گونه ای نامناسب دنبال احیای فلسفه و علوم عقلی بروند؛ بنابراین فضای علوم اسلامی به ویژه علوم عقلی در کشور برای رشد و گسترش مهیا شده که باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

 

آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان این که برگزاری درس فلسفه و کلام و حکمت و امثال آن در حوزه لازم است ولی کافی نیست، گفت: ما باید بکوشیم تا فیلسوف باشیم و فیلسوف کسی نیست که یک کتاب فلسفی را چند مرتبه تدریس کرده باشد، به گفته بزرگان، فلسفه یعنی شناخت انسان نسبت به خودش و ما اگر توانستیم به این مرحله برسیم می توانیم خود را فیلسوف بدانیم و پس از آن وارد شناخت خدا شویم.

 

وی افزود: همچنانکه اساتید و بزرگان ما می فرمودند: یک کتاب را بیش از دوبار تدریس نکنید چون باید مطلب برای خود استاد هم تازگی داشته باشد؛ لذا من از شما اساتید علوم عقلی همین درخواست را دارم که پس از یکی دو دوره که کتابی را تدریس کردید، کرسی درس را به شاگردان برجسته خود واگذار کنید و خودتان سعی کنید به صورت تخصصی در حوزه های فلسفی وارد شوید.

 

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در ادامه عنوان کرد: به عقیده من آراء فیلسوفان نظیر کندی، فارابی، بو علی و ملاصدرا هنوز نیازمند کار دقیق است، از این رو لازم است که هرکدام از شما اساتید به طور ویژه روی یکی از این بزرگان حوزه فلسفه کار کنید و آرای ایشان را به صورت دقیق استخراج کنید تا بتوانید از این حوزه پر از گوهر برای خودتان توشه ای بردارید.

 

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به شخصیت والا و برجسته علامه طباطبایی(ره) خاطرنشان کرد: ایشان کسی نبود که صرفا به تدریس چند کلمه از فلسفه و اسفار یا تدریس قرآن در حوزه شناخته شود بلکه او کسی بود که در اوج شناخت نفس و خدا قرار گرفته بود تا جایی در تمام مدت عمرش جز خدا در اندیشه اش چیز دیگری نبود.

 

آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشت: در معرفت والای علامه طباطبایی(ره) همین بس که وقتی به اوج می رسد و استادی تمام عیار می‌شود تازه متوجه می‌شود هرچه هست در حرم کریمه اهل بیت(ع) است و افطار روزه اش بوسه بر ضریح نورانی حضرت معصومه(س) بود، بنابراین اگر می خواهیم فیلسوف باشیم باید این چنین افرادی را اسوه و الگوی خود قرار بدهیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: علامه طباطبایی(ره) در حوزه فلسفه دارای نظرات و آراء دقیق، علمی و کاملی بود که تا آن روز کسی به آنها نرسیده بود، همچنانکه سخنان جالبی را در باب تقابل غنا و فقر در حوزه ملکه و عدم و همچنین تضاد بیان کرده بود و در نهایت توانست حکمت متعالیه را حیاتی دوباره ببخشد.

 

استاد برجسته فلسفه علوم عقلی با بیان این که حکمت متعالیه و فلسفه الهیه می‌تواند به کمک ما در سایر حوزه های علوم عقلی بیاید، گفت: باید تلاش کنیم پس از آموزش کلمات و جملات فلسفی به آنها قناعت نکنیم بلکه وارد آراء و اندیشه های دقیق فلسفی شویم و سپس نفس خود را بشناسیم و به سعادت برسیم.

کد خبر 995062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha