سابقه هنر سرامیک در تاریخ ایران طولانی است

سید عباس صالحی با بیان اینکه هنر سرامیک سابقه طولانی در تاریخ ایران دارد و به نحوی همزاد با سرزمین ماست،گفت: آثار یازدهمین دوسالانه سرامیک نشان دهنده خلاقیت های هنرمندان جوان در حوزه هنرهای تجسمی و به طور خاص در هنر سرامیک است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «سید عباس صالحی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه جمعه ۳۰ آبان در بازدید از یازدهمین دوسالانه سرامیک کشور به صورت مجازی در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سئوالات آنها درباره این رویداد هنری پاسخ گفت.

سید عباس صالحی درباره آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه یازدهمین دوسالانه سرامیک کشور توضیح داد: خوشحالم که بعد از 9 سال شاهد یازدهمین دوره برگزاری نمایشگاه سرامیک بودیم. طبیعتا این فاصله زمانی انتظاراتی را هم از این نمایشگاه ایجاد می کرد البته این نمایشگاه در شرایط خاصی فراخوان اش اعلام شد و بعد هم ادامه پیدا کرد و با بحث های کرونا و مسایلی دیگر اما هنرمندان سرامیک با جدیت و همتی که داشتند این نمایشگاه خوب را سامان دادند. بیش از 850 اثری که به این نمایشگاه رسید و الان حدود 100 اثری که در این نمایشگاه ارایه شده است بخش قابل توجه ای از این آثار از جوانان کشور که نشان دهنده خلاقیت های هنرمندان جوان در حوزه هنرهای تجسمی و به طور خاص در هنر سرامیک است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سابقه تاریخی هنر سرامیک در ایران  اظهار کرد: هنر سرامیک سابقه طولانی در تاریخ ایران دارد و به نحوی همزاد با سرزمین ماست، یعنی تاریخ ماقبل مکتوب ما به نحوی با هنر سرامیک پیوند خورده و نقطه اتصال دارد؛ به نظر می آید جایگاه هنر سرامیک در گذشته تاریخ ما ترکیبی بوده از بخش های مختلف هم به عنوان هنر کاربردی هم هنر تزیینی و هم هنر آیینی و همه وجوه زندگی انسانی هنرمندان و مردمان این سرزمین را در بر می گیرد. الان به نظر می آید آثار در این نمایشگاه دغدغه هایی را نشان می دهند که بازگشت این تاریخ کهن و عظیم هنر ایرانی است که در برهه زمانی خودمان و نگاهی نیز به آینده دارد، دغدغه های مختلفی در فضای آثاری که من دیدم کاملا محسوس و روشن بود.

وی با بیان اینکه ما چطور می توانیم فاصله هنر سرامیک خودمان را از فضاهایی که گاهی با آن فاصله گرفته  را کم کنیم،خاطر نشان کرد: چطور می توانیم مفاهیم انسانی عام و دغدغه هایی از قبیل محیط زیست و ده ها دغدغه مشابه دیگر که بشر امروز دارد را به هنر سرامیک نزدیک کنیم، هنر سرامیک ما  باید خود را با فضای دغدغه های مفهومی و هویتی انسان معاصر نزدیک تر کند. اینکه چطور می توان بین تکنیک های گذشته هنر سرامیک خودمان با تکنیک های دیگر ملل و تکنیک های مدرن پیوند  و خط اتصالی برقرار کرد،  اتصالی که می توانیم در فضای این تکنیک ها و مهارت ها با تکنیک های و مهارت های دیگران چه در فضای سنت شان و چه در فضای مدرن پیدا کنیم. چطور می توانیم تجربه های شخصی خودمان را و تجربه های وجودی خودمان را در قالب هنرهای تجسمی به طور خاص در هنر سرامیک عرضه کنیم و هنرمند از طریق وصف تجربه های فردی اش فضایی از عمومیت را ایجاد کند و یک اتصال ارتباطی با دیگران از طریق وصف تجربه فردی اش برقرار کند که نمونه های آن در این نمایشگاه دیده می شود.

 

سید عباس صالحی اظهار کرد: به نظر می آید تجربه دوسالانه سرامیک اگرچه با تاخیر برگزار شده است اما فرصتی را هم برای پیشکسوتان و هم هنرمندان جوان ایجاد می کند که بتوانند تجربه ها، دریافت هایشان را عرضه کنند و دیگران هم با دریافت این تجربه ها در یک فهم مشترک و ارتباط مشترک توسعه این هنر ملی و تاریخی ما را  شاهد باشند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری  بینال های هنری  از سوی انجمن ها و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آنها توضیح داد:  حتما برگزاری بینال ها و کارهای مشابه جایگاه اش در فضای انجمن هاست که خود آنها صاحبان اصلی این اتفاقات هستند و توصیه و نگاهی که در این دوره به طور خاص وجود داشته و دوستان ما در معاونت هنری و اداره کل هنرهای تجسمی با همین نگاه مسیر را تعقیب می کنند که بتواند هنرهای تجسمی با همین نگاه مسیر را تعقیب کرده اند و بتوانند در یک ارتباط فعال تر با این جایگاه مسیر را به جلو ببرند. اتفاقاتی که الان افتاده و در حال اتفاق است ولی با تاخیر نشان دهنده این است که این رویکرد مورد توجه بوده که انجمن ها با مساعدت ها و حمایت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت هنری و ادارات کل تابعه اش بتوانند فرصتی را فراهم کنند که هنرمندانی که در فضای انجمن ها هستند، تلاش هایشان و خلاقیت هایش قدم به قدم خود را نشان بدهد و مسیر تعالی و تکامل خود را پیدا کند و ارایه کند.

 

سید عباس صالحی  در پاسخ به این سئوال که خیلی ها معتقدند که در دوران شیوع کرونا برپایی نمایشگاه ها در حوزه های هنری کار خطایی است اما  از سوی دیگر هنر می تواند یک فضای آرامش و تسلی را برای جامعه ایجاد کند، شما در کدام سوی این ماجرا هستید؟ گفت: ببینید ما در یک بیماری عالم گیر هستیم که در خود کشور ما بیش از 9 ماه و در جهان بیش از یک سال است که تجربه شده است و احتمال دارد این تجربه تلخ ادامه پیدا کند و و ماه ها و سال های بیشتری را در بر بگیرد، آن چیزی که به عنوان یک رویکرد مطرح است، طبعا سلامت رکن مهم زندگی فردی و اجتماعی است، حوزه امنیت و سلامت هیچ چیز با آن برابری نمی کند و به عنوان حوزه های فردی و جمعی ماست اما بشر یاد گرفته است که می تواند در شرایط سخت هم همزیستی های ویژه ای را ایجاد کند. ما هشت سال دوره جنگ را تجربه کردیم اما در همان هشت سال هنر ما این جور نبود که تعطیل باشد مردم یاد گرفتند در هشت سال هم بجنگند و از میهن خود حفاظت کنند و هم هنر  در این هشت سال در حوزه عکاسی، نقاشی، هنرهای سینمایی و هنرهای دیگر در حرکت بود، بنابراین شرایط کرونا شرایط سختی است اما همزیستی و همراهی با اینها با همدیگر غیر ممکن نیست بلکه هم کاملا مشکل است و هم شده است اینکه ما بتوانیم از طریق دستورالعمل های مربوطه و حفاظت از آنها هم خلاقیت های خودمان را حفظ کنیم و هم امکان عرضه آن را در شکل ممکن فراهم کنیم، طبیعتا هنر تجسمی فرصت های بیشتری را دارند به خاطر اینکه نوع کار در حوزه خلاقیت های فردی و گروه های کوچک و در حوزه عرضه نمایشگاه ها، نمایشگاهی نیستند که شرایطی پیدا کنند و با سالن های نمایش و سینما و تئاتر متفاوت هستند لذا به نظر می آید هنرهای تجسمی شرایط مناسبی را بیش از بقیه هنرها دارند برای اینکه فعالیت هایشان را در ایام کرونا انجام دهند و علاوه بر اینکه شما اشاره کردید این فعالیت ها می توانند فضا را تلطیف کنند.

کد خبر 995418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha