محبت و امید نیاز بنیان خانواده‌ها/مهارت های زندگی را به مردم بیاموزیم

محیط خانواده و شرایط دوستانه و فامیلی باید برای کمک به همدیگر و رفع ناراحتی ها و توسعه امیدواری کمک کند و برای رفع درگیری و اختلافات برای همدیگر فرصت قائل شده و نسبت به رفع نیازهای فردی و اجتماعی همکاری کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، خودکشی یکی از آسیب های جامعه ناشی از عوامل گوناگونی به ویژه فقدان و بی توجهی به مهارت آموزی و واگرایی اجتماعی است که در شرایط سخت زندگی به عنوان ابزار در دست افراد قرار می گیرد.

 

عوامل گوناگونی در وقوع این پدیده برای انسان ها در دنیا به دست آمده اما مطالعات و پژوهش ها همچنان راهکارهای اساسی و عملیاتی را ارائه نداده و یا این پیشنهادات کارشناسی در مرحله عمل، زنجیره و متولی خاصی نداشته است و همین موضوع موجب بروز اتفاقات پی در پی در این حوزه بوده است.

 

14 درصد از مرگ و میرهای جهان ناشی از این آسیب اجتماعی است که افراد به دلیل مشکلات فردی، خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی، مصرف مواد مخدر، کمبود عاطفی، ناتوانی در رفع مشکلات و دغدغه هایی دیگر دست به خودکشی و صدمه به خود می زنند.

 

بسیاری از افراد به دلیل عدم کنترل هیجان های خود صدمه به خود و دیگران را راهکار کنترل هیجان منفی مثل خشم انتخاب می کنند اما برخی نیز با برنامه ریزی و پیش بینی ها این خسارت را به خود و دیگران وارد می کنند که این دو مقوله شرایط متفاوتی دارد.

 

در موضوع خودکشی برخی افراد به جسم خود آسیب می زنند و برخی عواطفشان را تحت تاثیر قرار می دهند به طوری که زنده هستند ولی امیدی به زندگی و اصلاح رفتار و روش ها ندارند پس آن ها اگرچه زنده هستند اما روح آنان کاری برای پیشرفت و تعالی آن ها نمی کند.

 

وضعیت ایران در موضوع خودکشی جسمی و خودکشی انگیزه ها بر اساس آمارها و مقایسه با دیگر کشورها حال خوبی ندارد که رتبه 164 جدول را از مقیاس بیش از 180 کشور دارد.

 

*همه برای پیشگیری از خودکشی دغدغه مند شوند

 

نظام برنامه ریزی کشور، نهادهای اجتماعی، تشکل های مردم نهاد، خانواده ها، افراد جامعه و رسانه ها هر کدام نقش مهمی برای پیشگیری از این رفتار پرخطر دارند و باید نسبت به آن با نگاه کامل و دغدغه مندان پیش بروند.پس لازم است همه با همگرایی اجتماعی در تمامی عرصه ها نقش خود را ایفا کنیم.

 

نهادهای مسئول و فعالان حوزه اجتماعی نیز پژوهش ها و مطالعات راهبردی برای شناخت عوامل منجر به خودکشی انجام دهند و پس از آن ایده ها و طرح هایی را برای افزایش تاب آوری، کمک به افراد جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان، افزایش روحیه امیدواری و کاهش نگرانی ها و ناامیدی های جامعه پیشنهاد و دستگاه ها و سازمان های دولتی و غیردولتی آنان را اجرایی کنند.

 

*محبت و امید نیاز بنیان خانواده است

 

کارشناس بهداشت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به نقش محبت و فضای امیدواری در خانواده گفت: محبت و امید نیاز بنیان خانواده است.

 

«شهره اخوان» با بیان اینکه گفتگو در فضای خانواده مسئله جدی برای همدردی و ابراز وجود و کمک به حل مشکلات لازم است، افزود: گفتگو و صحبت مناسب در بین بسیاری از اعضای خانواده ها معنایی ندارد و شرایط سخت روحی حاکم است که فرزندان قدرت ابراز وجود و درخواست کمک ندارند.

 

وی ادامه داد: محیط خانواده و شرایط دوستانه و فامیلی باید برای کمک به همدیگر و رفع ناراحتی ها و توسعه امیدواری کمک کند و برای رفع درگیری و اختلافات برای همدیگر فرصت قائل شده و نسبت به رفع نیازهای فردی و اجتماعی همکاری کنیم.

 

*مهارت های زندگی را به مردم جامعه بیاموزیم

 

یک روانشناس مثبت گرا با بیان اینکه فقدان آموزش و مهارت افزایی آمار آسیب های اجتماعی را افزایش داده است، گفت: مهارت های زندگی را به مردم جامعه بیاموزیم.

 

«علیرضا معماریان» بر ضرورت برنامه ریزی منسجم و هدفمند برای اوقات فراغت و آموزش مهارت های زندگی تاکید کرد و اظهارداشت: برای اوقات فراغت نسل جوان و نوجوانان و سایر گروه های سنی برنامه ریزی درستی نشده و در بسیاری از مولفه ها ضعف داریم.

 

وی ادامه داد: آموزش مهارت های زندگی، کارگروهی و آموزش های مثبت از جمله نیازهای مردم در تمامی گروه های سنی است که در قالب کارگاه های آموزشی، برنامه های هنری، فیلم و بازی بیاموزیم تا در شرایط بحرانی افراد از این دارایی خود استفاده کنند.

 

معماریان با بیان اینکه فرد در شرایط سخت زندگی قادر به حل مسئله نیست، خاطرنشان کرد: نخستین راه و فکر برای او خودکشی خواهد بود چرا که راهکارهای بیان مشکل، تمرکز بر راهکارها به جای فکر بر مشکل و صبر و بردباری را نیاموخته است.

 

وی اضافه کرد: خودکشی موضوع جدی و آسیب اساسی برای فرد، اطرافیان و جامعه است و برای پیشگیری از عواقب فراگیر آن باید اقدامات اساسی در جامعه صورت بگیرد که رسانه ها نقش کلیدی در ایجاد امیدواری در جامعه، آموزش مهارت های فردی و اجتماعی و کاهش اخبار منفی دارند.

 

*نسبت به افکار خودکشی دیگران هوشیار باشیم

 

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی اصفهان گفت: نسبت به افکار خودکشی دیگران هوشیار باشیم و برای آن ها اقدام پیشگیرانه انجام دهیم.

 

«مجتبی ناجی» با اشاره به اینکه برخی از افراد نسبت به اقدام و انگیزه خودکشی خود خبر می دهند، افزود: بی تفاوتی باعث بروز حادثه و خسارت های ناشی از آن می شود که باید افراد اقدام کرده و یا در صورت عدم مهارت مراتب به اورژانس اجتماعی اطلاع دهند.

 

وی ادامه داد: توانمندسازی افراد برای شرایط خاص زندگی مثل افسردگی، خشم و ناامیدی در کاهش آسیب های اجتماعی موثر است که آموزش مهارت های زندگی موضوعی جدی و اساسی و مورد نیاز مردم محسوب شده و باید در این حوزه برنامه ریزی شود.

 

ناجی به انجام اقدامات روانشناختی و اجرای قوانین بازدارنده در این خصوص اشاره کرد و اذعان داشت: باید فضای امیدواری در بین مردم افزایش یابد که مسئولان، افراد خانواده، متولیان مدارس، فعالان اجتماعی و افراد در روابط دوستانه در این خصوص نقش دارند.

 

وی اضافه کرد: قوانین بازدارنده هم نقش مهمی برای پیشگیری از این موضوع دارد که افراد برای حل مشکل خود کمتر از این راهکار استفاده کنند و سعی در رفع مشکل از مسیر منطقی باشند.

 

*خانواده ها محبت به فرزندان خود را مورد توجه قرار دهند

 

جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت: خانواده ها محبت به فرزندان خود را مورد توجه قرار داده و فضای خانه را بستری برای همدلی و همگرایی کنند.

 

سرهنگ «محمدرضا هاشمی فر» با اشاره به اینکه دوران نوجوانی و جوانی یکی از گروه های سنی حساس جامعه است، اظهارداشت: باید نوع رفتار و چگونگی برخورد با این گروه سنی را بیاموزیم و متناسب با روحیه آن ها سعی به نقش آفرینی برای ارتقای دانش دینی، مهارت های زندگی و امید به زندگی آن ها داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: خانواده بهترین دوست و همراه برای جوانان و نوجوانان هستند و باید بر اساس شرایط مختلف زندگی و تحمل مشکلات، حال و هوای منزل را برای آرامش و امیدواری فراهم کنند و با گفتگو با فرزندان خود امنیت به آن ها بدهند.

 

سرهنگ هاشمی فر با بیان اینکه خودکشی ابزاری برای ابراز وجود و یا پایان به خواسته های برخی شده، خاطرنشان کرد: بررسی این موضوع نشان داده که در فضای امیدواری و سالم زندگی، افراد به سراغ آسیب های اجتماعی نمی روند و کانون گرم خانواده زمینه ساز پیشرفت اعضا و فرزندان است.

کد خبر 995715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha