فرهنگ اهدای خون در استان بوشهر از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار است

عبیدی گفت: فرهنگ اهدای خون در استان بوشهر از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار است و در میزان اهدای خون مستمر در کشور جزو سه استان اول می باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بوشهر، باتوجه به فراخوان اداره کل انتقال خون استان بوشهر به منظور تامین ذخایر خون مراکز انتقال خون استان با استقبال گرم مردم رو به رو شده است که در این راستا روز یکشنبه (2 آذر) با «نرگس عبیدی» مدیرکل انتقال خون استان بوشهر مصاحبه ای تنظیم شده که متن مصاحبه به شرح ذیل می باشد:

 باتوجه به فراخوان اداره کل انتقال خون استان بوشهر به منظور تامین ذخایر خون، استقبال مردم چگونه بوده و ذخایر خون استان در حال حاظر در چه وضعیتی می باشد؟

فرهنگ اهدای خون در استان بوشهر از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار است و در میزان اهدای خون مستمر در کشور جزو سه استان اول می باشد که در همین خصوص با توجه به انتشار فراخوان از سوی اداره کل انتقال خون جمع کثیری از مردم نوعدوست استان بوشهر با وجود ایام بحرانی کرونا جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند و در حال حاظر میزان ذخایر خون قابل قبول می باشد اما این میزان ناپایدار است.

 

با توجه به شیوع بیماری کرونا میزان مراجعه مردم جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون استان بوشهر در چه وضعیتی می باشد؟

شیوع بیماری کرونا که ماه ها جامعه را درگیر خود کرده موجب کاهش مراجعه کنندگان افراد جهت اهدای خون شده است و با توجه به اینکه تعدادی از هموطنان ما نیازمند خون اهدایی مردم می باشند  از داوطلبین نوعدوست خواستاریم که به صورت هماهنگ و برنامه ریزی شده با انتقال خون همراه باشند.

 

چه افراد و بیمارانی نیازمند دریافت خون می باشند؟

بیماران تالاسمی و مبتلایان به سرطان که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، زنان موقع زایمان، عمل جراحی و سوانح سوختگی نیازمند دریافت خون می باشند همچنین در زمان حوادث همچون تصاد‌فات به خون نیاز است.

 

بیمارانی که در استان بوشهر به صورت مداوم نیازمند دریافت خون می باشند و تحت حمایت اداره کل انتقال خون هستند چه تعدادی می باشد؟

حدود ۵۰۰ بیمار تالاسمی در استان بوشهر به صورت مستمر نیازمند دریافت خون می باشند. بیماری تالاسمی یک اختلال ارثی خونی است که هموگلوبین و گلبول‌های قرمز از نظر تعداد در بدن فرد مبتلا نسبت به حالت طبیعی کمتر است. هموگلوبین ملکولی از جنس پروتئین می باشد که در سلول‌های قرمز خون فرد وجود دارد و به سلول‌های خونی اجازه‌ی حمل اکسیژن را می دهد، این اختلال منجر به تخریب بیش از حد سلول‌های قرمز خون شده و باعث کم خونی می‌شود.

 

از یک کیسه خون اهدا کننده چه فرآورده های به دست می آید؟

از هر کیسه خون اهدا کنندگان فرآورده هایی نظیر پلاکت، گلبول قرمز، پلاسما و رسوب کرایو به دست می آید که گلبول های قرمز برای بیمارانی که هموگلوبین آن ها  کاهش یافته مورداستفاده قرار می گیرد، پلاسما برای بیمارانی که حجم زیادی خون از دست داده اند و فشار خونشون افت کرده و یا فاکتورهای انعقادی آن ها دچار مشکل می باشد تزریق می شود، پلاکت برای بیمارانی که مشکل خونریزی دارند مورد استفاده قرار می گیرد و رسوب کرایو هم برای برطرف کردن مشکل انعقادی برای موارد خاص به بیمار تزریق می شود.

 

تعداد تخت های اهدای خون در مراکز استان بوشهر چه تعداد می باشد؟

در مجموع چهار مراکز انتقال خون استان در شهرستان های شهرستان های بوشهر، دشتستان، گناوه و کنگان روزانه با ظرفیت ۳۰ تخت در حال فعالیت می باشند و در صورت نیاز به 45 تخت افزایش می یابد.

 

کد خبر 995743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha