بارش برف در ارتفاعات گیلان/ سامانه سرد بارشی تا اواسط هفته در استان مستقر است

طبق نقشه‌ها و الگوهای هواشناسی سامانه سرد بارشی تا اواسط هفته در گیلان مستقر است از طرفی گزارشات نشان می‌دهد برخی از مناطق واقع در ارتفاعات استان هم شاهد بارش برف بوده‌اند.

خبرگزاری شبستان_ رشت، اداره کل هواشناسی استان گیلان از چند روز قبل اطلاعیه هشدار سطح زرد را صادر و از نفوذ سامانه سرد و بارشی به استان خبر داد از طرفی گزارش‌ها حاکی است این سامانه سرد و بارشی که در برخی مناطق بالادست و در ارتفاعات استان به شکل بارش برف بوده تا اواسط هفته در گیلان مستقر است.

 

«محمد دادرس» با بیان اینکه نقشه‌های هواشناسی نشان دهنده فعالیت سامانه بارشی و سرد در منطقه است عنوان کرد: بر اساس این الگوها و به تناوب شاهد بارندگی، وزش باد(گاهی شدید)، رعد و برق خواهیم بود و این شرایط در ارتفاعات هم به شکل بارش برف تا اواسط این هفته مورد انتظار است.

 

مدیرکل هواشناسی گیلان ارتفاع موج دریا را در امروز(2 آذر)، 2.2 تا 6 دهم متر و دمای آب دریا را هم 16 درجه سیلسیوس اعلام کرد و افزود: وضعیت جوی فردا هم به شکل نیمه ابری تا ابری، مه آلود در بعضی ساعات بارندگی، وزش باد (گاهی شدید) و در ارتفاعات با بارش برف پیش‌بینی می‌شود. 

 

وی با تاکید بر اینکه این شرایط جوی در استان گیلان احتمالاً تا صبح سه‌شنبه هفته کنونی ادامه پیدا می‌کند ابراز داشت: لغزندگی سطح جاده‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر و خیابان‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رانش زمین از جمله اتفاقاتی است که احتمال وقوع آن‌ها دور از انتظار نیست.

 

دادرس افزایش بخش انرژی جیره غذایی دام‌ها با توجه به کاهش دما را توصیه‌ای که دامداران و فعالان این بخش باید به آن توجه کافی داشته باشند خواند و یادآور شد: رعایت نکات ایمنی در مواجهه با رعد و برق در زمان چرای دام‌ها، ذخیره خوراک دام و تامین علوفه و کنستانتره توسط دامداران به ویژه در مناطق بالادست به دلیل احتمال بارش برف باید مدنظر قرار گیرد. 

 

مدیرکل هواشناسی استان گیلان افزایش ارتفاع آب استخرها در مناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای را به دلیل بارندگی چند روز اخیر متذکر شد و اذعان کرد: با توجه به استقرار این سامانه بارشی و ادامه فعالیت آن باید تمهیدات لازم جهت مهار آب ورودی به استخرهای سردابی مناطق بالادست و مهار سیل احتمالی انجام شود. 

 

«امیر مرادی» هم از آمادگی فرمانداری‌ها در تمام شهرستان‌های استان گیلان خبر داد و با اشاره به اینکه در شرایط فعلی آبگرفتگی معابر و خیابان‌‌ها دور از انتظار نیست تصریح کرد: برای نخستین بار در کشور طرح پایش داده های هواشناسی برای مدیریت و حتی جلوگیری از حوادث و مخاطرات طبیعی مانند آتش سوزی، افزایش دما و سیل در دستور کار قرار داده شد.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان قانون مدیریت بحران را تنها راه برای پیشگیری، آمادگی و پاسخ به بحران‌ها دانست و در همین زمینه عنوان کرد: شرح وظایف تمام دستگاه‌های اعضای مدیریت بحران و نحوه به کارگیری و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این قانون مشخص شده است.

 

مرادی وجود چیزی حدود 50 رودخانه وحشی در سطح استان گیلان را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: ساخت و سازهای بی رویه و قطع درختان در مناطق واقع در بالادست به پوشش گیاهی آسیب وارد می‌کند به همین دلیل در بارش های شدید باران، شاهد جاری شدن سیل در مناطق پایین دست هستیم.

کد خبر 995865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha