جامعه‌ای که اهل کتاب، مطالعه و  تحقیق نباشد یک جامعه منفعل است

نماینده ولی فقیه در همدان گفت: جامعه‌ای که اهل کتاب، مطالعه و تحقیق نباشد یک جامعه منفعلی است، این جامعه را راحت می‌توان فریب داد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌الله شعبانی» در حوزه علمیه ثامن الائمه به سخنرانی پرداخته و گفت: چیزی که می‌تواند تفکر جامعه رو ارتقا بدهد، باعث ایجاد شکوفایی و بالندگی در جامعه شود، اذهان  افراد جامعه را به سمت و سوی واقعیت‌ها سوق بدهد طبیعتاً مطالعه و کتاب و علم است.

وی افزود: شما در قرآن کریم هم اگر توجه کرده باشید هم مسئله علم‌آموزی هم مسئله تحقیق ،هم قسم خوردن به قلم که ابزاری برای تولید علم و ابزاری برای تولید کتاب است صورت گرفته و این نشان دهنده اهمیت کتاب است. فرهیختگی جامعه، اصلاح روابط اجتماعی، مبتنی بر کتاب و مطالعه است.

نماینده ولی فقیه در همدان با بیان اینکه هر کتابی که انسان مطالعه می‌کند در واقع آشنا شدن با یک فکر است، عنوان کرد: هر چقدر  بیشتر کتاب بخوانیم با افکار بیشتری آشنا می شویم و به تعبیر امیرمومنان امام علی(ع) عقل دیگران رابه عقل خود ضمیمه می‌کنیم و  این واقعاً در عقلانیت بشر و رشد فکری جامعه تاثیرگذار است. اگر جامعه بخواهد به بالندگی و شکوفایی برسد نیازمند مطالعه است.

حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی درباره علل پایین بودن سرانه مطالعه، اظهار کرد: سرانه مطالعه برای هر ایرانی از ۲ دقیقه تا ۵۰ دقیقه مطرح کرده‌اند، ولی جالب است بدانید که سرانه تماشای تلویزیون در کشور ما بیشتر از ۴ ساعت است، سرانه فضای مجازی روزانه ۱۷۶ دقیقه است.

وی ادامه داد: علت اینکه سرانه مطالعه در کشور ما الان پایین هست، عوامل متعددی دارد که یکی از آنها ایجاد مسائل موازی با مساله کتاب است. همین فضای مجازی و اشتغالاتی که برای مردم ایجاد شده  تاثیر‌گذار بوده است. وقتی که در یک جامعه سرانه حضور در فضای مجازی و رسانه ای مردم  ۷ساعت می‌شود (۴ساعت  تماشای تلویزیون و بیشتر از سه ساعت در فضای مجازی) طبیعی است فرصت برای مطالعه نیست.

نماینده ولی فقیه در همدان افزود: مطالعه نیازمند به حوصله است و یکی از کارهایی است که در ابتدا سخت بنظر می‌رسد ولی در ادامه انسان را وابسته به خود می‌کند. پس وقتی موارد موازی داریم، مواردی داریم که ما را به سمت و سوی دیگری می کشاند طبیعی است که سرانه مطالعه افت پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی بیان کرد: ما در زمینه مطالعه و کتابخوانی باید کار فرهنگی انجام دهیم، باید جایگاه کتاب، اهمیت و ضرورت کتاب در جامعه برای مردم عزیز ما تبیین شود.

وی درباره عمده آسیب های پایین بودن سرانه  مطالعه، اظهار کرد: وقتی شما نقاط مثبتی که مطالعه و کتابخوانی دارد از جمله ارتقای فکری جامعه، رشد فرهنگی جامعه، پایین آمدن آسیب اجتماعی را ملاحظه می‌کنید، طبیعتاً به صورت معکوس وقتی سرانه مطالعه پایین می‌آید ما آسیب می‌بینیم، خیلی از موارد در روابط اجتماعی دچار مشکل هستیم، در بسیاری از موارد اکثریت مردم به سمت و سوی فضاهای مجازی و تماشای تلویزیون و امثال این موارد رفتند؛ وقتی اهل مطالعه نباشند در جنبه‌های رفتاری خودشان منفعلانه عمل می‌کنند، کنش‌گری‌های خودشان را در عرصه‌های مختلف از دست می‌دهند رفتارهای منفعلانه پیدا می‌کند.

نماینده ولی فقیه در همدان بیان کرد: جامعه‌ای که اهل کتاب، مطالعه و تحقیق نباشد یک جامعه منفعل است، این جامعه را راحت می‌توان فریب داد و در عرصه‌های مختلف رو به سمت و سوی آنچه که می‌خواهند پیش ببرند.

حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی با بیان اینکه حدت و دقت فکری انسان وابسته به مطالعه است اینکه ما از لحاظ ذهنی چقدر قدرت و قوت داشته باشیم، از لحاظ فکری چقدر عمیق باشیم چقدر منطقی باشیم همه وابسته به مطالعه است. عنوان کرد:‌ مطالعه ارتباط با یک فکر، اندیشه و تجربه طولانی مدت است، هزاران هزار سال آمده  هزاران کتاب نوشته شده، یک انسان ۵۰ سال زمان گذاشته و کتابی را نوشته، خواننده در عرض دو روز این کتاب را مطالعه می‌کند تجربه ۵۰ سال را بدست می آورد. طبیعی است وقتی ما اینها را از دست بدهیم، با آسیب‌های معکوس، مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر آسیب‌های اجتماعی فراوانی داریم. مطالعه فقط بخش تخصصی نیست امروز  مسئله رفتار در خانواده، مسائل روانشناسی، جامعه‌شناسی نیازمند مطالعه  است، خیلی از موارد آسیب‌هایی که در جامعه  وجود دارد به عدم مطالعه و عدم تحقیق بر می‌گردد. البته  خیلی از افراد هستند مطالعه کردند و تحصیلات هم دارند و مدرک خیلی بالایی هم دارند مشکلات زیادی هم دارند، منظور من از مطالعه، مطالعه کتاب‌های تخصصی نیست، ما در عرصه‌های مختلف نیازمند به مطالعه تحقیق و دانستن هستیم. آن چیزی که حرکت در انسان ایجاد می‌کند ، مطالعه و کتاب است،  وقتی مطالعه نمی‌کنیم یک ذهن در واقع ایستا و یک انسان ایستا و یک انسان متوقف شده‌ایم.

نماینده ولی فقیه در همدان با بیان اینکه ابزارهای مطالعه متفاوت شده، امروز طلبه‌های ما دسترسی آسانتری به منابع دارند، گفت: شاید مثلاً  ۴۰ سال پیش اگر کسی می‌خواست  یک روایت را پیدا کند خیلی سخت بوده، اما امروزه تحقیق با این نرم‌افزارها و کتاب‌هایی که وجود دارد و طراحی شده است، طبیعتاً تحقیق برای ما آسان تر شده، از لحاظ اینکه در عرصه‌های تخصصی بتوانیم تحقیق کنیم به نظرم زمینه‌ها فراهم است، دستیابی به منابع برای ما آسان‌تر است حتی  دستیابی‌هایی که عمیق تر از گذشته است، گذشته خیلی از بزرگان و طلاب  به راحتی به منابع دسترسی نداشتند، اما در عین حال میزان ارتباط طلاب  با کتاب به دلیل وجود  ابزارهای جدید ،کم شده است.

کد خبر 995888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha