مهم‌ترین مؤلفه برای نوشتن کتاب در زمینه دفاع مقدس، صداقت است

سیده فاطمه عبداللهی با بیان اینکه از کودکی به نوشتن علاقه داشتم و بعدها به پیشنهاد دیگران نوشته های خود را به چاپ رساندم، گفت: من کاری از خود به چاپ نرساندم و هرآنچه که از من به چاپ رسیده تنها خاطرات شهدا و آزاده های شهرم بوده است.

 

خبرگزاری شبستان-اصفهان: «سیده فاطمه عبداللهی» نویسنده دفاع مقدس شهرستان فریدن تاکنون چندین اثر از جمله دیدار به قیامت، روزی که آمدی، برای وطن، شوق وصال، تو را من چشم در راهم به چاپ رسانده است. در کتاب درد عشق که ششمین اثر این مؤلف است و به تازگی رو نمایی شده، به خاطرات 41 آزاده شهرستان فریدن پرداخته است. عبداللهی دارای مدرک دکتری زیست شناسی است. خبرنگار خبرگزاری شبستان با این نویسنده گفت و گویی انجام داده است. در ادامه متن کامل این گفتگو را بخوانید.

 

چرا از عنوان درد عشق، برای اسم کتاب استفاده کرده اید؟

وقتی پای درد و دل آزادگان شهرم می نشستم با تمام وجود درد اسارت آن ها را حس می کردم و تنها دلیلی که موجب تحمل این سختی ها می شد را عشق به وطن می دانستند؛ به همین دلیل بود که من از عنوان درد عشق استفاده کردم.

 

چه چیزی موجب شکل گیری و تالیف کتاب درد عشق شد؟

در سال 1398 در طی تماسی از اداره بنیاد شهید منطقه فریدن این کار به من پیشنهاد شد. از آنجایی که تعداد آزاده های منطقه زیاد بود و باید با تک تک آن ها مصاحبه می کردم و خاطرات آن ها را در قالب یک کتاب جمع آوری می کردم کار آسانی نبود، با این حال نوشتن کتاب درد عشق را شروع کردم. برخلاف کارهای قبلی من که مربوط به زندگی نامه یکی از شهدا بود و مجبور بودم با اقوام و خانواده های شهدا مصاحبه کنم در این کار من با کسانی مصاحبه می کردم که از نزدیک جبهه و جنگ را لمس کرده بودند و همین ملموس و واقعی بودن خاطرات موجب می شد که احساس رضایت بیشتری پیدا کنم و جدی تر کار کتاب درد عشق را دنبال کنم.

 

استقبال مردم به خصوص جانبازان و آزادگان شهرستان فریدن از کتاب درد عشق را چگونه ارزیابی می کنید؟

در زمان شروع کار با اکثر آزاده هایی که مصاحبه می کردم از اینکه پای درد دل آن ها نشستم تشکر می کردند با اینکه حتی بعضی از آن ها تصور نمی کردند که این کتاب به چاپ برسد. من به عنوان یک نویسنده احساس درد می کردم که چرا زودتر به سراغ این افراد نیامده ام. این افراد از دردها و اسارت هایی می گفتند که از توان تصور ما خارج است.

بعد از چاپ کتاب، به دلیل سکونت در شهر اصفهان و محدودیت های کرونا تاکنون از بازخوردهای جانبازان و مردم شهرم اطلاعی ندارم و اگر کاستی در کتاب من دیدند امیدوارم مرا ببخشد. با این وجود من از بازخوردها به گرمی استقبال خواهم کرد و در چاپ های بعدی این کتاب، حتما اصلاحات لازم را انجام خواهم داد.

 

چه چیزی موجب علاقه مندی شما در حوزه دفاع مقدس شده است؟

علاقه من به دفاع مقدس با اردوهای راهیان نور در دوران دبیرستان آغاز شد. از آن به بعد سعی کردم برای اینکه ارتباط بیشتری با شهدا برقرار کنم کتاب های بیشتری در این حوزه مطالعه کنم.

همچنین پدر من نیز یک رزمنده بود و وقتی پای خاطرات پدرم می نشستم همیشه افسوس می خوردم که چرا خاطرات افرادی همچون پدرم نانوشته مانده است؛ پس اولین کاری که در این زمینه شروع کردم کتاب دیدار به قیامت به پیشنهاد سپاه پاسداران در مورد زندگی نامه شهید  رفیعی از شهدای روستای دامنه بود و بعدها این جسارت را پیدا کردم تا کتاب های دیگری در این زمینه به چاپ برسانم.

 

از نظر شما یک کتاب در حوزه دفاع مقدس چه مؤلفه هایی باید داشته باشد؟

اولین و مهم ترین مؤلفه برای نوشتن یک کتاب در زمینه ی دفاع مقدس صداقت است به این معنا که ما نباید با ذهنیات و تصورات خود قهرمان سازی کنیم و زمانی که یک نوجوان کتاب های دفاع مقدس را می خواند تصور نکند که این افراد انسان های آرمانی بودند و دیگر شبیه این انسان ها به وجود نخواهند آمد؛ و زمانی که ما واقعیت زندگی شهدا و ایثارگران را نقل می کنیم آن ها را با تمام خوبی ها و ضعف هایشان به خوانندگان معرفی کنیم. دومین مؤلفه ی مهم برای نوشتن یک کتاب در حوزه دفاع مقدس مهارت و توانایی یک نویسنده است تا بتواند یک کتاب جامع ارائه دهد.

 

با توجه با اینکه آشنایی جوانان و نوجوانان با دفاع مقدس لازمه حفظ و پیشرفت انقلاب اسلامی است از نظر شما بهترین روش برای روایت دفاع مقدس برای این قشر از جامعه چیست؟

با توجه به اهمیت فضای مجازی در عصر امروز تلاش متولیان فرهنگ باید این باشد که فرهنگ ایثار و شهادت را به صورت جذاب وارد فضای مجازی کنند.

 

انتظار شما از دستگاه های فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی به ویژه در حوزه دفاع مقدس چیست؟

در دنیای امروز بسیاری از ارزش ها و ضد ارزش ها در منظر جوانان جابه جاشده است. انتظار من از دستگاه های فرهنگی این است که برای جوانان امروزی قهرمان سازی کنند تا خیلی از مسائل در زندگی جوان امروز ارزش تلقی شود. جوانان امروز آنچنان درگیر حواشی و مسائل مجازی شده اند که حتی شهدای مدافع حرم که شهدای معاصر خود هستند را نمی شناسند و من این مشکل را از قصور دستگاه های فرهنگی می دانم.

 

آیا کتاب دیگری در حوزه ی دفاع مقدس می نویسید؟

در حال حاضر قصد جدی برای نوشتن کتاب جدیدی را ندارم و تنها علت آن عدم حمایت دستگاه های فرهنگی از نظر مالی، معنوی و عدم پی گیری از روند کار و همچنین دوندگی هایی که یک نویسنده باید برای چاپ و ویراستاری کتاب خود تحمل کند و حتی گاهی مجبور است هزینه چاپ کتاب را خودش پرداخت نماید. ولی با این وجود مسئولینی هم بودند که با تمام این سختی ها از من حمایت می کردند.

 

 

 

 

کد خبر 996224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha