ماراتن مرغ برای رکورد زنی در بازار قیمت ها/ پرواز قیمت ها و بی انگیزگی تولید کننده در خراسان جنوبی

صعود ۶ پله ای قیمت مرغ در خراسان جنوبی در سایه کمبود نهاده های طیور و نوسانات بازار عرضه و تقاضای گوشت سفید موجی از نارضایتی ها را برای تولید کننده و مصرف کننده به دنبال داشته است.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: این روزها قطب تولید مرغ و تخم در ایران دستخوش نوسانات عجیب و غریب شده و  نوسانات عرضه و تقاضا موجب شده تا قیمت مرغ رکوردار  آشفته بازار قیمت ها شود.

 

 

قیمت مرغ در مراکز عرضه مستقیم به قیمت 33 هزار و 600 و در دیگر مراکز 36 هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد، این روند افزایشی 6 هزار تومانی در یک روز مردم را شوکه کرده و گویا مرغ نیز از سفره های آن ها پر کشیده است.

 

 

 

این روزها، در پی گرانی های افسار گسیخته و بیماری کرونا،  تنها گوشتِ سبد خانوارهای طبقه متوسط و پایین، گوشت مرغ است، اما از اواسط تابستان امسال افزایش قیمت نهاده یکباره مرغ ها را هم از سفره آن ها پرواز داد.

 

 

 

 فرودین امسال هر کیلو مرغ در خراسان جنوبی به قیمت 9 هزار تومان در مراکز فروش عرضه می شد، اما این گرانی ها و نرخ های الاکلنگی هر روز در این استان شدت می گیرد و موجی از نگرانی ها را به بار آورده است.

 

 

 

به گفته مسئولان خراسان جنوبی یکی از تکمیل‌ ترین زنجیره‌های صنعت مرغ داری را به ارزش هزار میلیارد تومان در اختیار دارد، اما هم اکنون مرغ داری های این استان با مشکلاتی همانند تأمین دان مواجه شده اند.

 

 

تامین دان از طریق سامانه بازارگاه در حد حرف!

 

«سید حسن عسکری»، مسئول دو واحد مرغ داری در خراسان جنوبی، به خبرنگار شبستان اظهار کرد: دلیل گرانی قیمت مرغ در استان عدم جوجه ریزی توسط مرغداری ها است چراکه دان طیور نیست.

 

 

 

مسئول مرغداری گوشتی با بیان اینکه تعدادی که نتوانسته اند از سامانه بازارگاه نهاده های کشاوزی، دان مرغ خریداری کنند، به تعداد انگشتان دست است، افزود: بسیاری از مرغ داری ها جوجه ریزی کرده و با مشکل تأمین دان مواجه شده اند و این موضوع سبب می شود تا منِ مرغدار ریسک نکرده و جرأت جوجه ریزی نداشته باشم.

 

 

 

عسکری اضافه می کند: با چه امیدی جوجه ریزی کنیم در این شرایطی که کسی حمایت نمی کند،  قرار شد مرغ داری ها نیازشان را در سامانه بازارگاه نهاده های کشاورزی اعلام و دان خریداری کنند، اما این مهم به حقیقت نمی رسد و در حد حرف باقی مانده است و حتی گلایه ها از قبل بدتر شده است، چراکه پیش از این مرغ داری ها، دان موردنیاز خود را از طریق جهاد کشاورزی و اتحادیه ها تأمین و مشکلی هم نداشتند.

 

 

 

وی از خرابی بازارگاه نهاده های دان کشاورزی طی 10 روز تا روز گذشته گلایه مند بود و گفت: روز گذشته این سامانه به مدت دو ساعت خوب و دوباه عصر خراب شده است، لذا دانی خریداری نمی شود.

 

 

 

این مسئول مرغداری از گرانی نهاده های طیور هم گلایه و تصریح کرد: مرغ داری را می شناسم که جوجه هایش 30 روزه است اما یک گرم دان نتوانسته تهیه کند و مجبور است که دان را با قیمت گزاف از بازار آزاد تهیه کند، لذا قیمت مرغ گران می شود.

 

مرغداری ها انگیزه ای برای جوجه ریزی ندارند

 

عسکری با بیان اینکه دو مرغداری دارم که یک مرغداری من یک ماهی به دلیل گرانی نهاده ها، تعطیل شده و جوجه ریزی نکرده ام، اضافه کرد: مرغ داری دیگر 20 روز خالی است و هنوز انگیزه ای برای جوجه ریزی ندارم، چراکه ریسک جوجه ریزی در این شرایط بسیار بالا است.

 

 

 

وی تصریح کرد: باید کنجاله سویای سه هزار تومانی را  16 هزار تومان خریداری کنیم، بنابراین تنها در یک مرغداری ام، یک دوره کامل یعنی 24 هزار قطعه جوجه ریزی نکرده ام، این درحالی است که من یک نفر هستم اما سالن های مرغ زیادی در استان همانند من خالی هستند.

 

 

اما این مشکلات در صورتی است که پیش از این «کاظم خاوازی» وزیر جهاد کشاورزی «۱۳ مهرماه سال جاری» در حاشیه بازدید از مزرعه پرورش شترمرغ بنیاد تعاون زندانیان بیرجند در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی مشکلات تولیدکنندگان در زمینه نهاده‌های دام و طیور بیان کرد: بیش از ۲۰۰ هزار تن ذرت، ۵۰ هزار تن کنجاله سویا و جو در کف سامانه بازارگاه وجود دارد که تولیدکنندگان می‌توانند با مراجعه به این سامانه نهاده‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند.

 

 

جوجه ریزی در استان کاهش نداشته است

 

«محمد اصغرزاده»، مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه در هشت ماهه ابتدای سال گذشته 19 میلیون و 698 هزار 778 قطعه جوجه‌ریزی در مرغ داری‌های استان خراسان جنوبی انجام شده است، یادآور شد: جوجه ریزی در هشت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

 

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه در هشت ماهه نخست سال  جاری تاکنون 20 میلیون و 692 هزار و660 قطعه جوجه‌ریزی در مرغ داری‌های استان خراسان جنوبی انجام شده است، گفت: امسال حدود  یک میلیون جوجه ریزی افزایش داشته است.

 

نرخ الاکلنگی و بی ثبات قیمت مرغ حتی نزد اتحادیه

 

«زجاجی» رئیس اتحادیه فرآورده های پروتئینی بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با تأیید افزایش قیمت مرغ در خراسان جنوبی، تصریح کرد: قیمت مرغ امروز 100 تومان نسبت به روز گذشته افزایش داشته است.

 

 

رئیس اتحادیه فرآورده های پروتئینی بیرجند با بیان اینکه قیمت مرغ امروز  36 هزار تومان، 36 هزار و 200 و 36 هزار و  300 تومان است، گفت: دلیل افزایش قیمت مرغ به اتحادیه مربوط نیست.

 

 

خروج مرغ از استان خراسان جنوبی ممنوع شد

 

 «عباس جرجانی»، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه برخی مرغ داری های خراسان جنوبی بدون دریافت مجوز، مرغ خود را به استان های مجار و دور دست می فرستادند، تصریح کرد: این مرغداری ها هم اکنون بدون مجوز حمل و نقل و بدون مجوز دام پزشکی، نمی توانند مرغ خود را از استان خارج کنند و اگر موردی مشاهده شد تخلف شده است.

 

 

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با تأیید موضوع گرانی قیمت گوشت سفید در استان، گفت: دلیل این گرانی، افزایش قیمت نهاده و جوجه ریزی کم توسط مرغداری ها است که باید این حقیقت را از سوی سازمان جهاد کشاورزی جویا شد.

 

 

 

جرجانی تصریح کرد: قیمت مرغ به میزان عرضه گوشت مرغ در بازار بستگی دارد و باید  تولید باشد تا جوابگوی تقاضا بود، اما هم اکنون که عرضه کم است، تقاضا افزایش و بالطبع قیمت ها با  افزایش مواجه شده است.

 

 

 

وی با بیان اینکه خروج مرغ بدون دریافت مجوز از استان ممنوع شده است،  اضافه کرد:  در این خصوص نیروی انتظامی همکاری خواهد داشت، همچنین بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور، سازمان جهاد کشاورزی نظارت بر مراکز عمده فروشی را بر عهده دارند و این سازمان  نقش بیشتری در تعیین نرخ قیمت مرغ دارد.

 

اما....

 

افزایش 6 پله ای قیمت مرغ در خراسان جنوبی در سایه کمبود نهاده های طیور و نوسانات بازار عرضه و تقاضای گوشت سفید موجی از نارضایتی ها را برای تولید کننده و مصرف کننده به دنبال داشته است، اگرچه به گفته مسئولان متولی بخشی از گرانی های قیمت مرغ به دلیل کاهش تولید یا جوجه ریزی و بخش عمده آن به خاطر هزینه تمام شده است، اما به هرحال آشفته بازار گرانی های افسارگسیخته در صورتی که برای  تأمین نهاده‌ های دامی تسریع و با قیمت کمتری به دست تولیدکنندگان برسد، می‌توان به کاهش قیمت در بازار امیدوار بود، در غیر این صورت شاهد افزایش مجدد نرخ مرغ  در استان خواهیم بود.

 

کد خبر 996724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha