تخصیص ۱۵ میلیارد تومان اعتبار از صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری گیلان

اختری اجرای پروژه‌های آبخیزداری با رویکرد پیشگیرانه را در گیلان مورد تاکید قرار داد و گفت: ۱۵ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری گیلان در سال ۹۹ اختصاص یافت.

«میرحامد اختری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، اجرای هر چه بیشتر پروژه‌های آبخیزداری در گیلان متناسب با نیازهای حوزه‌های آبخیز استان را از اولویت‌های اداره کل منابع‌طبیعی خواند و اظهار داشت: 15 میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری گیلان در سال 99 اختصاص یافت.

 

سرپرست اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرای پروژه‌های مرتع امسال در سطح استان به مبلغ یک میلیارد و 150 میلیون تومان آغاز شده عنوان کرد:‌ تعیین مجری این پروژه‌ها انجام و به پیمانکار مورد نظر سپرده شده است.

 

اختری متوسط پیشرفت فیزیکی پروژه‌های آبخیزداری بخش مرتع استان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی را به طور متوسط حدود 80 درصد اعلام کرد و بیان داشت: در مورد پروژه‌های آبخیزداری در سطح استان گیلان در سال 99 و از محل صندوق توسعه ملی به مبلغ 15 میلیارد تومان در قالب 10 قرارداد تعریف پروژه انجام شد. 

 

وی با اشاره به اینکه تشریفات آگهی پروژه‌های مذکور انجام و برای هشت قرارداد هم مجری مشخص شده است تصریح کرد: روند اجرایی پروژه‌های آبخیزداری استان از محل صندوق توسعه ملی در حال آغاز است از طرفی دو قرارداد هم که به واسطه برخی محدودیت‌ها فاقد مجری مانده بود، به زودی تعیین تکلیف خواهد شد.

 

سرپرست اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان با ابراز امیدواری از روند اجرای پروژه‌های آبخیزداری استان و اتمام آن‌ها تا پایان امسال افزود: از محل اعتبارات استانی هم مبالغ تخصیصی ما از یک میلیارد تومان به یک میلیارد و 800 میلیون تومان افزایش پیدا کرد که در قالب 10 قرارداد تدوین شده‌اند.

 

اختری از انجام مراحل اداری این دست از پروژه‌های آبخیزداری گیلان خبر داد و با تاکید بر اینکه تا قبل از انجام فعالیت‌های اجرایی توسط مجری،  حجم و مکان طرح باید با دقت مشخص شود اذعان کرد: 6 تا از این قراردادها در شهرستان‌های تالش، آستارا، رودبار، فومن و رودسر در مرحله امضا قرار دارند و سه شهرستان دیگر باقیمانده که ظرف یک هفته تا 10 روز آینده تعیین تکلیف می‌شوند.

 

وی درباره اجرای پروژه‌های آبخیزداری سال 98 استان گیلان هم توضیحاتی ارائه داد و یادآور شد: تمام این طرح و پروژه‌ها به پایان رسیده‌اند و تنها 2 تا از پروژه‌ها هنوز مقداری از عملیات اجرایی آن‌ها باقی مانده است که انتظار داریم با پیگیری‌های انجام شده تا یکماه آینده به پیشرفت فیزیکی صد در صدی برسند.

 

سرپرست اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان میزان اعتبارات آبخیزداری که در سال 98 به استان تخصیص پیدا کرده است را مجموعا 29 میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اعلام کرد و گفت: ما همیشه تلاش می‌کنیم تا با استفاده از منابع ملی و استانی پروژه‌های آبخیزداری به بهترین نحو و به تناسب نیاز حوزه‌های آبخیز شهرستان‌ها در استان اجرایی شود.

 

وی رویکرد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان را در اجرای پروژه‌های آبخیزداری رویکرد پیشگیرانه اعلام کرد و با بیان اینکه با توجه به شرایط فعلی اعتبارات متناسب با نیازها نیست افزود: به همین علت ما هم مجبوریم بر اساس اولویت‌هایی که در هر حوزه وجود دارد نسبت به تعریف پروژه‌های آبخیزداری در سطح استان اقدام کنیم.

 

اختری رفع موانع و برخی از،محدودیت‌هایی که در مسیر اجرای هر چه بیشتر پروژه‌های آبخیزداری وجود دارد را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: اگر آبخیزداری درست اجرایی شود بستر مناسبی هم برای فعالیت‌های اجتماعی، فعالیت‌های زیستی و حتی تولید و رونق پایدار اقتصادی در جوامع انسانی فراهم می‌شود.

 

سرپرست اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان با تأکید بر اینکه می‌توانیم با اجرای به موقع فعالیت‌های آبخیزداری به جای ناگزیر بودن از پرداختن هزینه‌های گزاف و حتی در برخی موراد جبران‌ناپذیر به هنگام جبران خسارات از خطرات پیشگیری کنیم گفت: با این اقدامات ضمن حفظ خاک در سطح سرزمین، آب هم در جای خودش به صورت یک جریان مدیریت شده در اختیار جامعه قرار می‌گیرد.

 

اختری عدم توجه کافی به آبخیزداری و تبعات آن را زیان‌بار اعلام کرد و با اشاره به اینکه این پروژه‌ها اهمیت زیادی دارند خاطرنشان کرد: در صورت عدم توجه به آبخیزداری دو مورد از اصلی‌ترین عناصر چهارگانه حیات بشر که خاک و آب است به جای آن‌که در خدمت ما باشند و اسباب اعتلاء جوامع بشری را فراهم کنند از دست رفته و یا در قالب سیل و رانش جلوه خواهند کرد.

کد خبر 996726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha