«راهنمای ارزیابی فساد» توسط پژوهشگاه قوه قضاییه منتشر شد

کتاب «راهنمای ارزیابی فساد» جدیدترین اثر علمی – پژوهشی پژوهشگاه قوه قضاییه، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه قوه قضاییه، کتاب‌ «راهنمای ارزیابی فساد» اثری مشترک از « برترام آي. اسپكتور، مایکل جانسون و اسوتلانا وینبورن» است که توسط «سمیه عالی» ترجمه شده است.

 

چاپ نخست این کتاب در 280 صفحه و در اندازه رقعی به قیمت 41 هزار تومان قابل سفارش و خریداری از فروشگاه مرکز مطبوعات و انتشارات قوه قضاییه واقع در تقاطع خیابان حافظ و سمیه است.

 

پژوهشگاه قوه قضاییه در پیشگفتار این کتاب نوشته است: مقابله و مبارزه با فساد اداري،‌ اقتصادي و...، از مهمترين كارويژه‌هاي قواي قضاييه است. قوه قضاييه جمهوري اسلامي ايران نيز با توجه به اصل يكصدوپنجاه‌وششم قانون اساسي به‌ويژه بند 5 آن كه «اقدام مناسب براي پيشگيري از وقوع جرم و اصلاح مجرمين» را به عنوان يكي از وظايف قوه قضاييه مقرر كرده، همواره مقابله با فساد را در صدر برنامه‌هاي خود قرار داده است.

 

مقابله با فساد توسط قوه قضاييه داراي دو بُعد اصلي است: اول، مقابله با فساد در درون قوه قضاييه و دوم، مقابله با فساد در خارج از قوه قضاييه. در خصوص بُعد نخست، بايد گفت اهميت امر قضا و ضرورت سلامت قضايي اقتضا مي‌كند كه بخش عمده‌اي از توان و تمركز قوه قضاييه، به كنترل و نظارت بر بدنه قضايي و غيرقضايي شاغل در قوه، و همچنين كنترل فرايندهاي قضايي اختصاص يابد؛ به‌طوري كه مي‌توان گفت تقريباً تمامي احكام مندرج در ماده (113) «قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران (1400- 1396)» (مصوب 14/12/1395) «به‌منظور افزایش دقت و سرعت در ارائه خدمات قضايی، تحقق عدالت قضايي و احیای حقوق عامه، ارتقاي کیفیت و کاهش اطاله دادرسی و ایجاد فرصت برابر برای دسترسی آحاد مردم به خدمات قضايي و كاهش ورودي پرونده‌ها و پیشگیری از وقوع جرم و دعاوي و اصلاح مجرمان و كاهش جمعيت كيفري»، در راستاي مقابله با فساد داخلي در قوه قضاييه مقرر شده است. آثاري كه پيش‌تر توسط پژوهشگاه قوه قضاييه در خصوص فساد منتشر شده نيز در همين زمينه بوده است.

 

اما بُعد ديگر كارويژة مقابله با فساد توسط قوه قضاييه، مقابله با فساد در خارج از قوه قضاييه است. اين گزارش به طور خاص بر شيوه‌هاي پياده‌سازي ابزارهاي مقابله با فساد در قواي سه‌گانه و تمامي دستگاه‌هاي حكومتي متمركز است و تلاش مي‌كند با توسل به مجموعه‌اي از ابزارهاي كاربردي، به ارزيابي مؤثري از فساد دست يابد.

 

گزارش حاضر، اين هدف را در سطحي با جزئيات كافي و به نحوي كه بتوان با توجه به آن‌ها، توصيه‌هاي ضروري را براي طراحي يك برنامه ارائه و اولويت‌بندي كرد، پيگيري مي‌كند. روش‌شناسي ارزيابي فساد كه در اين كتابچه راهنما تشريح شده است، رويكردي نظام‌مند را براي درك ماهيت فساد پيشنهاد مي‌كند؛ به‌گونه‌اي كه بتوان به روشي معني‌دار دست يافت و آن را به يك طرح راهبردي همراه با اولويت‌بندي توصيه‌هاي نظام‌مند تبديل كرد. اميد است انتشار اين اثر بتواند به مقابله مؤثرتر و نظام‌مندتر با فساد ياري رساند.

 

مولف: روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشگاه قوه قضاییه

کد خبر 996804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha