اهدای خون در فارس یک نیاز مستمر است

ترابی گفت: تنگناهای کمبود خون در استان فارس تا حدود زیادی برطرف شده است اما به دلیل عدم امکان نگهداری فرآورده های خونی به مدت زیاد، همواره به اهدای خون نیاز داریم تا دچار کمبود نشویم.

«مسعود ترابی» با اشاره به محدودیت در نگهداری خون و فرآورده های خونی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، گفت: تنگناهای کمبود خون در استان فارس تا حدود زیادی برطرف شده است اما به دلیل عدم امکان نگهداری فرآورده های خونی به مدت زیاد، همواره به اهدای خون نیاز داریم تا دچار کمبود نشویم.

مدیر کل انتقال خون فارس افزود: هر واحد خون بیش از یک ماه و هر واحد پلاکت به عنوان محصول موثر برای بیماران سرطانی بیش از سه روز قابل نگهداری نیست.

وی اضافه کرد: از زمان شیوع کرونا شاهد کاهش چشمگیر اهدای خون در کل کشور و به تبع آن استان فارس بوده ایم که لازم است با مشارکت مردم به طور مستمر در اهدای خون مورد توجه قرار بگیرد.

ترابی با تاکید بر اعمال پروتکل های بهداشتی سختگیرانه در سطح سازمان انتقال خون بیان کرد: تمام اهدا کنندگان در بدو ورود با دستگاه لیزری تب سنجی می شوند و ضمن ضد عفونی کردن دست های آنها در صورت نیاز ماسک نیز در اختیارشان قرار داده می شود.

وی ادامه داد: بین اهدا کنندگان و پرسنل، پارتیشن نایلونی و شیشه ای قرار داده شده و فاصله گذاری اجتماعی در سالن انتظار و تخت های خون گیری مراکز نیز به 2 برابر حد معمول افزایش یافته است.

مدیر کل انتقال خون فارس تصریح کرد: تمامی تجهیزات، تخت ها و محیط مراکز انتقال خون نیز به صورت مداوم ضد عفونی می شوند و تمام وسایل خون گیری نیز پکیج های استریل و یک بار مصرف هستند که در حضور اهدا کننده باز می شوند.

ترابی با تشکر از رسانه ها در اطلاع رسانی و دعوت مردم به اهدای خون گفت: از مردمی که در دوران کرونا نیز همواره اهدای خون کرده اند قدرانی می کنیم و خوشبختانه تا کنون هیچ فردی در سازمان انتقال خون به کرونا مبتلا نشده است.

وی افزود: در حال حاضر در گروه خونی A مثبت دچار کمبود هستیم اما به دلیل عدم امکان نگهداری طولانی مدت فرآورده های خونی برای تمامی گروه های خونی فراخوان داده ایم.

ترابی با اشاره به فعالیت 2 مرکز در شیراز برای پذیرش اهدا کنندگان خون عنوان کرد: مرکز شماره یک در قصردشت، ایستگاه قوامی همه روزه از هشت صبح تا 19 و 30 دقیقه به صورت یکسره آماده پذیرش اهدا کنندگان است و روزهای جمعه نیز از هشت صبح تا 19 فعالیت مستمر دارد.

وی اعلام کرد: پایگاه «نمازی» در میدان «نمازی»، جنب درمانگاه «امام رضا (ع)» به عنوان مرکز شماره 2 نیز در شیراز همه روزه به جز جمعه ها از هشت صبح تا 19 و 30 یکسره آماده دریافت خون اهدا کنندگان است.

 

 

کد خبر 997215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha