بحران کمبود بذر در شهرستانی که قطب کشاورزی استان است/ لزوم برخورد با دلالان و قاچاقچیان بذر در دهلران

شهرستان دهلران یکی از شهرستان های مهم استان ایلام در بحث محصولات کشاورزی محسوب می شود و بیشتر امرار معاش مردم این شهرستان مرزی از طریق کشاورزی و دامپروری است.

خبرگزاری شبستان- ایلام: این شهرستان به تنهایی توانسته نیمی از تولید گندم استان را با مرغوبیت بالا به خود اختصاص دهد و همین موضوع سبب شده که این شهرستان به نام سیلوی گندم استان معروف شود.

 

در سال های اخیر دولت در راستای توسعه زمین های آبی در استان ایلام به خصوص شهرستان دهلران اقدامات بسیار خوبی انجام داده است که این امر باعث شده سطح زیر کشت محصولات در این شهرستان افزایش پیدا کند.

 

امسال بر خلاف سال های گذشته بیشتر کشاورزان با مشکل تامین بذر مورد نیاز خود برای سال زراعی جاری مواجه شده اند، موضوعی که باعث شده برخی سود جویان علاوه بر ایجاد قیمت کاذب بذر مورد نیاز کشاورزان، زمینه قاچاق آن را به استان های های همجوار فراهم کنند، برای بررسی آخرین وضعیت بذر مورد نیاز کشارزان گفت و گویی با فرماندار شهرستان دهلران، مدیر جهاد کشاورزی و کشاورزان داشته ایم.

 

90درصد بذر مورد نیاز کشاورزان تامین شده است

فرماندار شهرستان دهلران گفت: تاکنون 90درصد بذر مورد نیز کشاورزان شهرستان دهلران تامین شده است.

 

 «مجید عسگری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان  در دهلران، اظهار کرد: شهرستان دهلران به لحاظ شرایط آب و خاک در حوزه کشاورزی یکی از مهم ترین شهر های استان محسوب می شود و در بحث توزیع بذر هیچ گونه مشکل وجود ندارد.

 

وی تصریح کرد:  در سال جاری ۶۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان دهلران به کشت گندم اختصاص یافته است.

 

فرماندار دهلران یادآور شد: با توجه به شائبه‌های خروج گندم موضوع در دستور کار شورای تامین قرار گرفت و ممنوعیت خروج بذر در شهرستان اجرایی شد و قطعا با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

 

عسگری خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی که مسئولان جهاد کشاورزی انجام داده اند بذر مورد نیاز کشاورزان تامین و توزیع خواهد شد و کشاورزان دغدغه تامین بذر موردنیاز خود را نداشته باشند.

 

توزیع 14هزار بذر بین کشاروزان شهرستان دهلران

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان دهلران گفت: تاکنون بیش از 9هزار تن بذر مورد نیاز کشاورزان شهرستان تامین و توزیع شده است.

 

«علی غلامی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در دهلران،  اظهار کرد: پیش بینی می شود ۱۴ هزار تن بذر اصلاح شده بین کشاورزان شهرستان توزیع شود و برابر قانون، دولت تنها 40درصد بذر مورد نیاز کشاورزان را باید تامین کند و کشاورزان باید مابقی بذر مورد نیا خود را از طریق خود صرفی تامین کند.

 

وی گفت: سال گذشته کل بذر توزیع شده  مورد نیاز کشاورزان 9هزار تن بود ولی امسال به خاطر قاچاق بذر و فروش آن در بازار آزاد باعث شده تقاضا مصرف بذر بالا رود.

 

مدیر جهاد کشاورزی دهلران، با اشاره به اینکه 14عامل کار توزیع بذر در شهرستان بر عهده دارند، گفت: در بحث تامین بذر اصلاح شده برای کشاورزان شهرستان مشکلی وجود ندارد.

وی بیان کرد: در سال جاری ۶۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان دهلران به کشت گندم اختصاص یافته است که از این میزان 45هزار هکتار آبی و مابقی هم دیم هستند.

 

غلامی تصریح کرد: شهرستان دهلران دارای  ۱۰۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی دیم و آبی است که سالانه ۸۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در دهلران تولید می شود.

 

وی افزود: این شهرستان ۵۰ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی استان ایلام را به خود اختصاص داده که قطب تولید کشاورزی در استان شناخته می شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی دهلران یادآور شد: سال گذشته 195هزار تن گندم در شهرستان دهلران تولید شده است که از این میزان 165هزار تن تحویل مراکز خرید داده شده و مابقی هم کشاورزان به عنوان بذر خود مصرفی استفاده کرده اند.

 

امسال کشاورزان با چالش تامین بذر مواجه بودند

یکی از کشاورزان شهرستان دهلرانی، گفت: عدم تامین بذر مورد نیاز کشاورزان در سال زراعی جدید باعث مشکلات زیادی برای کشاورزان شده است.

 

«علی آقایی» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: امسال بر خلاف سال های گذشته کشاورزان با چالش تامین بذر مواجه بودند و همین باعث نگرانی کشاورزان منطقه شده است.

 

 وی گفت: شهرستانی که خودش قطب تولید گندم در استان است چرا باید کشاورز آن با مشکل تامین بذر مواجه شود.

 

 این کشاورز دهلرانی تصریح کرد: متاسفانه سال گذشته مراکز خرید درصد افت گندم را برای کشاورزان بسیار بالا محاسبه کردند و کسی هم این موضوع توجهی نکرد.

این جوان دهلرنی گفت: جهاد کشاورزی با صدور حواله برای کشاورزان باعث سرگردانی آنها شده است چرا که هیچ یک از مراکز توزیع بذر در انبار خود بذر برای تامین بذر کشاورز ندارند و حواله صادره فعلا کاغذ باطله ای بیش نیست.

 

وی گفت: چرا باید کشاورز بذر مورد نیاز خود را کیلوی 6تا 8هزار تومان در بازار آذر تهیه کند، انتظار است مسئولان برای حل این مشکل چاره اندیشی کنند، چون زیبنده نیست شهرستانی که سالانه بیش از 50درصد گندم استان را تامین می کند کشاورز آن برای تامین بذر با مشکل مواجه شود.

 

شهرستان دهلران به تنهایی توانسته نیمی از گندم استان 600هزار نفری ایلام را تامین کند و امسال عدم توزیع به موقع بذر سبب قاچاق بذر این محصول، به استان های همجوار و توزیع در بازار آزاد فراتر از قیمت مصوب دولتی شده و نگرانی کشاورزان منطقه را به دنبال داشته است.

 

خوشبختانه با ورود شورای تامین شهرستان، مشکل بذر کشاورزان در منطقه تا حدود زیادی مرتفع شده است اما برخورد با دلالان و سودجویان  باید مد نظر مسئولان باشد چرا که بدون شک این افراد برای خرید محصول گندم از هم اکنون در حال برنامه ریزی هستند تا برای سال آینده علاوه بر ایجاد مشکل توزیع بذر زمینه سود جویی خود را فراهم کنند.

کد خبر 997762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha