ایران بار دیگر حسن نیت هسته ای خود را ثابت کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد که ایران با دعوت از نماینذگان آژانس برای بازدید از تاسیسات اتمی، بار دیگر حسن نیت هسته ای خود را ثابت کرد.

به گزارش خبرنگار شبستان، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست پرسش و پاسخ هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که پیش از ظهر امروز ( سه شنبه 14 دی ) برگزار شد در رابطه با ارسال نامه آقای سلطانیه به برخی از نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی و سفرای برخی کشور ها برای بازدید از تاسیسات هسته ای ایران گفت : ایران در راستای رفتاری که تا کنون به صورت شفاف و صریح در فعالیت های هسته ای خود داشته و در چارچوب همکاری های خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی اقدام به دعوت از سفرای کشورهای مختلف و نمایندگان گروه 77، جنبش عدم تعهد و کشور های عضو 1+5 کرده است.


وی خاطر نشان کرد که ایران با این اقدام یک بار دیگر ثابت کرد که در فعالیت های هسته ای خود حسن نیت دارد.
مهمانپرست در پاسخ به این پرسش که" آیا نماینده ای از امریکا هم در این زمینه به ایران دعوت شده است یا خیر ؟ " ، گفت : اسامی افرادی که به ایران دعوت می شوند پس از مشخص شدن به طور دقیق به اطلاع خواهد رسید.


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه " ارزیابی وزارت امور خارجه از از روابط ایران و برزیل پس از اظهاراتن اخیر رئیس جمهوری جدید این کشور درباره مخالفت با رای منفی به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران چیست ؟ "، تاکید کرد: روابط میان ما و برزیل در بهترین حالت قرار دارد و ظرفیت های فراوان ایران و برزیل اجازه افزایش همکاری ها در سطح بسیار بالاتر را به مقامات دو کشور می دهد.


وی ادامه داد: ما پیروزی رئیس جمهوری جدید برزیل و آغاز به کار در این کشور را به ایشان تبریک گفتم و امیدواریم حضور وی موجب پیشبرد روابط خوب قبلی دو کشور شود و سوء تفاهم هایی که پیش آمده است نیز به زودی برطرف شود.


رامین مهمانپرست در ادامه نشست امروز در واکنش به عدم ارائه مجوز از سوی کشور مصر به برخی از نماینگان مجلس شورای اسلامی برای حضور در کاروان آسیای1 که برای امدادرسانی به غزه اعزام شد، تصریح کرد: انتظار ملت ما و همه ملت های اسلامی از مصر انتظار بیشتری است و به خاطر تعهد همه کشورهای مسلمان در رابطه با مسئله غزه انتظار همکاری بیشتری از سوی مصر وجود دارد.


وی افزود: برخی مقامات مصر که در جهت تخریب روابط با ایران تلاش می کنند یا در امور داخلی کشور ما دخالت می کنند باید در تشخیص دوست و دشمن دقت بیشتری داشته باشند و توجه کنند که دشمن اصلی همه ما در منطقه، رژیم صهیونیستی است.


مهمانپرست در ادامه انفجاری را که در مصر رخ داد و موجب به شهادت رسیدن تعدادی از مسیحیان و مسلمانان در این کشور شد را محکوم کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه" واکنش وزارت امور خارجه در قبال اظهارات سناتور آمریکایی درباره اینکه وجود پایگاه نظامی دائمی در افغانستان به نفع کشورهای منطقه است ،چیست ؟"، گفت: پاسخ این نظرها را خود مردم امریکا خواهند داد.


وی افزود: رای مردم آمریکا نشان می دهد که تاکنون از این رویکرد نظامی رضایت نداشته اند و قصد آنها برای انتخاب رئیس جمهوری جدید از یک حزب دیگر تا حدی به خاطر شکست باراک اوباما در جنگ افغانستان است.


مهمانپرست همچنین درباره موج جدید به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطینی از سوی برخی از کشورهای آمریکای لاتین و حتی اروپایی ، گفت: ما در رژیم صهیونیستی نشانه ای از اینکه به سمت برقراری صلح در منطقه پیش برود نمی بینیم و اصولا ماهیت این رژیم اجازه نمی دهد که توافقی برای آرامش در منطقه صورت بگیرد پس بهتر است همه کشورهایی که نگران مسئله فلسطین و خاورمیانه هستند جلوی اسرائیل را بگیرند و به دنبال حل ریشه ای این مشکل باشند.
 

خبرنگار دیگری درباره وضعیت علیرضا عسگری که در زندان های رژیم صهیونیستی به سر می برد سوال کرد و مهمانپرست پاسخ داد : اینکه منابع صهیونیستی رسما حضور آقای عسگری را در زندان های این رژیم تایید می کنند مسئولیت اسرائیل را بیشتر می کند و اکنون رژیم صهیونیستی مسئول جان وی است.
 

وی ادامه داد: اسیر بودن علیرضا عسگری و چهار دیپلمات دیگر ایرانی در رژیم صهیونیستی نمونه بارزی از تروریسم دولتی این رژیم است.
سخنگوی وزارت امور خارجه سپس افزود : وزارت امور خارجه به لحاظ حقوقی و سیاسی پیگیری های خود را در این رابطه انجام میدهد.آقای صالحی در نامه ای از بان کی مون درخواست کرده که به وظیفه خود در این زمینه عمل کند و از کمیته بین المللی صلیب سرخ هم تقاضا شده وضعیت علیرضا عسگری را در زندان های رژیم صهیونیستی پیگیری کند و در اختیار ایران قرار دهد.
 

مهمانپرست همچنین در رابطه با آخرین اخبار درباره مذاکره با گروه 1+5 گفت : مکان انجام این مذاکرات استانبول و زمان آن اوایل بهمن ماه است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در واکنش به اظهارات منابع صهیونیستی مبنی بر اینکه عربستان از ترس ایران به دنبال خرید بمب هسته ای از پاکستان است، خاطرنشان کرد: این فضاسازی ها از سوی کسانی است که به هیچ وجه از روابط خوب کشورهای منطقه خشنود نمی شوند و اقدامات تخریبی در این زمینه انجام میدهند.


وی در ادامه در راستای روابط خوب ایران و عربستان از سفر ملک عبدالله به ایران خبر داد و مهم ترین محور های مذاکره با وی را توسعه روابط دو کشور به عنوان کشورهای مهم و تاثیرگذار منطقه اعلام کرد و افزود: این رفت و آمدها حتما به نفع کشور های منطقه خواهد بود.


مهمانپرست همچنین در پاسخ به پرسش دیگری از سوی یکی از خبرنگاران درباره اینکه " آیا دو فروند هواپیمای جنگی خارجی که ایران آنها را در آب های خلیج فارس سرنگون کرده آمریکایی بوده اند یا خیر ؟ "، تصریح کرد: فرقینمی کند که این هواپیماها متعلق به کدام کشور بوده، مهم این است که سیستم دفاع هوایی ایران در بالاترین سطح امادگی قرار دارد و اجازه شکستن حریم هوایی به هیچ موجودی را نخواهد داد و اگر کشورهایی به فکر شکستن حریم هوایی ایران هستند باید آماده برخورد قاطعانه کشور ما باشند.


سخنگوی وزارت امور خارجه برکناری 14 مشاور رئیس جمهوری از سوی ایشان به طورهمزمان را تغیییر و تحولی طبیعی در پست های اجرایی دانست و تاکید کرد: این حق بالاترین مسئول اجرایی کشور است که نسبت به برکناری برخی ازافراد با آزادی کامل اقدام کند.

پایان پیام/

کد خبر 9984

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha