شیخ مفید در نشر مکتب اهل بیت (ع)نقش موثری داشت

حجت الاسلام ربانی بیرجندی با بیان اینکه شیخ مفید، این عالم برجسته‌ شیعه، اولین کسی بود که علم اصول را جمع آوری کرد و کتاب اصول فقه را به نگارش درآورد، گفت:شیخ مفید در نشر مکتب اهل بیت (ع)نقش موثری داشت.

حجت الاسلام «محمد حسن ربانی بیرجندی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد با بیان اینکه محمد بن محمد بن نعمان، از دانشمندان بزرگ امامیه می باشد که در نشر مکتب اهل بیت(ع) نقش موثری داشته، گفت: او در ۵ سالگی وارد حوزه علمیه و در ۸ سالگی، اجازه نامه برای نقل حدیث از سوی اساتید وقت بغداد را دریافت کرد. لقب مفید از سوی دانشمندان برجسته مذاهب اسلامی به او داده شد و به شیخ مفید معروف گشت.

 

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان ادامه داد: به واسطه ی توانایی و برجستگی علمی ‌ای که داشت، کرسی کلام بغداد به او داده شد و این حرکت علمی موجب رشد علمی این شهر بین دیگر بلاد اسلامی گشت.

 

وی اظهارکرد: نیشابور، بخارا و سمرقند از شهرهای مشهور علمی در قرون نخست اسلامی بودند و در قرن چهارم هجری هم رشد علمی بغداد به واسطه شیخ مفید باعث معروفیت این شهر و ارتقاء علمی آن بین دیگر شهرهای اسلامی گشت.

 

حجت الاسلام ربانی بیرجندی افزود: این عالم برجسته‌ شیعه، اولین کسی بود که علم اصول را جمع آوری کرد و کتاب اصول فقه را به نگارش درآورد و پس از او نیز، شاگردانش سید مرتضی در کتاب « الذریعة الی اصول الشریعة» و شیخ طوسی در کتاب « العُدَّة فی الاصول»، راهش را ادامه دادند.

 

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان به دیگر ابعاد علمی شیخ مفید اشاره و ابراز کرد: یکی از علمای شیعه که در کلام اسلامی و علوم حدیث می توان نام برد، شیخ مفید می باشد که در تشریح و نقل احادیث، روش علمای اهل سنت (شیوه تسلسل) را، استفاده می کرده است.

 

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان به ثمره‌ تدریس این عالم شیعی اشاره کرد و گفت: شیخ مفید شاگردان بسیاری ازجمله سید مرتضی، سید رضی، شیخ طوسی، نجاشی، سلَّار دیلمی، ابوالفتح کراجکی و ابویعلی محمّد بن حسن جعفری را پرورش داده است که برخی از آنان علماء صاحب‌نام شیعه بودند.

کد خبر 998439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha