ترک امر به معروف و نهی از منکر در جامعه سبب نزول بلا می‌شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در قرآن و روایات امر به معروف و نهی از منکر بسیار مورد تاکید قرار گرفته و اشرف فرائض است گفت: ترک امر به معروف و نهی از منکر در جامعه سبب نزول بلا می‌شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محسن شبستری» امروز پیش از آغاز درس خاج فقه که در حوزه آیت‌الله ایروانی به صورت مجازی برگزار شد، گفت: در کتاب وافی جلد نهم از امام سجاد(ع) جملاتی نقل شده است د تفسیر برخی فقرات دعای کمیل امیرمومنان امام علی(ع) است.

 وی افزود: امیرمومنان امام علی(ع) در این فقره از دعای کمیل محضر خداوند عرض می‌کند پروردگارا آن گناهان مرا بیامرز که سبب نزول بلا می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تفسیر امام سجاد(ع) درباره این فقره از دعای کمیل، عنوان کرد: سه چیز سبب نزول بلا می‌شود، یکی از آنها این است که اگر مصیبت دیده‌ای باشد و مردم را به کمک بطلبد برای رفع گرفتاری او اقدام نکنند این امر سبب نزول بلا می‌شود.

آیت‌الله شبستری افزود: در برخی احادیث معروف است که اگر مسلمانی برادر گرفتار خود را یاری نکند فاسق و فاجر بوده و اصلا مسلمان نیست، اگر کسی ندای یاری طلبیدن کسی را بشنود او را یاری نکند از جرگه مسلمانان خارج می‌شود.

وی تاکید کرد: همچنین اگر کسی ستم‌دیده و احتیاج به کمک دارد انسان یاری کردن او را ترک کند آن هم سبب نزول بلا می‌شود، شما برای مظلومان کمک و برای ستمکاران دشمن باشید.

تولیت حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی با بیان اینکه یکی دیگر از گناهانی که سبب نزول بلا می شود ترک امربه معروف و نهی از منکر است، ابراز کرد: در قرآن و روایات امر به معروف و نهی از منکر بسیار مورد تاکید قرار گرفته و اشرف فرائض است. در جامعه‌ای که این وظیفه ترک شود به آن جامعه بلا نازل می‌شود.

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان اظهار کرد: در برخی روایات است که پیامبر(ص) فرمودند اگر امت من امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنند با خدا و رسول اعلام جنگ کردند.

 

کد خبر 998729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha