«کابوس»؛ فیلمی تجربی  متاثر از شرایط  کرونا

محمدصالح حجت‌الاسلامی فیلم کوتاه «کابوس» را اثری تجربی متاثر از کرونا خواند و گفت: این فیلم با امکانات کم و در شرایط واقعی قرنطینه خانگی به کمک موبایل معمولی فیلمبرداری شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،  فیلم کوتاه «کابوس» به کارگردانی «محمدصالح حجت‌الاسلامی» در اولین جشنواره آنلاین کشف استعداد حضور داشت، «کابوس» یکی از ۳۸ فیلم راه یافته از بین 512 فیلم ارسالی به این جشنواره بود. حجت الاسلامی خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر است که نزدیک به دو دهه سابقه کار گرافیکی دارد و تاکنون فیلم صنعتی نیز ساخته است. با «محمدصالح حجت‌الاسلامی» درباره ساخت فیلم «کابوس» به عنوان اولین تجربه فیلمسازی هنری به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

 دغدغه ساخت فیلم «کابوس» در روزهای کرونایی چه بود؟

ماجرای فیلم کوتاه «کابوس» تحت تاثیر  اتفاقاتی است که  همه دنیا را در برگرفته،  الان خیلی از آدم ها به صورت دورکار در قرنطینه  و در خانه هایشان دارند زندگی و کار می کنند؛ اما جدا از بیماری جسمی کرونا همه ما در معرض یک بیماری دیگری هم قرار داریم  که یکی از مهمترین  عواملش  رسانه است، یعنی ما از صبح که بیدار می شویم تا لحظه ای که بخوابیم تحت تاثیر اطلاعاتی هستیم که در رسانه های مختلف به صورت متناقض و پراکنده منتشر می شود در واقع  ما دچار یک بحران روحی داریم می شویم‌ بویژه اینکه ظاهر خیلی از این اطلاع رسانی ها  جنبه دغدغه و دلسوزی و دارند و به ما کمک می کند که با ارتقای آگاهی مان جان سالم به در ببریم اما رسانه های مختلف در لایه های پنهانی کارشان نیات متفاوتی دارند؛ این روزها از تبلیغات کثیف برای فروش دارو و القِا روش های درمان صحبت می شود تا اینکه رسانه هایی که می خواهند دولت ها و دولتمردان و کادر درمان را ناکارامد جلوه بدهند پس  همه اینها در هم تنیده می شود و ما با یک هجمه رسانه ای در دوران سیطره رسانه ها مواجهیم و این برای من دستمایه بود که بخواهم به آن اشاره کنم.

 

 

فکر می کنید در بیان واقعیت های پیرامون کرونا موفق شدید و مخاطب توانسته با موضوع ارتباط برقرار کند؟

‌من در ابتدای راه فیلم سازی هستم و ادعایی هم در این باره ندارم  اینکه چقدر در بیان موفق بودم را نمی دانم قطعا آن کسی که فیلم  کابوس را می بیند باید نظر بدهد .

 

 

کابوس را در چه قالبی ساختید؟

قالبی که برای این اثر انتخاب کردم گام هایی در جهت تولید یک اثر تجربی بوده است،  بنابراین با امکانات کم و در شرایط واقعی قرنطینه خانگی به کمک همین موبایل معمولی فیلمبرداری شد و به کمک خانم آزاده فضلی  تدوین و صدا گذاری انجام شد.

 

 

مدت زمان فیلم کابوس چقدر است و آیا این فیلم در نماهای داخلی فیلمبرداری شده است؟

مدت زمان فیلم سه دقیقه است،  فیلم صرفا به نماهای داخلی  محدود نمی شود و نماهای خارجی در سطح شهر با پیام خاص خودش را نیز دارد.

 

 

 شما بیشتر به عنوان خبرنگار و گرافیست شناخته می شوید آیا تجربه ساخت فیلم دارید؟

من سابقه  تحصیل و کار در رشته گرافیک را دارم و کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات هستم و سابقه نزدیک ۲۰ سال  خبرنگاری  حوزه فرهنگ و هنر دارم، اما کاری عملی فیلم سازی پیش از این فیلم صنعتی ساخته بودم ولی این فیلم اولین فیلم صرفا هنری است و دوره فیلم سازی را در انجمن سینمای جوانان ایران گذراندم و در حال فارغ التحصیلی هستم، جدای گرافیک کار عکاسی هم کرده ام و در هیچکدام از اینها خودم را یک ادم حرفه ای نمی دانم اگرچه فیلم های صنعتی که ساختم سفارش دهنده داشته است و حتی کار گرافیکی که از سال۷۸ تا امروز انجام می دهم آنها سفارش دهنده داشته  منتها گرافیک تبلیغاتی و چاپ بوده است.

کد خبر 998760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha