شهرداری امکان تامین هزینه ایجاد شبکه دفع آب‌های سطحی را ندارد

شریعتی با بیان اینکه حل معضل آبگرفتگی یک کار زیرساختی و اساسی است و به اعتبار بسیار زیادی نیاز دارد گفت: در اهواز سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی بر اساس برآوردهای صورت گرفته بین هشت تا ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد که این رقم از عهده شهرداری خارج است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «غلامرضا شریعتی» شامگاه (دوشنبه ۱۰ آذر) در گفت‌وگو با شبکه اول سیما، با بیان اینکه جمع‌آوری آب‌های سطحی طبق قانون از وظایف شهرداری‌ها است اظهار کرد: در اهواز سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی بر اساس برآورد صورت گرفته بین هشت تا ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد که این رقم از عهده شهرداری خارج است و قانون هم آن را بر عهده شهرداری گذاشته که این شرایط مشکلات آبگرفتگی را در پی داشته است.

 

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه شهر اهواز یک شهر مسطح است و مانند دیگر شهرها نیست که شیب‌دار بوده و امکان خروج آب را دارند اضافه کرد: با توجه به مسطح بودن اهواز نیاز به ایستگاه‌های پمپاژ و شبکه‌های گسترده وجود دارد که آب‌های سطحی جمع‌آوری شود.

 

وی در پاسخ به ادعای مجری برنامه شبکه یک سیما مبنی بر اینکه سپاه در حوزه بحران آبگرفتگی اقدامات بیشتری داشته در حالی که استانداری اقدام خاصی نداشته است افزود: همه نهادها و دستگاه‌ها، ارکان مجموعه نظام و حاکمیت هستند و ما چنین تفکیک‌هایی را قائل نیستیم در عین حال من و معاون عمرانی استانداری با بروز بحران در بندر امام مستقر شدیم و مسئولان ذی‌ربط مدیریت امور را بر عهده دارند همچنین از فرمانده سپاه استان خواستیم نیروهای خود را برای کمک به بندر امام اعزام کند و همه در کنار هم کار می‌کنیم.

 

شریعتی با بیان اینکه حل معضل آبگرفتگی یک کار زیرساختی و اساسی است و به اعتبار بسیار زیاد نیاز دارد عنوان کرد: در رابطه با فاضلاب در اهواز مبلغ چهار هزار میلیارد تومان به قیمت سال ۹۸ نیاز است که تکمیل شود و اقدام خوبی که به پیشنهاد دولت و با اجازه مقام معظم رهبری شد اختصاص ۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه برای شبکه فاضلاب اهواز بوده که امیدواریم همین رقم در بودجه سال آینده نیز در نظر گرفته شود.

 

وی تصریح کرد: همچنین برای تصفیه‌خانه فاضلاب غرب اهواز ۴۰ میلیون یورو فاینانس خارجی در نظر گرفته شده و جمعاً حدود ۱۴۰ میلیون یورو در طول 2 سال برای اهواز اختصاص می‌یابد که در صورت تخصیص آن حدود نیمی از هزینه مورد نیاز برای فاضلاب اهواز پوشش داده می‌شود و امیدواریم با هزینه‌کرد درست آن بتوانیم حدود ۶۷ مشکلات فاضلاب اهواز را حل کنیم.

 

استاندار خوزستان ابراز کرد: بنا شده شبکه فاضلاب اهواز به قرارگاه خاتم الانبیا (ص) واگذار شود و تصفیه‌خانه فاضلاب غرب اهواز نیز که فاینانس خارجی است منافصه آن برگزار شده و پیمانکار مشخص شده و در مرحله کارهای اداری و بروکراسی در کشور ما و کشور خارجی است که امیدواریم به زودی مرحله اجرایی آن آغاز شود.

 

وی ادامه داد: امسال تقسیم کاری صورت گرفت که بتوان با همکاری شهرداری و شرکت آبفا نسبت به اجرای طرح‌های ضربتی در سطح اهواز اقدام کرد تا شرایط دفع آب‌های سطحی بهبود یابد که در این راستا کارهای خوب انجام شد.

 

شریعتی تاکید کرد: سال گذشته حدود هشت تا ۱۰ روز آب‌های سطحی ایستایی و ماندگاری داشت و مردم را با مشکلات فراوانی مواجه ساخت اما امسال عمده مناطق صبح امروز از آبگرفتگی خارج شد و تعداد منازلی که دچار آبگرفتگی شدند معادل ۱۵ درصد منازل خسارت دیده در بارش سیل‌آسای پارسال بود. 

 

وی با اشاره به اینکه برخی مناطق مانند کوی الهادی، کمپلو و کوی علوی هنوز مشکل دارند همچنین مشکل شهرک دانشگاه و معین‌زاده در حال حل شدن است بیان کرد: در بندر امام و شهر چمران که جزء ماهشهر است به دلیل حجم بارش بی‌سابقه ۱۷۰ میلیمتری این وضعیت را شاهد بودیم در صورتی که متوسط سالانه بارش در این شهر ۱۷۶ میلیمتر است البته در شهر چمران به جز بخش کوچکی از آن کاملا از آبگرفتگی خارج شد اما در بندر امام برخی مناطق هنوز مشکلات دارند.

 

استاندار خوزستان خاطر نشان کرد: ما از محل اعتبارات عمرانی به همه دستگاه‌ها کمک می‌کنیم، در عین حال استانداری نقش اجرای پروژه‌ها را ندارد و یک دستگاه حاکمیتی است و به عنوان رئیس شورای برنامه‌ریزی استان به پروژه‌های دستگاه‌های مختلف کمک‌هایی اختصاص می‌دهد.

 

وی اذعان کرد: با اقداماتی که در حال انجام است آب به سرعت در حال پایین آمدن است البته با تغییر اقلیم و بروز بارش‌های سیل‌آسا نیازمند توجه ویژه کشور به مشکلات استان هستیم هرچند این بارش‌های سنگین مزایایی هم برای ما همچون ایجاد پوشش گیاهی در کانون‌های ریزگرد و رونق کشت تابستانه در خوزستان داشته است.

 

شریعتی در پایان یاد آور شد: امیدواریم با عزم ملی به مشکلات استان که مزایا و خدمات زیادی به کشور ارائه می‌دهد شرایط زندگی بهتری در استان ایجاد شود و بتوانیم رضایت مردم خوزستان را جلب کنیم.

 

کد خبر 999020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha