آمار بستری های کرونایی در سراشیبی

با گذشت بیش از دو ماه از چرخش بسیار نگران کننده ویروس کرونا و قرمز اعلام شدن خراسان جنوبی حالا مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از کاهش نسبی ورودی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ خبر می دهند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ زهرا مهرور- ویروس کرونا پس از ۲ موج، سرانجام از اوایل مهرماه سال جاری به واسطه کم توجهی ها به رعایت پروتکل ها بهداشتی، موج سنگین سوم در خراسان جنوبی به راه انداخت. در پی این شرایط و دغدغه های مسئولان از تداوم روند افزایش مبتلایان و فوتی ها طرح تشدید محدودیت‌ها از اول آذرماه برای مدت دو هفته آغازشد و ادامه یا قطع آن منوط به روند شیوع ویروس و کنترل بیماری اعلام شد.

 

طرحی که شامل کاهش تردد شبانه و تردد در جاده‌های بین شهری، تعطیلی اصناف به جز عرضه کنندگان ارزاق عمومی و کاهش محسوس فعالیت دستگاه ها و ادارات است. اکنون ۱۰ روز از اجرای مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلی دو هفته ای صنوف در  بیرجند و سایر شهرهای استان خراسان جنوبی که وضعیت آنها قرمز گزارش شده است، می گذرد و در ادامه روند اجرای طرح محدودیت‌های جامع کرونایی در شهرهای قرمز، اصناف غیرضروری استان در اکثر مناطق همچنان بسته هستند و بسیاری از مراکز فروش و مغازه ها این مرزبندی ها را رعایت کرده اند، برخی به فروش اینترنتی روی آورده اند و البته بعضی از فروشندگان نیز پشت کرکره های نیمه باز، کار مشتریان را راه می اندازند.

 

خوشبختانه این روزها اعمال محدودیت ها و بالارفتن سطح خودمراقبتی ها توسط مردم، حکایت از عزم جدی آنان برای مهار دوباره این ویروس دارد. یکی از نشانه‌های پایبندی و مسئولیت پذیری شهروندان خراسان جنوبی در عمل به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و محدودیت‌های دوهفته‌ای اخیر، پایین آمدن آمار بستری و مبتلایان جدید در این استان است.

 

اعمال محدودیت ها در کاهش تعداد بستری ها در مراکز درمانی این استان نقش داشته به گونه ای که میانگین موارد بستری تا قبل از اعمال محدودیت‌ها ۴۸۰ تا ۵۲۰ نفر و میانگین بستری کرونا مثبت نیز بین ۳۷۰ تا ۳۸۰ نفر بوده است که اکنون مجموع موارد بستری به ۳۲۰ تا ۳۳۰ نفر و موارد کرونا مثبت نیز به ۲۲۰ کاهش یافته است.

 

 

نسبت به هم بی تفاوت نباشیم

«محسن پروازی» یکی از کسبه ۳۷ ساله بیرجندی در بلوار امام رضا (ع) در گفتگو با خبرنگار شبستان با تاکید بر تداوم مشارکت شهروندان، کسبه و بازاریان برای جلوگیری از اوج گیری دوباره ویروس کرونا می‌گوید: درخانه ماندن و پرهیز از مهمانی و دورهمی و شرکت نکردن در مجالس عزاداری متوفیان باعث قطع زنجیره انتقال می شود.

 

این فروشنده لوازم یدکی خودرو که خود از بهبودیافتگان بیماری کرونا است با تاکید بر اینکه می توان خریدهای خانه را به صورت هفتگی یا ۱۰ روز یکبار انجام داد، می افزاید: هم اکنون امکان انجام برخی از خریدها از طریق اینترنت فراهم شده و نیاز به حضور در فروشگاه ها و اماکن شلوغ برای تهیه مایحتاج نیست.

 

به گفته این شهروند بیرجندی اهمیت ندادن به هشدارها و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و  محدودیت های کرونایی نوعی بی تفاوتی نسبت به همنوع است.

 

مردم سرگردان بین انتخاب جان و نان!

« مهدی- س» ۲۹ ساله در  حاشیه خیابان معلم، مغازه کوچکی از لوازم آرایشی و بهداشتی دارد و به دلیل محدودیت ها به اجبار کرکره را پایین کشیده است. او به امید اینکه مشتری بیاید و در صورت امکان خرید، مغازه را برای دقایقی باز کند، هر روز صبح در کنار مغازه حاضر شده و چشم انتظار به فروش می‌ماند.

 

درد و دل می‌کند که از ابتدای کرونا دخلش کم شده و الان هم با وجود اعمال محدودیت ها ناچار است که تابع تصمیمات باشد. او می‌گوید یک میلیون تومان اجاره می‌دهد و باید صاحب مغازه رحمی کند وگرنه امکان پرداخت به موقع وجود ندارد.

 

البته در این میان برخی هم کرکره مغازه خود را تا نصفه بالا زده و به بهانه تمیز کردن اجناس، کورسویی به آمدن مشتری دارند تا بلکه بتوانند جبران مافات کنند. حرف آنها این است که سر برج بیش از ۲ میلیون تومان اجاره مغازه و خانه می‌دهند و چک هایشان باید پاس شود. آنان معتقد هستند که باید خودشان به فکر تأمین مخارج خود باشند وگرنه بعد از تعطیلی ۲ هفته‌ ای کسی پاسخگو  ضرر و زیان ما نیست.

 

اکنون که محدودیت های کرونایی در تمامی شهرهای قرمز استان اجرا می‌شود ، همه خود را متضرر از این ویروس ناخوانده می‌دانند و حالا باید بین جان و نان یکی را انتخاب کنند. البته نان، جان را حفظ می‌کند و کرونا آن را می‌گیرد و تمام تلاش‌ها، جوش و خروش‌ و کارها برای نان است تا جان سالم بماند.

 

به اعتقاد بسیاری از مردم قرنطیه خوب است و موجب کم شدن و یا قطع گردش اجتماعی کرونا خواهد شد؛ اما باید دولتمردان نیز در تنظیم نان برای حفظ جان مردم برنامه و یا سیاست درست داشته باشند تا شاهد رعایت و تداوم نظم و فاصله‌گذاری اجتماعی برای کنترل کرونا باشیم.

 

 

همراهی ۹۷ درصدی با محدودیت های کرونایی

در مجموع اما بررسی‌ها نشان می‌دهد همراهی ۹۷ درصدی شهروندان استان خراسان جنوبی در اعمال محدودیت‌ها، نشانه ای برای پیروزی در جبهه نبرد با کرونا است. شهروندان، کسبه و اهالی استان با همراهی در اجرای طرح محدودیت‌های تردد و تعطیلی واحدهای اداری و صنفی مشارکت قابل قبولی را به ثبت رساندند.

 

بنا به گفته «حمید ملانوری» استاندار خراسان جنوبی در جلسه اخیر ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، ۹۷ درصد اصناف، مصوبات را پذیرفته و در اعمال محدودیت های دو هفته ای همراهی داشته اند.

 

استاندار خراسان جنوبی تأکید می کند: این که این محدودیت ها، برخی از واحد های صنفی را بسیار متأثر می سازد و زندگی و معیشت بعضی از صنوف را تحت الشعاع قرار می دهد، بر هیچ کس پوشیده نیست با این وجود، اصناف و بازاریان عزیز این محدودیت ها را پذیرفته و برای حفظ سلامت مردم، واحد صنفی خود را تعطیل کرده اند.

 

وی ضمن تشکر از مردم در همراهی با مصوبات ستاد کرونا  ادامه می دهد: مردم اگر با چندگانگی در رفتار و تصمیمات مواجه شوند، مطمئناً مصوبات ستاد اجرایی نمی‌شود و این موضوع تبعات فراوانی به همراه دارد.

 

ملانوری می گوید:  همه ظرفیت‌های موجود، ائمه جمعه و جماعت، روحانیون، متنفذین و سایر اقشار که نفوذ کلام دارند و تأثیرگذارند، باید از تریبون‌های در اختیار خود بر لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در راستای حفظ سلامت مردم استفاده کنند.

 

به گفته استاندار خراسان جنوبی بدون تردید اگر همه ما ضوابط را رعایت کنیم و همکاری های لازم را داشته باشیم، به زودی شاهد کاهش آمار مبتلایان و فوتی ها و بالطبع تغییر رنگ شهرهای استان خواهیم بود و در نتیجه خواهیم توانست محدودیت ها را کاهش دهیم.

 

ملانوری با اشاره به دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مبنی بر راه اندازی فروشگاه های اینترنتی و تلفنی، می گوید: توصیه همیشگی ما به مردم عزیزمان این است که باید روش زندگی خود را با شرایط موجود تطبیق دهند، سبک زندگی ما در این دوران تغییر کرده و دورهمی ها در این موقعیت، جایگاهی ندارند. وقتی گفته می شود بیش از نیمی از موارد ابتلای به بیماری ناشی از دورهمی ها و تجمعات خانوادگی است باید بپذیریم که در ابتلا و مرگ و میر نیمی از افراد دخیل هستیم.

 

 

مهر و موم ۳۴ واحد متخلف در  استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز  در گفتگو با خبرنگار شبستان با اشاره به اجرای طرح محدودیت‌های جدید کرونا، می گوید: از ابتدای آذر ماه تاکنون ۴۳ هزار ۵۳۷ واحد صنفی استان بازرسی شدند.

 

«عباس جرجانی» با بیان اینکه طی این مدت ۳۲ واحد صنفی و ۲ باشگاه ورزشی در سطح استان پلمب شدند، می افزاید: در قالب اجرای اعمال محدودیت های جدید کرونا و برای بازرسی از واحدهای صنفی ۲۵۰ تیم بازرسی با سازمان صمت استان همکاری کردند.

 

وی بیان می کند: خوشبختانه طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی آمار نشان می دهد که اعمال این محدودیت ها در گروه‌های شغلی دو، سه و چهار در شهرستان‌های استان بی تاثیر نبوده، لذا بی‌تردید بدون همراهی این قشر عظیم مهار ویروس کرونا میسر نمی‌شود.

 

 

کاهش ۳۹ درصدی تردد در محورهای خراسان جنوبی

در این مدت تردد خودروها هم به دلیل نظارت و اعمال محدودیت های ترافیکی و حضور چشمگیر پلیس کاهش پیدا کرده و متخلفان نیز جریمه شدند.

 

فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشاره به اجرای محدودیت های ترافیکی برای مقابله با کرونا در استان، می گوید: براساس این محدودیت‌ها، ورود پلاک‌های غیر بومی به داخل و خروج پلاک‌های بومی به خارج از شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است.

 

سرهنگ « علیرضا رضایی» با اشاره به اینکه در شهرستان‌های قرمز (خیلی پرخطر) از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح هرگونه تردد خودروها در داخل شهر، ممنوع است، ادامه می دهد:  در طرح اجرایی محدودیت‌های ترافیکی، ۹۲ درصد مردم استان با پلیس و ستاد استانی کرونا همراهی کردند.

 

وی به کاهش ۳۹ تردد وسایل نقلیه شخصی در محورهای استان اشاره می کند و می افزاید: تاکنون در این طرح به بیش از ۴۹ هزار وسیله نقلیه در سراسر استان تذکر لسانی داده شده است که رعایت کردند. همچنین در راستای اجرای محدودیت‌ها و ممنوعیت تردد ۶ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو از مبادی استان باز گردانده شدند.

 

فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی بیان می کند: همچنین در این طرح برای پنج هزار و ۳۶ راننده که محدودیت‌ها را رعایت نکردند پیامک ارسال شده و ۸۴۲ وسیله نقلیه هم اعمال قانون و جریمه شده‌اند.

 

 

روند کاهش نسبی بستری در بیمارستان‌های خراسان جنوبی

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه میزان بروز تجمعی کرونا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در استان یک هزار و ۵۳۲ نفر و بروز موارد جدید نیز ۷.۶ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بوده است، می گوید: نسبت مرگ و میر ۴.۷ درصد و میزان مرگ و میر اختصاصی علیتی نیز به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۷۲.۵ درصد است.

 

«غلامرضا شریف زاده» شاخص نمونه گیری در سطح استان را ۳۶.۶ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و نمونه‌های مثبت را ۴۳ درصد اعلام می کند و می افزاید: در بین شهرستان‌ها هم طبس با میزان بروز تجمعی ۲ هزار و ۱۰۷ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت رتبه نخست بشرویه با هزار و ۹۰۶ دوم، فردوس با هزار و ۷۳۶ سوم، سرایان با هزار و ۶۶۸ چهارم، قاینات هزار و ۶۵۰ پنجم، بیرجند هزار و ۵۶۸ ششم، زیرکو با هزار و ۴۳۷ هفتم، درمیان با هزار و ۹۴ هشتم، سربیشه با ۹۸۴ نهم نهبندان با ۹۲۲ دهم و خوسف با ۹۰۶ در رتبه یازدهم قرار دارد.

 

به گفته وی اکنون ۲۷۹ روز از شروع اپیدمی کرونا در استان می‌گذرد که در این مدت هر ۱۱ ساعت یک مورد مرگ اتفاق افتاده است و متوسط ابتلای روزانه تا امروز ۴۵ بوده است.

 

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی ادامه می دهد: در این مدت همچنین ۸۲ درصد از موارد مرگ و میر ناشی از کرونا در سنین بالای ۶۰ سال بوده که از لحاظ جنسیتی ۵۵ درصد مذکر و ۴۵ درصد مونث اعلام شده است.

 

شریف زاده تصریح می کند: میانگین موارد بستری تا قبل از اعمال محدودیت‌ها ۴۸۰ تا ۵۲۰ نفر و میانگین بستری کرونا مثبت نیز بین ۳۷۰ تا ۳۸۰ نفر بوده است که اکنون مجموع موارد بستری به ۳۲۰ تا ۳۳۰ نفر و موارد کرونا مثبت نیز به ۲۲۰ کاهش یافته است.

 

بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت میزان افراد بستری تنفسی در استان اکنون نسبت به ۲۵ آبان ماه ۳۷ درصد، میزان بستری کرونا مثبت ۲۹ درصد و میزان مرگ و میر که اکثر روزها ۲ رقمی بود اکنون به یک رقمی کاهش یافته است.

 

 

آخرین آمار ابتلا و مرگ و میرهای کووید ۱۹ در استان

بنا به گفته «کامیبز مهدی زاده» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در حال حاضر ۳۱۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری بوده که از این تعداد ۱۹۸ نفر دارای تست کرونا مثبت هستند.

 

وی می گوید: مجموع کل مبتلایان قطعی کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا دهم آذر ماه جاری در استان خراسان جنوبی ۱۲ هزار و ۷۸۰ نفر بوه و در مجموع ۶۰۵ نفر جان باخته‌اند.


 

نکته پایانی

عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی مانند فاصله گذاری اجتماعی، کاهش استفاده از ماسک و دورهمی های خانوادگی از علل بالا رفتن شمار مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از کووید ۱۹ به خصوص در موج سوم کرونا در  خراسان جنوبی شناخته شده که این روزها با اجرای محدودیت‌های جدید شاهد عقبگرد نسبی ویروس کرونا هستیم.

 

هرچند اکنون آمارها نشان از کاهش نسبی ابتلا و مرگ و میرها دارد اما هنوز وضعیت استان خراسان جنوبی به لحاظ کرونا قرمز است و باید با تداوم این پروتکل‌ها به وضعیت مطلوب دست یافت.

 

اما با پایان تعطیلی و محدودیت های ۲ هفته ای، باز هم ماسک ها کنار برود و شاهد دورهمی ها و بازارهای پرازدحام باشیم، خیلی زود ورق بر می گردد و هزینه های بیشتری به مردم تحمیل خواهد شد.


 

 

 

کد خبر 999038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha