جای خالی نماد مقاومت زنان در شوش/ شهیده فرحه اسطوره‌ دفاع مقدس

شوش محور مقاومت و فتح المبین در دوران دفاع مقدس است و علاوه بر مردان، بانوان بسیاری به پشتیبانی از رزمندگان و مقابله با دشمن می‌پرداختند اما تاکنون هیچ بانویی از این شهر به عنوان نماد و میراث دفاع مقدس به شکلی ویژه معرفی و برجسته نشده است.

خبرگزاری شبستان_ اهواز، سیمین کوچک‌اندام: متولد یکم فروردین ۱۳۳۱ در روستای «حِلوِه» بود، حِلوِه یعنی اوج زیبایی؛ نامش«فرحه» بود یعنی همیشه شادمان؛ حلوه روستایی بود که در دل جنگل کرخه جا داشت و سال‌های سال خانواده فرحه در آنجا زندگی می‌کردند.

 

سیلاب که آمد، اهالی مجبور شدند جنگل را ترک و از آن فاصله بگیرند و در روستای جدیدی زندگی خود را آغاز کردند؛ فرحه که سال‌ها در این روستا زندگی می‌کرد در سن ۲۰ سالگی ازدواج می‌کند و به خانه بخت می‌رود، خانه جدیدش در منطقه‌ای به نام «دوار» در حاشیه شهر شوش بود، منطقه‌ای که همچنان در حاشیه به سر می‌برد.

 

همه چیز زیبا و شاد بود اما تا آغاز جنگ و زمانی که عراقی‌ها به شوش حمله کردند و این شهرستان به مرور خالی از سکنه شد. 

 

خانواده‌ها جنگ زده شدند و یکی پس از دیگری وسایل مورد نیاز را جمع و هر کدام به قسمتی سفر می‌کردند در این میان، فرحه راضی به رفتن نشد. اصرار خانواده و نزدیکان بی‌فایده بود و فرحه می‌گفت: می‌مانم و به اسلام خدمت می‌کنم.

 

تقلاهای دوست و آشنا نتیجه نداد و فرحه همچنان ساز ماندن می‌زد. می‌گفت: «می‌مانم تا به رزمندگان کمک کنم». گفتند: «تو دختر جوان هستی و تازه ازدواج کردی. خوبیت ندارد بمانی» و تنها پاسخ فرحه «می‌مانم» بود.

 

بالاخره فرحه ماند و تصمیم گرفت به رزمندگان کمک کند. برای خود یک تنور گِلی راه انداخت و هر روز صبح خروس خوان، رزمندگان برایش آرد می‌آوردند و بعد از ظهر عطر نان‌های گرم و تازه فرحه در جبهه می‌پیچید. 

 

فعالیت روزانه فرحه پخت نان بود تا اینکه روزی بر خلاف روال همیشگی، نیاز به نان بیشتر بود و فرحه تصمیم گرفت هر طوری شده نان مورد نیاز جبهه را تامین کند، غروب بود که تنور را روشن می‌کند، سوسوی نور و دود تنور به هوا بلند شد. عراقی‌ها منطقه را زیر توپ گرفته بودند، مرتب می‌زدند و می‌زدند تا اینکه توپی مستقیم خانه فرحه را نشانه گرفت و بر خانه فرود آمد گویی بوی نان فرحه به مشام عراقی‌ها رسیده بود و آنها تصمیم گرفتند مادر رزمندگان را به شهادت برسانند.

 

فرحه درجا شهید می‌شود و دیگر عطر نان‌های او به جبهه نرسید؛ بعدها متوجه شدند این بانوی مقاومت حین شهادت باردار بود. بانوی مقاومت شوش که در دیارش غریبانه زیست و هنوز نامش در بین بسیاری از شوشی‌ها ناآشنا است.

 

متولیان امور شهری و فرهنگی شوش لازم است به شکل ویژه با برگزاری یادمان‌ها و نصب تمثالی نه در جنوب شهر، بلکه در وسط یا ابتدای شهر و در شان ایشان یاد و خاطره‌اش را در شهر گرامی بدارند.

 

از مواردی که می‌توان این بانوی مقاومت شوش و مادر رزمندگان را به جوانان و اهالی این شهرستان و خوزستان معرفی کرد ساخت مجسمه و نصب در میدان اصلی شهر است تا علاوه بر آشنایی مردم شوش و خوزستان، توجه هر گردشگری را به خود جلب کند و این بانو از این طریق به کشور معرفی شود.

 

لزوم توجه بیشتر به میراث دفاع مقدس در حوزه بانوان شوش

یک فعال میراث فرهنگی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، برندسازی شخصیت‌های ارزشی خصوصا در حوزه زنان را مستلزم رعایت فرمول‌های حرفه‌ای در این زمینه می‌داند و اظهار می‌کند: یکی از این الزامات، تولید محتوا با در نظر گرفتن پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی محلی هر سوژه است.

 

«قاسم منصور آل‌کثیر» با اشاره به نحوه شهادت شهیده فرحه دبات که ماجرایی بسیار دراماتیک دارد ابراز می‌کند: این شهیده زمان شهادتش نوزادی در شکم داشت که متاسفانه تاکنون به شکلی که شایسته باشد خصوصا به نسل جدید معرفی نشده است.

 

وی با بیان اینکه تولید محتوا در خبرگزاری‌ها و جراید رسمی و معتبر کشوری، چاپِ زندگینامه‌ این شهیده و معرفی به مسافران نوروزی تنها بخشی از فعالیت‌های ما به عنوان فعالان اجتماعی بود اذعان می‌دارد: سپس به مسئولان و متولیان مربوطه درخواست دادیم تا مجسمه یا نمادی از این شهیده در شهر شوش نصب شود تا همگان با نماد مقاومت این شهیده شوشی آشناتر شوند.

 

این فعال فرهنگی ادامه می‌دهد: تاکنون به درخواستمان جواب شفافی داده نشده و تلاش ما این است که نام چنین افراد شاخصی که در دوران دفاع مقدس با جانفشانی از این خاک دفاع کردند و به مقام والای شهادت رسیدند را پاس بداریم تا نامشان ماندگار بماند.

 

وی در پایان یادآور می‌شود: البته که زنان مقاومت در دوران دفاع مقدس بسیار بودند اما در شوش ماجرای دراماتیک و شهادت معصومانه شهیده فرحه دبات ما را بر آن داشت که چنین شخصیت‌های ارزشی را پاس بداریم.

 

بودجه ساخت نماد شهیده فرحه در بخشداری شوش آماده است

امام جمعه شوش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز ابراز می‌کند: تا به امروز ساخت نماد زن مقاوم در شوش انجام نشده و ما پیگیر و خواهان این موضوع هستیم.

 

«حجت‌الاسلام مهدی علیزاده‌اصل» با بیان اینکه در ابتدا باید خاطرات شهیده و جریانات رویداده از زبان کسانی که در ماجرا بودند و از نزدیک ماجرا را مشاهده کردند جمع آوری شود تصریح می‌کند: تقریبا این جمع‌آوری توسط بنیاد شهید شوش انجام شده که باید آنها را به بنیاد استان ارائه کنند و همچنین باید یک جلسه شورای فرهنگ عمومی برای برنامه‌‌ریز‌ی‌های این موضوع و تصویب آن ترتیب بدهیم تا نماد زن مقاومت شوش هرچه سریع‌تر ساخته و به همگان معرفی شود.

 

وی با اشاره به حضور یک باوی دیگر در کنار شهیده فرحه دبات در زمان شهادت وی تشریح می‌کند: این خانم هم اکنون جانباز ۷۰ درصد است که باید او را هم به همگان معرفی کرد.

 

امام جمعه شوش از ساخت یک مستند با موضوع مقاومت این بانوان خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: ساخت این مستند پس از انتخاب کارگردان آغاز می‌شود تا رشادت‌های این بانوان را به تصویر بکشیم که امیدواریم بتواند پخش کشوری داشته باشد.

 

وی بر ساخت مجسمه و نماد فرحه دبات به عنوان زن مقاوم شوش تاکید می‌کند و می‌گوید: این موضوع پیگیری شده و بودجه آن در بخشداری موجود است و تمام کارها انجام شده فقط طرح نماد را باید سپاه استان تصویب کند که برای آنها ارسال شده و در انتظار تصویب هستند و بلافاصله بعد از تصویب مجسمه ساخته می‌شود.

 

حجت‌الاسلام علیزاده اضافه می‌کند: عامل تاخیر ساخت مستند و مجسمه این است که فردی برای پیگیری و تسریع در روند کار نبوده و فقط نامه نگاری‌ها انجام می‌شده که قطعا باید روند کار تسریع پیدا کند.

 

وی شهیده فرحه دبات را نماد مقاومت و رفتار مادرانه برای رزمندگان عنوان می‌کند و می‌افزاید: این موضوع یک امر محرز و سوژه بسیار زیبا برای الگوبرداری دختران عصر حاضر است.

 

اقدام به ساخت مجسمه پس از تایید طرح توسط ناحیه مقاومت بسیج استان

همچنین رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شوش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، با بیان اینکه دستور پیگیری ساخت مجسمه شهیده فرحه دبات به عنوان زن مقاومت شوش به معاونت فرهنگی داده‌ شده اظهار می‌کند: نحوه شهادت، نحوه خدمات به رزمندگان و سرگذشت این شهیده نیز متعاقبا به بنیاد شهید استان ارسال می‌شود.

 

«علی الهایی» با اشاره به اینکه معرفی شهیده دبات در کمیته فرهنگی شهرستان از سوی بنیاد شهید شوش انجام می‌شود تصریح می‌کند: در صورت تصویب نماد مقاوم بودن این بانوی شهید در کمیته به بنیاد شهید استان ارجاع خواهد شد.

 

وی خاطر نشان می‌کند: البته گزارش کامل این موضوع به امام جمعه شوش به عنوان رئیس کمیته فرهنگی شهرستان داده شده است.

 

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شوش با اشاره به اینکه طراحی ساخت این مجسمه در بخشداری مرکزی شوش انجام شده بیان می‌کند: پیمانکار ساخت این مجسمه آماده بوده اما به علت اینکه ممکن است بعد از ساخت آن از طرح ایراد گرفته شود طرح به ناحیه مقاومت بسیج استان ارسال شده که پس از تایید به ساخت این مجسمه اقدام می‌شود.

 

امیدواریم متولیان امر شهرستان، ساخت مجسمه نماد زن مقاوت شوش را جدی بگیرند و با پیگیری‌های مکرر و جدی این مهم را هرچه سریع‌تر سرانجام برسانند، تا این الگوی خوبی برای جوانان، زنان و مردم این مرز و بوم معرفی شود.

 

کد خبر 999098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha