ما درد وطن داریم، درد دین داریم

همزمان با سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی که درد وطن و و درد دین داشت می بینیم که چگونه اسوه های مقاومت و استکبار ستیز در تمامی حوزه های علمی، دینی و نظامی... در این مملکت هنوز از دست مزدورها و نفوذی در امان نیستند...

خبرگزاری شبستان گیلان_ نوشین کریمی، امروز مصادف با 11 آذر، سالروز شهادت مردی است که نه تنها در تاریخ گیلان بلکه ایران ماندگار شده است. میرزا کوچک خان مردی بود خوش چهره، با اخلاق، مهربان، متواضع، صریح لهجه، هواخواه آزادی و عدالت و پشتیبان ستم‌دیدگان و ضعفا.... توصیفی که از این مرد در کتاب های تاریخی برجای مانده است. 

 

میرزا کوچک خان با آغاز جنگ جهانی اول در جنگل به کمک برخی دوستان آزادیخواه و وطن پرست، نهضت جنگل را بنیان گذاشت و هدفش از تشکیل این نهضت دفاع از استقلال ارضی در مقابل بیگانگان بود، زیرا در آن زمان، ایران بین روسیه و انگلیس تقسیم شده بود و نهضت جنگل پناهگاهی بود برای روشنفکران و وطن دوستان سراسر ایران که به این نهضت پیوستند.

 

البته جنگلی ها درباره اهداف سیاسی خود طی بیانیه‌ای اعلام کردند:«ما قبل از هر چیز طرفدار استقلال مملکت ایرانیم. استقلالی به تمام معنی کلمه یعنی بدون اندک مداخله هیچ دولت اجنبی. اصلاحات اساسی مملکت و رفع فساد تشکیلات دولتی که هر چه بر سر ایران آمده، از فساد تشکیلات است. ما طرفدار یگانگی عموم مسلمانانی هستیم».

 

در دست خط‌های به‌جا مانده از میرزا کوچک خان نیز نمونه های از دلایل تشکیل نهضت جنگل دیده می شود، مثلا در نامه ای که میرزا به سفیر شوروی نوشته است آمده: «مقصود من و یارانم حفظ استقلال مملکت و تقویت مرکز است. تجزیه گیلان را که مقدمه ملوک الطوایفی است، خیانت صریح دانسته و می دانم» و یا وقتی که میرزا کوچک از علل خروجش از رشت و کوشش حزب کمونیست برای دستگیریش نوشت: «مقدرات ایرانی باید به دست ایرانیان تعیین شود، گفته و می گویم باید استقلال ایران محفوظ باشد، باید رشته انقلاب و زمام حکومت ایران در دست ایرانی باشد. با انگلیسی ها چرا طرفیم؟ برای اینکه در ایران آمدند، در ایران ماندند و دخالت در امور ایران کردند…با دولت طرفیم برای اینکه ظلم می کند و به جان و مال مردم تعدی و تجاوز می کند…»

 

از این رو به حق می توان مهم ترین علت تصمیم میرزا و دیگر یارانش را برای راه اندازی نهضت جنگل، مشاهده بی عدالتی، سلطه بیگانه و ستم و مکر برخی از حاکمان داخلی و دشمنان خارجی دانست. همان علتی که جنگلی ها در شماره ۱۳ روزنامه جنگل درباره قیام خود و انگیزه آن نوشتند: «قیام جنگلی ها برای تقویت دولت و حفظ مملکت است. جنگلی ها وقتی اسلحه را از خود دور می کنند که مطمئن شوند افراد ایرانی از تطاول متصدیان خارجی و همکاران داخلی به دور مانده است. آمال قلبی جنگلی ها و مرام واقعی آنها، افتتاح مجلس شورای ملی، استحکام مبانی مشروطیت، راحتی ملت و محو ظلم و استبداد، قطع ریشه های خیانت و مصونیت وطن از تعرض دشمنان است».

 

گرچه کسانی بوده اند که تلاش کرده اند چهره دیگری از میرزای جنگلی و اهدافش ارائه دهند اما پر واضح است که خدمات ارزشمند این مبارز ملی از ذهن تاریخی ملت پاک نخواهد شد.


مقام معظم رهبری در فرمایشی پیرامون شخصیت میرزا بیان داشتند: «ما در دوران مبارزه خودمان، هر وقت نام میرزاكوچك‌خان را به یاد مي‌آوردیم و شرح حال او را مي‌خواندیم، نیرو مي‌گرفتیم، او از همت و اراده و شخصیت و هویّت خود خرج كرد، براي این‌كه به یك نسل هویّت و شخصیت و نیرو و اراده ببخشد این بسیار ارزش دارد امثال او تعدادي بودند كه در غربت مبارزه كردند، در غربت هم مُردند؛ اما مي‌بینید كه امروز غریب نیستند. جریان تاریخ، جریان عجیبي است، نگذاشت و نخواهد گذاشت شیخ فضل‌اللَّه‌ها و میرزاكوچك‌خان‌ها و خیاباني‌ها و امثال اینها، همچنان كه غریب مُردند، غریب بمانند. دشمنان مي‌خواهند این مفاخر را از دست جوان ایرانی بگیرند.»

 

آیت الله خامنه ای همچنین در پیامی که به کنگره میرزا کوچک خان در تاریخ 11 آذر سال 91 صادر کردند؛ بیان داشتند:« ان شاءالله چهره او بیشتر در بین مردم ما، جوان‌های ما، شناخته شود. ایشان یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی، جمهوری اسلامی را در رشت و همان محدوده خاص خودش به وجود آورده... »

 

به راستی که با حدود یک قرن از شهادت میرزا کوچک هنوز خاطره این مرد بزرگ در گیلان و ایران اسلامی زنده و ماندگار است. میرزا کوچک شخصیتی دیندار، آزاده و مبارز بود که در زمان خودش با توجه به خفقانی که وجود داشت به مبارزه با روس‌ها، قزاق و استبداد کهن انگلیس و دولت وقت پرداخت و یک حرکت عظیم انجام داد و تصمیم درست گرفت و سرمایه‌ای برای آزادگان کشور و آنهایی شد که در این مسیر و راه قرار گرفتند.

 

گرچه هنوز ریشه ظلم خشکانده نشده، و گرچه دست مزدور و نفوذی در جای‌جای مملکت با تهدیدها، تحریم ها و ترورها و... دیده می شود اما تاریخ خود گواه بر حضور اسوه های مقاومت و الگوهای استکبارستیز در تمامی حوزه های علمی، دینی، نظامی و... است زیرا مهم این است که ما دست از عقیده و باورمان برنداریم.

 

همین چند روز پیش«محسن فخری زاده» بزرگ مردی دانشمند، که سال ها در جبهه ها از آب و خاک این مملکت دفاع کرد و سال های بیشتر در عرصه علمی از  دانشمندان موثر و رده بالای حوزه تحقیقات علمی در کشور بوده است توسط دشمنان نظام و انقلاب ترور شد و به شهادت رسید و این نشان می دهد راهمان و اهدافمان بلند و درست است.

 

همانگونه که میرزا گفت: «با همه اجنبی پروده ها جنگ داریم، ما درد وطن داریم، درد دین داریم، ما از این راه بر نمی گردیم و دست از استقامت بر نمی داریم، کمترین توقعی که از شما داریم این است که اسلحه خود را حفظ کنید و تحویل اجنبی ندهید،  خدا دست ظلمه و کفار را از این مملکت قطع کند»

کد خبر 999117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha