برداشت بیش از ۴۰۰ کیلو زعفران در ملایر

میر باقری گفت: امسال از اراضی زیر کشت زعفران در ملایر بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلو گرم زعفران برداشت شده که این میزان نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

«سید مهدی میر باقری» در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در ملایر گفت: در حال حاضر 103 هکتار از اراضی شهرستان ملایر زیر کشت زعفران است .

 

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه شهرستان ملایر یکی از مناطق مستعد تولید زعفران در کشور  و استان همدان است افزود: وجود آب و هوای معتدل منطقه ،  وجود خاک مناسب و استقبال خوب کشاورزان از کشت این محصول باعث شده تا طی سالهای اخیر شاهد برداشت خوب زعفران با کیفیت بالایی  در ملایر باشیم.

 

وی با اشاره به کیفیت بسیار بالای  زعفران ملایر در کشور افزود: در حال حاضر شهرستان ملایر در کشت زعفران در استان همدان رتبه ول را دارد .

وی  گفت: با توجه به کمبود آب در کشور .استان همدان و شهرستان ملایر یکی از سیاستهای وزارتخانه تشویق کشاورزان به کشت محصولات کم آب بر به ویژه زعفران است که به دلیل اینکه زعفران یک محصول زودبازده با سود بسیار بالا است استقبال از کشت این محصول مورد توجه قرار گرفته است و در حال حاضر 145 بهره بردار در ملایر در کشت این محصول فعالیت دارند.

 

میر باقری تصریح کرد: زعفران از همان سال اول که کاشته می شود بار دهی دارد که این باردهی به مرور در سالهای بعد افزایش پیدا می کند و به رشد بالایی رسیده و تقریبا تا 8 سال باردهی دارد.

وی اضافه کرد: یکی از مزایای خوب کشت زعفران علاوه بر برداشت محصول برداشت پیاز آن است که بعد از چند سال باید پیاز محصول را به  اراضی دیگر منتقل کرد که این خود نیز دارای سود و ارزش افزوده بالایی برای کشاورزان است.

میر باقری با بیان اینکه فصل کاشت محصول مرداد تا شهریور ماه است گفت: زمان برداشت محصول آن از اول تا پایان آبان ماه به مدت یک ماه است.

وی  با بیان اینکه میزان برداشت زعفران در کشور از هر هکتار 4 تا 6 کیلو گرم است  گفت: با توجه به شرایط مساعد شهرستان ملایر این میزان در ملایر 6 تا 8 کیلو گرم و بالاتر از میانگین کشوری است.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر  با بیان اینکه امسال از اراضی زیر کشت زعفران در ملایر بین 400 تا 500 کیلو  گرم زعفران برداشت شده گفت: این میزان نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وی میزان برداشت در سال گذشته  حدود 300 کیلو دانست و گفت:  تقریبا میزان برداشت در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از یک و نیم برابر بوده است.

وی در ادامه  با بیان اینکه اراضی زیر کشت شهرستان ملایر تا سال آینده بیش از 30 درصد رشد دارد گفت: برای کشت زعفران در هر هکتار بین 40 تا 50 میلیون تومان هزینه نیاز  است.

 

کد خبر 999504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha