ضرورت شهرسازی با مدل‌های غیرعایق و نفوذپذیر برای کنترل آبگرفتگی و سیلاب‌ها

مدیرکل حوادث و بلایای وزارت بهداشت گفت: سامانه زهکشی در برخی نقاط کشور از جمله شهرهای جنوبی توان جذب بارش‌ها و هدایت آنها از سطح شهر را ندارند، این در حالی است که ضرورت شهرسازی با مدل‌های غیرعایق و نفوذپذیر روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «محمد اسماعیل مطلق» امروز (چهارشنبه ۱۲ آذر) در جلسه کارگروه سلامت در حوادث غیرمترقبه که به منظور بررسی مداخلات و راهکارهای مدیریت بحران منطقه با محوریت سیل و آبگرفتگی برگزار شد اظهار کرد: متاسفانه سامانه زهکشی در برخی نقاط کشور از جمله شهرهای جنوبی توان جذب بارش‌ها و هدایت آنها از سطح شهر را ندارند.


مدیرکل حوادث و بلایای وزارت بهداشت افزود: عوامل متعددی در این امر دخیل هستند که از جمله آنها می‌توان به دخل و تصرف در رودخانه‌ها، دره‌ها، کانال‌های زهکشی و بی‌توجهی به شیب شهر اشاره کرد و از سوی دیگر شهرهای ما به صورت شهرهایی عایق و نفوذناپذیر ایجاد شده‌اند این در حالی است که ضرورت شهرسازی با مدل‌های غیرعایق و نفوذپذیر روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

 

وی تصریح کرد: برای مثال سنگ فرش کردن پیاده‌روها، موزائیک کردن حیاط خانه‌ها و برخی اماکن شهری و استفاده از آسفالت‌های نفوذناپذیر در سطح خیابان‌ها از جمله مواردی هستند که شهرها را تبدیل به شهرهای عایق می‌کنند و سبب می‌شوند که عرصه‌های تجمع و نفوذ سیلاب در محیط های شهری از بین بروند.

 

در ادامه این جلسه «سید محمد علوی» عنوان کرد: استان خوزستان به دلیل شرایط خاصی که دارد به دنبال بارندگی دچار آبگرفتگی و سیلاب می‌شود و لازم است شبکه‌های بهداشت و درمان برای انجام واکنش مناسب با این بحران آمادگی لازم را داشته باشند.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد : اثراتی که سیلاب‌ها و آبگرفتگی‌ها بر روی سلامت و زندگی مردم می‌گذارند می‌تواند کوتاه مدت یا درازمدت باشد و طیف وسیعی از مشکلات را برای سیستم بهداشت رقم می‌زند.

 

وی ابراز کرد: غرق شدگی به خصوص در کودکان و افراد سالخورده، جراحت و آسیب دیدگی، برق گرفتگی، مسمومیت با مونوکسید کربن، سوختگی و مارگزیدگی، احتمال ریزش دیوارهای غیرمستحکم، بیماری‌های عفونی مانند بیماری هپاتیت آ، بیماری‌های منتقله از طریق حشرات و جوندگان، بیماری‌های تنفسی، پوستی، مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، اضطراب و استرس و اثرات روانی که معمولاً در هفته‌های بعد عوارض خود را نشان می دهد از جمله مواردی هستند که ما باید برای مقابله با آن آماده باشیم.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز خاطر نشان کرد: دو سوم مرگ‌ها در سیلاب‌ها ناشی از خفگی و مابقی ناشی از ضربات وارده و ایست قلبی در کسانی است که بیماری زمینه‌ای دارند.

 

وی اثرات درازمدت سیلاب‌ها را جابه‌جایی جمعیت، خرابی سیستم لوله کشی، فساد مواد غذایی ناشی از سوختن وسایل سرمایشی، اثرات ناشی از عدم دسترسی مردم به خدمات بهداشتی به دلیل آبگرفتگی و مسدود بودن راه‌ها دانست و گفت: در جریان سیل و آبگرفتگی باید به همه مسائل توجه شود.

 

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان بیان کرد: برنامه مقابله با آبگرفتگی باید شامل دو بعد باشد یک بعد بهداشت عمومی است که باید توجه ویژه‌ای به بهداشت آب و مواد غذایی مراقبت از کودکان، مادران و زنان باردار، افراد سالخورده و افراد پرخطر که دارای بیماری زمینه‌ای هستند و بعد دیگر مراقبت‌های اولیه است که هم خودمان باید در این زمینه توانمند باشیم و هم مردم را آموزش دهیم.

 

وی تاکید کرد: مکان‌یابی برای ساخت خانه‌های بهداشت یا اماکن بهداشتی نقش اساسی در حفظ دسترسی مردم در بحران‌ها دارد و کسانی که این امر را به عهده دارند باید به این نکته توجه داشته باشند این مکان‌ها در محل‌های پرخطر ساخته نشود.

 

علوی در پایان یاد آور شد: مدیران همه شبکه‌ها باید هماهنگی لازم را با سایر دستگاه‌ها برای فراخوانی نیروهای داوطلب داشته باشند تا وظایفی را که به تنهایی توان انجام آن را نداریم با کمک هلال احمر، بسیج، سفیران سلامت، خیرین سلامت و کانون‌های محله انجام دهیم.

 

کد خبر 999620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha