قندخون بیماران دیابتی گلستان از کمبود انسولین بالا زد/ آیا عدم پاسخگویی مسئولان به معنی پایان ذخیره استراتژیک است؟

در حالی که گفته می شد تدابیر لازم برای ذخیره سازی انسولین در استان گلستان اتفاق افتاده اما بیماران دیابتی از کمبود انسولین مورد نیاز رنج می برند.

خبرگزاری شبستان، گرگان- داود خاندوزی؛ قاچاق یا تحریم آمریکا موضوعی که باعث شده انسولین در بسیاری از داروخانه های استان گلستان مثل سایر نقاط کشور کمیاب شود، موضوع کمبود انسولین چند ماهی است که بیماران را رنج می دهد.

 

افرادی که برای یافتن انسولین مجبور هستند در این شرایط کرونایی از این داروخانه به آن داروخانه بروند و گاهی برخی هم از این جستجو ناامید می شوند اما برای بقا و زندگی چاره ای جز این ندارند.

 

بسیاری از بیماران در فضای مجازی از کمبود انسولین قلمی نالان هستند و با هشتگ های انسولین نیست در این محدودیت های کرونایی اعتراض خود را نشان می دهند، برخی از مردم استان گلستان در غرب استان نیز از تدابیر مسئولان برای تامین انسولین مورد نیاز نگران شدند و اعتقاد دارند این مسئله باعث می شود که بیماران دیابتی به صورت خانگی نسبت به ذخیره سازی انسولین که این روزها در بازار کم شده از هر طریقی حتی با استفاده از بازار سیاه و آزاد اقدام کنند.
 

*علت کمبود انسولین

آن چیزی که مسئولان علت کمبود انسولین یاد می کنند تحریم و عدم تخصیص ارز لازم و مشکلات نقل و انتقالات آن است و همچنین پیش از این نیز از سوی وزارت بهداشت عنوان شده بود که دلیل اصلی کمبود انسولین قلمی در کشور تحریم های آمریکا و در درجه بعدی عدم عمل یک شرکت به تعهدات خود در تولید این دارو در داخل کشور است.

 

گرچه مسئولان عنوان می کنند که سرنگ معمولی انسولین به وفور در بازار موجود است و به بیماران پیشنهاد می شود از این کالای پزشکی هم استفاده کنند اما علت اصلی اصرار بیماران دیابتی برای انسولین قلمی این است که عوارض کمتری دارند و مصرف آن‌ها خطر «هایپوگلیسمی» افت قند خون ناگهانی را کاهش می‌دهد.

 

اما این موضوعات مسئله ای است که مردم انتظار دارند مسئولان تدبیر کنند و دامنه آن پای مرگ و زندگی بیماران دیابتی را نگیرد.

 

همچنین علاوه بر موضوع انسولین مردم از افزایش قیمت شربت «اکسپکتورانت» (یک نوع دارو که برای درمان سرفه به کار گرفته می شود و به منظور مدیریت اثرات گرفتگی سینه مخصوصا هنگامی که علائم مخاط دامی در فرد وجود دارد) گلایه داشتند.

 

همچنین در بسیاری از داروخانه های استان داروهای خارجی بسیار کمیاب شده است و استفاده از برخی از داروهای ایرانی نیز حتی از سوی پزشکان معالج هم توصیه نمی شود و این مهم باعث شده که برای دریافت دارو مراجعات زیادی مردم به داروخانه های مختلف داشته باشند.

 

شاید در این شرایط کرونایی نیاز بود سامانه ای طراحی می شد که مردم بتوانند برای دریافت دارو بدون آنکه بخواهند به صورت مکرر به داروهای مختلف سطح شهر مراجعه کنند از طریق این سامانه نسبت به تهیه خرید دارو مورد نیاز خود اقدام می کردند و از سویی دیگر با این اقدام نیز شفاف سازی بهتری از سوی داروخانه ها و شرکت های توزیع دارو اتفاق می افتاد.

 

کمبود انسولین در حالی است که «پانیذ صدرایی»، معاون غذا و دارویی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان پیش از این عنوان کرده بود که تدابیر لازم برای ذخیره سازی انسولین در استان اتفاق افتاده است و استان گلستان مشکل کمتری داشته است.

 

به نظر می رسد که با افزایش تقاضای بیماران و همچنین عدم پاسخگویی  و پیگیری های انجام شده از سوی خبرگزاری شبستان از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان  احتمال آن وجود دارد که ذخیره  استراتژیک استان برای انسولین مورد تقاضای بیماران به پایان رسیده باشد و در هر صورت مسئولان باید تدابیر لازم را برای تامین انسولین مورد نیاز بیماران استان داشته باشند.

 

*عدم پاسخگویی سامانه ۱۹۰ به بیماران

معاون غذا و دارویی دانشگاه علوم پزشکی گلستان پیش از این عنوان کرده بود که سامانه 190 داخلی سه پاسخگوی بیماران هستند که به دنبال انسولین می گردند و این سامانه به بیماران دیابتی کمک می کنند که به انسولین مورد نیاز در نزدیک ترین داروخانه شهر دست پیدا کنند، برای اینکه از صحت این گفتار آگاه شویم با سامانه 190 تماس گرفتیم ولی متاسفانه در ارتباطی که برقرار شد کسی پاسخگو نبود.

 

صدرایی در خصوص انسولین قلمی در ماه گذشته عنوان کرده بود که غیر از انسولین لانتوس مابقی انسولین ها تامین شده است و در استان مشکل خاصی وجود ندارد اما بیماران چیز دیگری عنوان می کنند و هم از کمبود انسولین و هم از افزایش قیمت داروها مورد نیاز گلایه مند هستند.

 

پیگیری های خبرگزاری شبستان در این خصوص همچنان ادامه دارد و در صورت پاسخگویی مسئولان نسبت به اطلاع رسانی و طرح مشکلات مردم اقدام خواهیم کرد.

 

کد خبر 999653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha