انتظار معلولان از مسئولان؛ عدالت برای همه

در حالی که مسئولان «شعار معلولیت محدودیت نیست» را عنوان می کنند اما معلولان از حق سه درصدی اشتغال، مبلمان مناسب شهری و به دنبال آن دسترسی به بخشی از خدمات دولتی محروم هستند.

خبرگزاری شبستان، گرگان- فاطمه رائیجی، با وجود برخی تفاوت ها، همیشه در کنار ما هستند و با باورهای استواری که دارند گاهی جامعه را حیرت زده می کنند یا قهرمان مسابقات آسیایی می شوند و یا اینکه با هنر نقاشی جلوه هایی از زیبایی عالم را ترسیم می کنند.

 

بسیاری از معلولان به دنبال اثبات خود هستند و می خواهند نشان دهند که معلولیت محدودیت نیست و برای اثبات آن بر خلاف جریان آب شنا می کنند تا خود را به جامعه اثبات کنند اما متأسفانه وقتی در جانمایی های زندگی خود فضای مناسبی برای معلولان نمی بینیم آنها را طرد کردیم و از دنیایی که برای خود ساختیم بیرون می رانیم.

 

گرچه معلولان بر اثر علل مختلف اعم از حوادث، عفونت و بیماری و یا براثر ژنتیکی عضوی از بدن خود را از دست دادند اما بسیاری از معلولان به دنبال آن هستند که بهترین ها را در زندگی خود رقم بزنند از این رو نیاز است که مثل دیگر اقشار جامعه سایه حمایت مسئولان و قانون گذاران را بر سر خود ببینند تا بتوانند در زندگی به آنچه که می خواهند، برسند و رسیدن به این خواسته گاهی باعث تحول در اجتماع می شود.

 

در حالی که مسئولان «شعار معلولیت محدودیت نیست» را عنوان می کنند اما معلولان از حق سه درصدی اشتغال، مبلمان مناسب شهری و به دنبال آن دسترسی به بخشی از خدمات دولتی محروم هستند و انتظار معلولان از مسئولان این است که به جای ترحم، عدالت را برای همه به ارمغان بیاورند و به جای گرفتن عکس های یادگاری پای ویلچرهایی که زوار آنها برای کوچکترین کار اداری در رفته است شرایط مناسبی برای حضور معلولان در جامعه و دستگاه های اجرایی فراهم کنند.

 

۱۳ آذر روز معلولان بهانه ای بود که به این موضوع بپردازیم، در استان گلستان بالغ بر 49 هزار معلول وجود دارد که بسیاری از آنها از مشکلاتی که عنوان شد رنج می برند.

 

*عوامل به وجود آمدن معلولیت در گلستان

«سید مهدی حسینی» در این باره می گوید: براساس آمار جهانی 10 تا 15 درصد جمعیت جهان را معلولان تشکیل می دهند و در ایران یک میلیون و 500 هزار نفر معلول تحت پوشش بهزیستی قرار دارند و از این تعداد 49 هزار نفر در گلستان تحت پوشش بهزیستی هستند و از خدمات مستمر و غیرمستمر بهزیستی استفاده می کنند.

 

مدیرکل بهزیستی استان گلستان ادامه داد: بیشترین معلولان در استان مشکلات جسمی و حرکتی دارند و بالغ بر 19 هزار نفر و بیش از 40 درصد از جمعیت معلولان استان را تشکیل می دهند.

 

حسینی افزود: به دنبال آن معلولان ذهنی با حدود 20 درصد، بینایی 16 درصد، شنوایی 14 درصد، روانی 9.5 درصد و تکلم حدود 0.5 درصد بیشترین معلولیت های استان را شامل می شود.

 

وی گفت: معلولیت عوامل متعددی دارد و بخشی مادرزادی است و بخشی دیگر نیز موضوعاتی چون حوادث و عفونت ها باعث به وجود آمدن معلولیت می شود.

 

مدیرکل بهزیستی استان گلستان تاکید کرد: در برخی از معلولیت ها رتبه دوم تا ششم را در بین استان های کشور داریم و اقدامات برای جلوگیری برخی از این معلولیت ها و ریشه یابی آن مدت زمان زیادی می برد و در تلاش هستیم این معلولیت ها کاهش یابد.

 

*اقدامات بهزیستی برای جلوگیری از معلولیت

حسینی تصریح کرد: در استان به منظور جلوگیری از معلولیت چندین  طرح غربالگری را انجام می دهیم، غربالگری شنوایی نوزادان کمتر از یک سال را انجام دادیم که در سال گذشته 34 هزار و 895 نوزاد مورد غربالگری شنوایی قرار گرفت که از این میزان برای شنوایی 277 نوزاد مداخله داشتیم و 64 مورد نیز به کشت حلزون منجر شد تا این دسته از کودکان از ناشنوایی مطلق نجات پیدا کنند.

 

وی بیان کرد: غربالگری بینایی نیز برای کودکان سه تا 6 سال اتفاق می افتد که در سال گذشته 275 تبلی چشم براثر این غربالگری شناسایی و این کودکان به متخصصان ارجاع داده شدند تا از شدت بیماری آنها کاسته شود.

 

مدیرکل بهزیستی استان گلستان متذکر شد: طرح های مشاور ژنتیک برای خانواده های دارای معلول نیز به منظور پیشگیری از معلولیت در نظر گرفته شده است و یک هزار و 605 مداخله داشتیم که از این میزان سه مورد از بارداری ها منجر به ختم حاملگی شد.

 

*حل مشکلات اشتغال و مناسب سازی مبلمان شهری برای معلولان

حسینی در خصوص مناسب سازی مبلمان شهری یادآور شد: مناسب سازی یکی از خواسته های ما است و خود ما نیز در اداره ضعف داریم و در تلاش هستیم که آسانسور و رمپ عبور و مرور معلولان ایجاد کنیم، البته  مناسب سازی یک اقدام گسترده استانی است و نباید تنها به یک اداره بسنده کنیم و این مهم باید در همه مراکز و پیاده روها اتفاق بیفتد.

 

وی گفت: گروه پنج نفره برای کمیته مناسب سازی استان معرفی کردیم تا در این کمیته مشکلات را برطرف کنیم و اگر بنا است زندگی سالم و پویایی برای معلولان بسازیم باید این مشکل را حل کنیم.

 

مدیرکل بهزیستی استان گلستان در خصوص اشتغال معلولان نیز بیان کرد: با تلاش های بهزیستی سهمیه سه درصد اشتغال معلولان در آزمون استخدامی تنها برای خود معلولان حفظ خواهد شد و دستگاه اجرایی اجازه ندارند این سهمیه را در صورت عدم پذیرش معلولان به افراد دیگری اختصاص دهند.

 

حسینی بیان کرد: انتظار ما این است که در بحث استخدامی شرکتی ها و نیروهای قراردادی نیز به معلولان توجه کنند و همچنین در اشتغال بخش خصوصی نیز به بهره گیری از معلولان اهتمام شود.

 

*اقدامات اساسی برای تامین مسکن معلولان گلستان

یکی از دغدغه معلولان در خانواده های دارای معلول که اکثر جزو خانواده های متوسط و اقشار ضعیف جامعه هستند تامین مسکن مناسب است، در این خصوص «سید محمد حسینی»، مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان  می گوید: در سال های اخیر برای تامین مسکن خانواده های دارای دو معلول اقدام شده است.

 

وی تصریح کرد: 300 خانواده دومعلول در شهرها و 350 خانواده دو معلول در روستاهای استان گلستان شناسایی شدند و تاکنون 195 واحد مسکونی در روستاها از طریق تسهیلات بنیاد مسکن و 125 واحد مسکونی در شهرها از طریق حمایت های انجمن خیران مسکن ساز ساخته شده است.

 

مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان همچنین از افزایش تسهیلات و کمک های بلاعوض برای ساخت خانه های روستایی برای معلولان خبر داد.

 

روز ۱۳ آذر فرصت مناسبی است که همه دستگاه های اجرایی اقدامات خود را در خصوص حمایت از معلولان بازنگری کنند.

 

نباید شرایط جامعه به گونه ای باشد که بخشی از جامعه به دلیل معلولیت محدود شوند و این موضوع موجب خواهد شد تا ما بخشی از ظرفیت جامعه که گاهی برخلاف تصور بسیار باهوش و با استعداد است را دور بریزم و آنها را در خانه ها و دور از جامعه و یا در مراکز بهزیستی نگه داری کنیم که این مسئله به خودی خود به آن خانواده نیز آسیب می زند و دلنگرانی های دیگر و هزینه های بیشتری را به وجود می آورد.

 

 

کد خبر 999866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha