جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز نیازمند ایستگاه‌های پمپاژ عظیم است

شریعتی گفت: با توجه به اینکه اهواز شهری است که شیب ندارد، برای جمع‌آوری آب‌های سطحی به ایستگاه‌های پمپاژ عظیم و مجموعه‌ای نیاز دارد که هزینه آن به نرخ کنونی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده ولی اقدام چندانی در این زمینه صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اندیمشک، «غلامرضا شریعتی» امروز (پنجشنبه ۱۳ آذر) در آئین افتتاح نیروگاه‌های تولید برق لور و تنگوان شهرک صنعتی شماره ۲ اندیمشک که با حضور رئیس‌جمهور و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد اظهار کرد: خوزستان با توجه به استعدادهای گسترده‌ای که دارد به صورت مستمر از پویش «هر هفته_الف_ب_ایران» در حوزه‌های مختلف بهره‌مند است.

 

استاندار خوزستان افزود: از سال ۹۵ به بعد اقدامات بسیار گسترده و ارزشمندی از جمله ایجاد ۱۵ پست برق gis صورت گرفته که در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده و اکنون در هیچ استانی این تعداد پست gis وجود ندارد.

 

وی با بیان اینکه تمامی این پست‌های gis در حال نصب هستند و پایداری شبکه برق را بیش از پیش می‌کنند ادامه داد: این اقدام علاوه بر مقاومت در این زمینه، باعث هوشمندسازی در زمینه توزیع برق شده و توان کنترل و مدیریت ما را بر سیستم برق افزایش داده است.

 

شریعتی تصریح کرد: سال گذشته یک بارش تندری شدید در اهواز رخ داد و به علت اینکه زیرساخت‌های اهواز متناسب با این نوع بارش‌ها نبود که با تغییر اقلیم ایجاد می‌شوند، آبگرفتگی‌های شدیدی در شهرستان‌های اهواز، کارون و آبادان به وجود آمد.

 

وی عنوان کرد: این آبگرفتگی‌ها حدود هشت تا ۱۰ روز ماندند و باعث اذیت شدن مردم شدند که دولت به کمک آمد و مسائل مختلفی از جمله خسارات را دنبال کرد.

 

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه سیستم فاضلاب و سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی ۲ مقوله هستند بیان کرد: در بحث فاضلاب اهواز یک سری مشکلات وجود دارد که رئیس جمهور و  رهبر معظم انقلاب با عنایتی که داشتند به کمک آمدند و ۵۰ میلیون یورو برای اصلاح شبکه فاضلاب در اختیار خوزستان قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه ۴۰ میلیون یورو فاینانس خارجی برای تصفیه‌خانه غرب شروع شده اضافه کرد: امیدواریم ۵۰ میلیون یورو نیز در سال ۱۴۰۰ تعلق بگیرد تا بتوانیم ۵۰ درصد نیاز مالی برای تکمیل شبکه فاضلاب با این ۱۵۰ میلیون یورو تامین شود اما با طراحی‌هایی که انجام شده حدود ۶۷ تا ۷۰ درصد مشکلات فاضلاب اهواز حل خواهد شد و اگر به این اندازه برسد، نُرم متوسط استفاده از فاضلاب در اهواز نسبت به نُرم کشور بیشتر می‌شود.

 

شریعتی با اشاره به اینکه جمع‌آوری آب‌های سطحی در قانون وظیفه شهرداری‌ها است ابراز کرد: با توجه به اینکه اهواز شهری است که شیب ندارد، جابه‌جایی فاضلاب و آب‌های سطحی ثقلی صورت نمی‌گیرد و  برای جمع‌آوری آب‌های سطحی به ایستگاه‌های پمپاژ عظیم و مجموعه‌ای نیاز دارد که به قیمت کنونی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده که اقدام چندانی در این زمینه صورت نگرفته است.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته با حمایت رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه طرح‌های ضربتی بین آبفا و شهرداری توزیع شدند تا جاهایی که مشکل داریم به شکلی کار کنیم که وقتی بارش فراوان می‌شود، مانداب آب به حداقل برسد اذعان کرد: این طرح‌ها اجرا شدند و به همین علت در بارش اخیر عمده نقاط اهواز همچون منبع آب، کیان‌شهر، پادادشهر و شهرک دانشگاه که سال گذشته هفت تا هشت روز درگیر بارش بودند، در حدود ۱۵ تا ۲۰ ساعت خالی شدند.

 

استاندار خوزستان تاکید کرد: خیابان انقلاب و منطقه کوی علوی و الهادی همچنان گرفتار آبگرفتگی هستند و ضمن وجود مشکلات، ایرادهایی در کار بود که در این مناطق آب ایستایی داشت البته ظهر روز گذشته آب از تمامی منازل این مناطق خارج شد و با انجام این اقدامات مشکل این مناطق هم ظرف سه روز رفع شد.

 

وی با اشاره به اینکه با رئیس سازمان برنامه و بودجه تماسی داشتم و کمک می‌گیریم تا مشکل مناطق باقی مانده را هم رفع و شرایط را مطلوب‌تر کنیم گفت: در اهواز ظرف چهار ساعت ۵۶ میلیمتر بارندگی داشتیم.

 

شریعتی با اشاره به وجود برخی مشکلات در ماهشهر و بندرامام تصریح کرد: متوسط بارش سالیانه درازمدت ماهشهر حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیمتر است که طی ۲ روز شاهد بارش ۱۶۸ میلی‌متر بوده‌ایم و این موضوع سیستم را مقداری درگیر کرد.

 

وی خاطر نشان کرد: ظهر روز گذشته آب از منازل نقاط مختلف بندرامام خارج شد و رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور داد که بنیاد مسکن خسارات را جهت پرداخت بررسی کند.

 

شریعتی یاد آور شد: در بارش‌ها و آبگرفتگی‌های سال گذشته حدود سه هزار منزل درگیر آبگرفتگی شدند و امسال نیز برآورد دقیقی صورت نگرفته اما حداکثر حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ منزل درگیر این مشکل شده‌اند.

 

کد خبر 999890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha