معلولین و نیازهای مادی و معنوی

معلولین یکی از اقشار مهم جامعه با توانمندی های منحصر به فرد و البته نیازهای مادی و معنوی متعددی که در برخی از آن ها پاسخ داده نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، بر اساس برخی از اطلاعات آمار مسئولان و نهادهای متولی جمعیتی،10 تا 15 درصد از جمعیت کشور را معلولان پوشش می دهند که کشورمان صحبت از 10 میلیون نفر است که سه درصد آن ها دارای معلولیت های سخت و شدید هستند و بیش از یک میلیون نفر از گروه نیازمند این قشر از جامعه تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفته اند.

 

سازمان بهزیستی بیشترین خدمات خود را به معلولان نیازمند ارائه می دهد و افرادی که دارای معلولیت کمتر و یا تمکن مالی دارند مراجعه محدودی نیز به این نهاد خواهند داشت.

 

فارغ از نوع و میزان نیازهای این قشر جامعه، باید به توانمندی های آن ها که گاها افراد سالم نیز چنین استعدادها و همت هایی را دارند، توجه شود و بر اساس قانون و احساس انسان دوستانه به این دسته از افراد برای حضور در جامعه و نقش آفرینی کمک شود.

 

نیازهای محبتی، توجه ویژه به آن ها و همگرایی و همدلی همه اقشار با افراد معلول باعث روحیه امیدواری آنان می شود که باید فراتر از یک ارگان دولتی مثل بهزیستی به نیازهای معلولان و نقش آن ها توجه شود.

 

تسهیل شرایط برای حضور آنان در رویدادها، فعالیت ها، رفت و آمدآسان به مراکز اداری، خدماتی و مساجد از جمله اقداماتی است که باید صورت بگیرد.

 

*500 هزار نفر معلول در استان اصفهان زندگی می کنند

 

مدیرکل بهزیستی اصفهان با اشاره به جمعیت معلولان این استان گفت: 500 هزار نفر معلول در استان اصفهان زندگی می کنند.

 

«ولی اله نصر» افزود: از میان این آمار بیش از یکصد هزار نفر آن ها تحت پوشش خدمات حمایتی سازمان بهزیستی هستند که بیش از چهار هزار نفر آن ها از مراکز توانبخشی روزانه و بیش از سه هزار نفر آنان در مراکز توانبخشی شبانه روزی هستند.

 

وی ادامه داد: توجه به نیازهای آن ها در جامعه یک ضرورت است و موضوع معلولین نباید محدودیت شناخته شود بلکه آن ها توانمندی و استعدادهای خاصی نیز دارند.

 

مدیرکل بهزیستی اصفهان اضافه کرد: اشتغال و تسهیل شرایط رفت و آمد و زندگی در جامعه معلولین از اهمیت خاصی برخوردار است که کمسیون هایی برای رسیدگی به نیازهای آن ها در سطح ملی، استانی و شهرستانی تشکیل می شود.

 

وی مناسب سازی معابر عمومی را یکی از موضوعات مهم برای تسهیل شرایط رفت و آمد این قشر و همچنین سالمندان دانست و اظهارداشت: جلسات متعدد هماهنگی بین دستگاه های اداری متولی در این حوزه تشکیل می شود و باید بخش عمومی جامعه ظرفیت و امکانات لازم را برای تردد معلولان را داشته باشد.

 

*پیشرفت مناسب سازی ادارات و ضرورت این کار در معابر شهری

 

نصر با اشاره به اینکه مناسب سازی یکی از ضرروت های جامعه برای رفاه معلولین و افراد سالمند است، اظهارداشت: نشست هایی برای بررسی و هماهنگی این اقدام صورت می گیرد که 60 درصد از ادارات در شهرستان های استان به این موضوع توجه کرده اند.

 

وی اضافه کرد: در حوزه شهری و محل های عمومی به اقدامات بیشتری نیاز است که در هر شهر این موضوع متفاوت و در کلانشهر اصفهان 40 درصد از معابر مناسب سازی شده است.

 

*نگاه ویژه مدیریت شهری به افراد دارای معلولیت

 

رئیس کمسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان گفت: مدیریت شهری اصفهان برای افراد دارای معلولیت برنامه ویژه ای تدوین کرده است.

 

«کوروش محمدی» توجه به اقشار مختلف جامعه در مدل هایی متناسب با آنان را یک رویکرد بیان کرد و گفت: برای گروه هایی مثل دانش آموزان، معلولان و افراد آسیب پذیر فعالیت های خاصی پیش بینی شده است.

 

وی ادامه داد: به رغم نبود اعتبار برای حمل و نقل عمومی کشور در بودجه ملی اما شهرداری اصفهان استفاده از این ناوگان را برای برخی از گروه ها مثل معلولان رایگان کرده است.

 

محمدی با بیان اینکه در کارت الکترونیکی حمل و نقل عمومی شهرداری اصفهان افراد اعتبار سنجی می شوند، خاطرنشان کرد: بر اساس این کار مدل های تخفیفی ارائه می شود.

 

وی توجه افراد دارای معلولیت از سیاست های شهری بیان کرد و ادامه داد: تسهیل شرایط تردد آن ها در شهر، بهبود شرایط اخذ خدمات، خدمات دهی آسان شهرداری و مناسب سازی معابر از اقدامات این حوزه است.

 

*یاری رسانی به افراد دارای معلولیت وظیفه همگانی است

 

فرماندار تیران و کرون با اشاره به ضرورت جامعیت خدمات رسانی به افراد خاص جامعه گفت: یاری رسانی به افراد دارای معلولیت وظیفه همگانی است.

 

«مجید حججی» با بیان اینکه بعضا در نگاه عام و خاص ماموریت ارائه خدمات به این قشر صرفا بر عهده سازمان بهزیستی قرار می گیرد، افزود: خدمات رسانی به بخش های خصا جامع ه مثل افراد دارای معلولیت یک وظیفه همگانی بین عموم افراد جامعه و همه دستگاه های اداری و سازمان های مردم نهاد است.

 

وی ادامه داد: با توجه به نیازهای متعدد آموزشی، بهداشتی، اشتغال، رفاه و سلامت معلولان باید همه افراد جامعه در جایگاه حقیقی و حقوقی نقش خود را ایفا کنند که البته در این خصوص رهبر معظم انقلاب توصیه همه جانبه داشته اند و باید این مسائل مورد توجه باشد.

 

وی اضافه کرد: معلولیت ها در هر حد و اندازه ای نباید فرد دارای این آسیب را از حق و حقوقش در جامعه باز بدارد.

 

*دسترسی آسان افراد دارای معلولیت ها به مساجد و مراکز دینی

 

حضور در آیین های ملی و مذهبی یکی از حقوق افراد دارای معلولیت است که باید شرایط برای رفت و آمد آن ها فراهم و البته نوع برنامه و زمانبندی های نیز به قدری مدیریت شود که آنان نیز از برنامه ها استفاده کنند و نبود برنامه ریزی برای این قشر مانع حضور آن ها در مناسک نشود.

 

 

کد خبر 999927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha