کاروانسراهای خراسان جنوبی ثبت جهانی می شود

رمضانی گفت: در سال جدید میلادی کاروانسراهای خراسان جنوبی به عنوان پنجمین اثر استان ثبت جهانی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حسن رمضانی» ظهر امروز (۱۳ آذر) در دیدار با رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی اظهار کرد: تا سال ۹۲ حدود ۶ هزار و ۶۸۰ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده بود که  اکنون این تعداد به یک هزار و ۱۵ اثر رسیده است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: همچنین اکنون آثار ثبت جهانی استان به چهار اثر افزایش یافته است و اکنون باغ جهانی اکبریه، قنات بلده فردوس، بیابان لوت و روستای خراشاد هم به عنوان روستای جهانی حوله بافی ثبت شده است.

 

وی از اختصاص ردیف اعتبار ملی پایدار و پایگاه مدیریتی به ثبت هر یک از آثار جهانی خبر داد و افزود: در سال جدید میلادی نیز پنجمین اثر جهانی استان که کاروانسراهای خراسان جنوبی است ثبت خواهد شد تا به لحاظ آثار ثبت شده جهانی  جزو استان‌های پیشرو در شرق کشور  باشیم.

 

رمضانی با اشاره به حوزه مشارکت برای حفاظت و مرمت بناهای تاریخی، عنوان کرد: خراسان جنوبی جزو استان‌های پیشرو در این حوزه است و در طرح مشارکتی بناهای تاریخی ۵۰ درصد هزینه را مردم و ۵۰ درصد را سازمان می‌دهد که در این طرح به لحاظ استقبال مردمی بعد از اصفهان در جایگاه دوم کشوری قرار داریم.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: بیشترین حجم مرمت مشارکتی بناهای تاریخی در خوسف و بشرویه بوده است.

 

وی به وجود ۶ مهمانپذیر،  پنج هتل، سه مجتمع بین راهی و ۱۲ سفره‌خانه  در بیرجند اشاره کرد و گفت: سازمان در این سالها نیز اقامتگاه‌های بومگردی را تعریف کرد که به دلیل اشتغالزایی و حفظ بناهای تاریخی و معماری ایرانی از این طرح استقبال زیادی شد و تاکنون ۱۰۰ اقامتگاه بومگردی ایجاد شده است.

 

رمضانی ادامه داد: در بیرجند ۶۰ هکتار بافت تاریخی مصوب وجود دارد که در محلات قدیمی شهر است و تاکنون این محدوده‌ها به عنوان بافت تاریخی مصوب شده است که علاوه میراث فرهنگی، شهرداری و راه شهرسازی نیز پای کار آمدند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: از محدوده بافت تاریخی خیابان منتظری سه تا انتهای چهار درخت سنگ فرش شده و جداره‌ها به شکل قدیم مرمت کرده ایم که ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر است. 

 

وی با بیان اینکه ۲۰ هکتار از بافت تاریخی ارزشمند خوسف هم ثبت شده و اکنون ردیف ملی دارد که امسال پایدار شده است، گفت: در حوزه صنایع دستی ۶۲۰ هنرمند فعال صنایع دستی در خوسف داریم که در زمینه مله بافی و تراش سنگهای قیمتی فعال هستند.

 

رمضانی با اشاره به اینکه سه هزار و ۷۵۰ هنرمند بیرجندی نیز در زمینه توبافی و نساجی سنتی فعال هستند، تصریح کرد: ۵۵۰ هنرمند در زمینه بافته‌های نساجی و سوزن دوزی در درمیان هستند.

 

به گفته وی هنرمندان صنایع دستی از ابتدای شکل گیری تا سال ۹۲ حدود ۲ هزار نفر بوده که اکنون به ۱۰ هزار نفر رسیده است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون سه هزار هنرمند صنایع دستی بیمه روستایی شدند، عنوان کرد: همچنین برنامه‌ریزی شده که به هر کدام از این سه هزار نفر حدود سه تا پنج میلیون تومان کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت اعطا شود.

 

رمضانی خاطر نشان کرد: خانم ذاکریان از اهالی روستای جهانی خراشاد است که سه سال متوالی به عنوان خانم اشتغال آفرین در کشور انتخاب شده است.

 

وی گفت: برندهای معروف کشور با شرکت تعاونی‌های روستایی قرارداد دارند و بخشی از پارچه‌های خود را از روستای خراشاد خریداری و به کشورهای ایتالیا، فرانسه، هلند و آلمان صادر می‌کنند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: شهر خوسف به عنوان شهر ملی پنبه ملٌه و روستای خور به عنوان روستای ملی گوهرسنگ‌ها ثبت شده است.

 

وی با تأکید بر اینکه شهر خوسف ظرفیت جهانی شدن دارد اما باید همه کمک کنند، تصریح کرد: ما دچار عقب ماندگی سنواتی هستیم که جبران آن بسیار سخت است که نیازمند کمک همگانی است.

 

رمضانی با اشاره به اینکه به اندازه ای که بافت تاریخی در استان وجود دارد اما اعتباری ملی اختصاص نمی یابد، عنوان کرد: کار در حوزه میراث فرهنگی برای مرمت و احیای بناهای تاریخی بسیار پرهزینه است که درخواست می شود اختصاص اعتبار ملی بیشتر برای حوزه بافت های تاریخی استان پیگیری شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: چون حوزه گردشگری نوپا است متاسفانه بانک ها در بحث کارشناسی طرح ها مشکل دارند و از ابتدای امسال تاکنون حتی یک ریال تسهیلات پرداخت نکرده اند.

 

وی اظهار کرد: دستگاه های اجرایی کمک فنی و اعتباری دارند اگر  سازمان میراث فرهنگی از منابع داخلی این اعتبار را به استان اختصاص دهند می توان بخشی از سود بانکی تسهیلات را پرداخت کنیم.

 

رمضانی در پایان بر هم‌افزایی دستگاه های اجرایی مختلف به خصوص اداره اوقاف و امور خیریه و شهرداری برای حفاظت از آثار تاریخی تأکید کرد.

 

 

کد خبر 999979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha