کتاب های شعر نوجوان با دنیای نوجوانان امروز تناسب ندارد

موسویان که «شیوه های طنزآفرینی در شعر کودکان و نوجوانان» را در دست نگارش دارد، گفت: بیشتر شاعران درباره حال و هوای نوجوانی خود شعر سروده اند نه دنیای نوجوانان امروزی.

«انسیه موسویان» در پاسخ به این سوال که چه کتاب هایی در دست انتشار دارید به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: تازه ترین اثرم کتابی با عنوان «درخت پیراهنش را به باد خواهد داد»، است که به زودی منتشر خواهد شد. مخاطب این کتاب نوجوانان و جوانان هستند. «درخت پیراهنش را به باد خواهد داد» شامل گزیده ای از اشعار کتاب های قبل و تعدادی از شعرهای جدیدم است. مضامین شعرها در مورد عشق، انتظار ،دنیای نوجوانی و حس و حال این دوران است.

 

مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قالب اشعار «درخت پیراهنش را به باد خواهد داد» را سپید و نیمایی عنوان کرد و افزود: این کتاب به زودی توسط انتشارات گویا راهی بازار کتاب می شود. انتشارات گویا طرحی با عنوان «شباب» دارد که مجموعه گزیده اشعار شاعران معاصر را برای نوجوانان چاپ می کند. کتاب «درخت پیراهنش را به باد خواهد داد»، شامل 15 شعر جدید است و بقیه اشعار آن گزیده کتاب های گوش ماهی لبریز، بی تویی و چهارشنبه های بستنی است. گزینش و انتخاب  اشعار را خودم انجام دادم.

 

وی که کتابهایی همچون بیایید شعر بگوییم، شب ستاره و گیسو، بی تویی و با چتری از شکوفه را نوشته است با بیان اینکه کتابی در دست نگارش دارم، عنوان کرد: یک کتاب پژوهشی در حوزه طنز کودک و نوجوان در دست نگارش دارم. در حال حاضر بر روی این اثر کار می کنم و منابع جدیدی به آن اضافه کردم. در این کتاب شیوه های طنزآفرینی در شعر کودکان و نوجوانان را مورد بررسی قرار می دهم.

 

موسویان در مورد استقبال نوجوانان از شعر اظهار داشت: ناشران می گویند که کتاب های شعر خیلی فروش نمی رود زیرا شعر خاص است و بچه های خاصی به سمت شعر می روند اما داستان و رمان مقبولیت عمومی دارد و همه به دنبالشان هستند. نوجوانان و جوانانی که به دنبال شعر می روند یا خودشان اهل قلم هستند یا در حال و هوای خاصی به سر می برند؛ بنابراین طبیعی است که مخاطب این ژانر کمتر باشد.

 

این شاعر ، منتقد و پژوهشگر خاطرنشان کرد: قبول ندارم که نوجوانان و جوانان شعر نمی خوانند. کتاب خوب، جذاب و با کیفیت مخاطب دارد. بیشتر کتاب هایی که به عنوان شعر نوجوان چاپ شده است، کارهایی است که با دنیای نوجوان امروزی تناسب ندارد. شاعر در این کتاب ها حال و هوای کودکی و نوجوانی خود را بیان کرده است. بسیاری از کتاب های شعر نوجوان فرمت و ساختار ظاهری جذابی ندارند. معتقدم کتاب خوب با مضمون خوب مخاطب را جذب می کند. شعر نوجوان باید برای نوجوان امروز نوشته شود، در این صورت می تواند مخاطبان را جذب کند.

 

 

کد خبر 1000483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha