کسبه فلک زده و کارمندانی که در مرخصی کرونا می گیرند

کسبه این روزها به خاطر محدودیت های کرونایی آسیب اقتصادی زیادی متحمل شدند اما از این تعطیلی برخی کارمندان فرصت را مغتنم شمرده و به کارهای بانکی و خرید می پردازند و سوال اینجا است چرا این افراد به جای مرخصی در طرح مقابله با کرونا به کارگیری نشدند؟

خبرگزاری شبستان، گرگان- داود خاندوزی؛ کرونا؛ ویروسی است که همه ما باید خود را از آن محافظت کنیم و تقریباً فرمول مبارزه با کرونا و نسخه آن را هر ایرانی به خوبی می داند اما مسئله مهم آن است که چرا با این وجود شهرهای ما در وضعیت بحرانی کرونا قرار می گیرند و حتی مثل شهر بندرترکمن میزان بار بیماران به حدی افزایش پیدا می کند که به وضعیت فراتر از بحران می رسد.

 

در حالی که بسیاری از مسئولان درمان قطعی کرونا را در خانه ماندن تجویز می کنند، اما  آن روی سکه زندگی یعنی اقتصاد باعث می شود که پدر یک خانواده دل را به دریای خطر بیماری کرونا بزند و شاید این مردم همان دستفروشی باشند که هر روز از کنار آن رد می شویم و صدای «بیا آتش زدم به مالم» را از او می شنویم و گاهی با خود می اندیشیم که اینها مگر از مرگ نمی ترسند و چرا در این شرایط آتش به جان خود و خانواده شان می زنند. 

 

از این رو است که با وجود آنکه 90 درصد از افراد جامعه نکات بهداشتی را رعایت می کنند اما به خاطر آن 10 درصد، سایه خطر ابتلا به بیماری کووید19 هنوز بر روی سر ما است و همه ما خطر کرونا را در کمین سلامتی خود حس می کنیم.

 

*دردهای قفسه سینه بیمارانی که از کرونا سنگینی می کند

تقریباً در طی این روزهای گذشته، روزانه کرونا نفس 10 گلستانی را بریده است و حتی تاکنون مدیریت های هوشمند هم نتوانسته آنگونه که باید بار بستری بیمارانی که یک پنجم آنها در بخش مراقبت های ویژه قرار می گیرند و نیمی از این افرادی که در بخش مراقبت های ویژه قرار دارند و برای ادامه حیات مجبور به استفاده از دستگاه ونتیلاتور هستند را کم کند.

 

دردهای قفسه این بیماران که تقریباً برای مدت دو هفته لوله تنفس مصنوعی را تحمل می کنند آنقدر عذاب آور است که برخی از پزشکان بیان می کنند که پس از مرخص شدن، تعدادی از آنها برای آنکه دوباره به کرونا مبتلا نشوند از دو ماسک سه لایحه استفاده می کنند.

 

قصه مدیریت هوشمند و کرونا از اینجا تلخ تر می شود که دولت برای آنکه خطر کرونا و بار بستری بیماران را کاهش دهد تصمیم می گیرد به کارمندان خود مرخصی دهد و کارکنان دولت در شهرهای قرمز با کمتر از یک سوم ظرفیت در سر کار حاضر شوند اما وقتی به بازار و بانک ها سر می زنیم، می بینیم که همین کارکنان دولت بی توجه به آنکه دولت چرا این هزینه را متحمل شده است با آسودگی خاطر به کارهای عقب مانده خود می رسند و یا از این فرصت برای رفتن به دل طبیعت و دورهمی های خانوادگی بهره می برند و بخشی از آنها نیز به کرونا مبتلا می شوند و خستگی بار کادر درمانی را دوچندان می کنند.

 

گرچه در پیگیری های ما از دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان آمار دقیقی از این تعداد کارکنان دولت که در ایام مرخصی به کرونا مبتلا شدند ارائه نشد و شاید جمع آوری این داده آماری نیز کار بسیار پیچیده و سختی باشد ولی شواهد حاکی از آن است که بخشی از مبتلایان به کووید19 را چنین افرادی تشکیل می دهند.

 

قصه از آنجا دردناک تر می شوند که این افراد چه سالم باشند و چه بیمار حقوق خود را به صورت ماهانه بدون آنکه یک ریال کم شود دریافت می کنند ولی جور این بی مبالاتی را باید بازاریانی بکشند که در حال حاضر تقریباً 18 روز است که فروشگاه و کسب و کار خود را تعطیل کردند.

 

تعطیلی این فروشگاه ها با اجاره های سنگین، چک های پاس نشده و بدهی های انباشته دغدغه های آنها را برای ادامه فعالیت بیشتر کرده است و حتی از ناملایمتی های بانک ها بخشی از این کسبه در شرق استان معترض شدند.

 

حداقل انتظار این بود که دولت برای این بخش از کارکنان خود فکر اساسی می کرد و تدابیری می اندیشید که کارکنان دولت در این ایام به عنوان مدافع سلامت ایفای نقش می کردند و حتی در طرح هایی مثل شهید سلیمانی که برای پیشگیری و مقابله با کرونا است به کارگیری می شدند.

 

*برگزاری مراسم عزا و عروسی در وضعیت بحرانی کرونا

از سویی دیگر در این ایام هنوز هم فرماندار بندرترکمن که شهرستان خود را در وضعیت بحرانی می بیند، عنوان می کند که خبرهای برگزاری مراسم عروسی و عزا به گوش می رسد، «سید صادق شیرنگی» اعتقاد دارد که برگزاری این تجمعات سبب شده که امروز شهرستان بندرترکمن در وضعیت قرمز قرار داشته باشد.

 

فرماندار بندرترکمن تاکید کرد: تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی شهرستان بندرترکمن روزانه بین 15 تا 20 نفر در نوسان است و کاهش بار بستری بیماران به همراهی و همکاری مردم بر می گردد.

 

شیرنگی متذکر شد: با توجه به این شرایط تمامی بازارهای محلی را تعطیل کردیم و اجازه فعالیت ندادیم و بازارچه اسکله بندرترکمن نیز تعطیل شده است و این محدودیت ها تا زمانی که شهرستان به وضعیت عادی برگردد تداوم خواهد داشت.

 

مردم هم که در این شرایط جان خود را در خطر می بینند و از سویی از کرونا و به دلیل تعطیلی بازار و کسب و کار متضرر شدند انتظار دارند که قوه قضائیه برخورد جدی نسبت به متخلفان سلامت جامعه داشته باشد.

 

*برخود دستگاه قضایی با متخلفان کرونایی

«هادی هاشمیان» در این خصوص می گوید: خوشبختانه در مجموعه استان و رصدهایی که ستادکرونا انجام می دهد بخش اعظمی از مردم پروتکل های بهداشتی را به خوبی رعایت می کنند.

 

رئیس کل دادگستری گلستان یادآور شد: در روز گذشته از وضعیت گنبدکاووس بازدید داشتیم و فرماندار و مسئولان شهری از همراهی مردم با مصوبات ستاد کرونا خبر دادند، البته عده ای نیز وجود دارند که این محدودیت ها را نادیده می گیرند.

 

هاشمیان با بیان اینکه بی توجهی به مصوبات ستاد کرونا و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و برگزاری مراسم ها با توجه به آنکه این اقدامات تهدید علیه بهداشت عمومی است جرم تلقی می شود، افزود: قانونگذار برای این گونه جرائم تا یک سال حبس در نظر گرفته است.

 

وی از تشکیل پرونده قضایی برای یک عروسی در بندرترکمن خبر داد و گفت: با وجود شرایط خطرناک بندرترکمن باز شاهد برگزاری اینگونه مراسم های عروسی هستیم و دستگاه قضایی با این افراد برخورد خواهد گرد.

 

رئیس کل دادگستری گلستان ابراز داشت: اگر صنفی نیز این محدودیت ها را رعایت نکنند آن صف پلمپ می شود و برگزاری مراسم عروسی و تجمعات بیش  از 15 نفر ممنوع است و با این تجمعات برخورد خواهد شد.

 

شرایط استان به گونه ای است که امروز همه ما پشت چراغ قرمز کرونا متوقف شده ایم و منتظر هستیم که رنگ خطر از سایه زندگی ما کم شود تا بتوانیم به کسب و کار خود برسیم اما برای رسیدن به این لحظه نیاز است که همه مردم همراهی کنند.

 

کد خبر 1001362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha