استفاده از ظرفیت فضای بقاع متبرکه به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی/ترویج وقف دستگاه کپسول اکسیژن

معممی مقدم کمک به بیماران کرونایی و ارائه خدمات به بیمارستان های درگیر مقابله با کرونا را یکی از رویکردهای سازمان اوقاف در بحران کرونا دانست و گفت: در همین راستا در نظر داریم، وقف دستگاه کپسول اکسیژن را فرهنگ سازی کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، پس از شیوع بیماری کرونا در کشور و ایجاد محدودیت در اماکن زیارتی، بقاع متبرکه یکی از رویکردهای سازمان اوقاف و امور خیریه برپایی کارگاههای تولید ماسک، توزیع بسته های معیشتی وکمک به بیماران کرونایی بوده است. به منظور تشریح رویکردها و برنامه های معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در موج سوم این بحران با «رضا معممی مقدم»،مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه گفت و گویی ترتیب دادیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

 

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی به کارگیری ظرفیت های موجود برای آموزش پیشگیری ویروس کرونا به مردم برنامه ها و رویکردهای معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف در موج سوم این بحران چیست؟

معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه، با تمام قوا برای تاثیرگذاری در این امر خطیر وارد میدان شده است و با فعال سازی گروه های جهادی در بقاع متبرکه سراسر کشور قدم در این میدان مقدس نهاده است. در این راستا، آموزش راه های مقابله با ویروس منحوس کرونا از طریق فضاسازی محیطی و معرفت زایی در کانال های فضای مجازی و توزیع بروشورهای اطلاع رسانی در این خصوص، در دستور کار قرار گرفته است.

از سوی دیگر علاوه بر اطلاع رسانی و آموزش های لازم، تولید و توزیع ماسک، مایع ضدعفونی کننده دست و سطوح و لوازم بهداشتی در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون در کل کشور به خوبی مدیریت و اجرا گردیده است.

یکی از کارهای بسیار ارزنده در ایام کرونا که توسط این معاونت برنامه ریزی و در استان ها اجرا گردید، کمک به بیماران کرونایی و ارائه خدمات به بیمارستان های درگیر مقابله با کرونا بوده است. در این راستا، تهیه و توزیع غذای گرم، میان وعده و آب میوه جهت بیماران و کادر درمان از اقداماتی بود که از ابتدا تا کنون در دستور کار قرار داشته و هم اکنون نیز در حال اجراست.

یکی دیگر از اقداماتی که در حال اجراست، مهیا کردن فضای بقاع متبرکه به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی است که همکاری خوبی نیز در این خصوص با دانشگاه های علوم پزشکی صورت گرفته است.

 

معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه تهیه ملزومات پزشکی برای بیماران کرونایی نیز برنامه در دستورکار قرار داده است؟

از دیگر اقداماتی که برای مقابله با کرونا صورت گرفته می توان به تهیه ملزومات پزشکی از قبیل کپسول اکسیژن برای بیماران کرونایی اشاره کرد.  بسیاری از بیماران کرونایی فقط به خاطر استفاده از دستگاه اکسیژن در بیمارستان ها بستری هستند که این امر باعث پر شدن تخت های بیمارستان و سخت تر کردن ارائه خدمات به بیماران شده است. برای همین تهیه کپسول اکسیژن در دستور کار قرار گرفت تا بیمارانی که نیاز به اکسیژن دارند در منزل بستری شوند و تخت های بیمارستان برای دیگر بیماران خالی شود. در همین راستا ترویج وقف دستگاه کپسول اکسیژن هم، زمینه حضور و مشارکت خیرین را تسهیل کرده است که امیدواریم با مشارکت مردم بتوانیم گام های مفیدی در این خصوص برداریم.

 

برنامه ها و رویکردهای معاونت فرهنگی و اجتماعی اوقاف در راستای کمکهای مومنانه در موج سوم بحران کرونا و نیز حمایت از کسانی که مشاغلشان را پس از این بحران از دست دادند، چیست؟

با توجه به اینکه همزمان با شیوع این ویروس منحوس بسیاری از مشاغل دچار زیان شدند، مخصوصا مشاغل خدماتی و روزمزد، و بلاخص اقشار کم برخوردار جامعه کارگری، و همچنین به خاطر مشکلات پیش آمده اقتصادی، از ابتدای شیوع این ویروس، تهیه و توزیع کمک های مومنانه به یکی از دغدغه ها و برنامه های ثابت و اصلی سازمان تبدیل شد و خدا را شکر در مناسبت های مختلف و به بهانه های گوناگون، اقدامات قابل توجهی در این زمینه صورت گرفت. در همین راستا از ابتدای سال جاری تا کنون بالغ بر یک میلیون و دویست هزار سبد غذایی بین اقشار کم برخوردار و مناطق محروم شهرها و روستا ها توزیع گردیده و هم اکنون نیز در حال اجراست.

 

با توجه به گران شدن قیمت گوشت و عدم امکان تهیه آن از سوی افراد کم برخوردار، ذبح و قربانی و توزیع گوشت آن بین محرومین هم یکی از اقدامات اثرگذار بوده که در تمام مناسبت های به آن توجه شده است.

 

یکی از طرح هایی که با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه در حال اجرا است، طرح شهید سلیمانی است، محور این طرح در چه زمینه ای است؟

یکی از طرح هایی که از هفته بسیج با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه کلید خورد و تا سالگرد شهادت سلیمانی استمرار دارد، طرح شهید سلیمانی است که در حال حاضر در بقاع متبرکه کل کشور برنامه ریزی شده است و قرار است 220 هزار بسته غذایی، لباس گرم و توزیع وسایل گرمایشی انجام شود.

 

رویکرد و فعالیت مراکز افق که در جوار بقاع متبرکه و امامزادگان فعالیت می کند،چیست؟

مراکزافق بقاع متبرکه در واقع نیروهای صف و عملیاتی برنامه های ابلاغی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان هستند که قسمت اصلی و اعظم اقدامات صورت گرفته توسط دست اندرکاران خدوم این مراکز صورت می گیرد. فلسفه راه اندازی این مراکز، ارائه خدمت به زائرین و مجاورین بقاع متبرکه است. این مراکز، حلقه اتصال خیرین به محرومین اند و در این روزها با جذب مشارکت های مردمی و دعوت از خیرین از سویی و شناسایی و حمایت از مستمندان و افراد بی بضاعت از سوی دیگر،کمک های قابل توجهی در این ایام در خصوص مقابله با پیامدها و آسیب های کرونا انجام دادند. مدیران و مسئولین این مراکز علاوه بر اقداماتی که ذکر شد، با بسیج نیروهای ثابت و افتخاری، از ابتدای شیوع این ویروس و لزوم تهیه و توزیع ماسک، اقدام به راه اندازی کارگاه های تهیه ماسک در بقاع متبرکه نموده و علاوه بر تهیه ماسک و لباس گان، توزیع بسته های بهداشتی در جوار بقاع متبرکه و مناطق حاشیه ای و محروم را نیز بر عهده گرفتند. همچنین این مراکز با راه اندازی گروه های جهادی و حمایت از دیگر گروه ها، اقدامات خوبی در راستای ضدعفونی نمودن بقاع متبرکه، مراکز پر رفت و آمد شهرها و محلات پیرامونی خود نمودند که به نوبه خود قابل تقدیر است.

 

کد خبر 1001382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha