برنامه‌های رواق ترنج در طرح ملی «ایران قوی»

سقاء با شرح برنامه‌های رواق ترنج در طرح ملی «ایران قوی»، گفت: این طرح با هدف ایجاد زمینه مشارکت و نقش‌آفرینی، رقابت سالم، هماهنگی و انسجام فعالیت کانون‌های مساجد تلاش می‌کند در تقویت مؤلفه‌های استحکام فرهنگی نظام اسلامی بر محور مسجد گام برمی‌دارد.

خبرگزاری شبستان،  گروه مسجد و کانون های مساجد- فاطمه اقبالی: طرح ملی «ایران قوی» به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از هفته دفاع مقدس آغاز شده و تا سالروز ولادت باسعادت حضرت زهرا مرضیه(س) ادامه دارد. استان اردبیل به عنوان معین استان ها در رواق «ترنج» این طرح انتخاب شده است به منظور بررسی فعالیت این رواق، گفت و گویی با «نادر سقاء»، مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

طرح ملی ایران قوی با چه هدفی از سوی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور اجرا می شود؟

 

طرح ملی ایران قوی با ایجاد زمینه مشارکت و نقش‌آفرینی، رقابت سالم، تولید و اشتراک محتوا، هماهنگی و انسجام فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تلاش می‌کند در تقویت مؤلفه‌های استحکام فرهنگی نظام اسلامی بر محور مسجد گام برمی‌دارد. این طرح مبتنی بر اقتضائات روز و قابلیت‌ها و مقدورات بومی، کارکردها و فعالیت‌های مبتکرانه کانون‌ها و استفاده هدفمند از ظرفیت رسانه و فناوری‌های نوین به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور اجرا می شود. طرح ملی ایران قوی در قالب سه شبستان «فرهنگ»، « هنر» و « نوآوری» و 12 رواق نور، کتاب، دانش، همدلی، رسانه، سرود، فیلم، نمایش، ترنج، قلم، کارآفرینی، فن آوري در حال اجرا است و در این میان برخی از استان ها در این رشته ها به عنوان معین دیگر استان ها شناخته شده اند که در رشته ترنج نیز استان اردبیل به عنوان معین استان ها فعالیت می کند.

 

این طرح ملی در استان اردبیل با مشارکت چه تعداد کانون فرهنگی هنری اجرا می شود؟

 

طرح ملی ایران قوی در استان اردبیل با مشارکت بیش از 580 کانون فرهنگی هنری در قالب سه شبستان و ۱۲ رواق اجرا می شود و تمامی فعالیت های کانون ها در سامانه بچه های مسجد ثبت خواهد شد و کانون های مساجد استان باید در چهار محور قرآن و سیره اهل بیت(ع)، مسجد و گام دوم انقلاب، پیشرفت و امید به آینده، مقاومت و عزت ایرانی فعالیت های خود را برای مشارکت در طرح ملی «ایران قوی» برنامه ریزی کنند.

 

 استان اردبیل به عنوان معین استان ها در رواق ترنج انتخاب شده است، برنامه هایی که باید توسط این استان در این زمینه دنبال شود، چیست؟

 

هنرهای تجسمی از دیرباز جزء هنرهای بسیار ارزشمند و باسابقه ایران اسلامی است که در رشته های مختلف و عرصه های گوناگون زبانزد خاص و عام و دارای ارج و قرب در میان سایر ملت های دیگر است و بایستی قدردان این اتراث معنوی و گنجینه ارزشمند بود. بویژه اگر این ظرفیت و بستر با ارزش های والای انسانی، اسلامی و تعالی بخش آمیخته شده و به دست توانمند اصحاب فرهنگ و هنر و اندیشه مسجدی ساخته و پرداخته شود.

کانون فرهنگی هنری «الهادی(ع)» اردبیل به عنوان کانون معین با مشارکت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل به عنوان مسئول رواق ترنج، در نظر دارد که ظرفیت و توانمندی اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور را در این عرصه به رخ همگان بکشد و  در بستر بالقوه و بالفعل ایجاد شده در طول حیات کانون های فهما سهمی قابل توجه را در فضای  کشور ایفا کند.

 

رواق ترنج طرح ایران قوی با چه اهداف کمی و کیفی دنبال می شود؟

 

مشارکت اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد در تحقق شعار سال 99 جهش تولید، افزایش تولید محصولات فرهنگی، هنری و دینی به همت بچه های مساجد کشور، کشف استعدادها و حمایت بیش از پیش از هنرمندان مسجد محور خصوصاً در حوزه هنرهای تجسمی، غنی سازی اوقات فراغت اعضای کانون های مساجد،آموزش و آگاهی بخشی به آحاد جامعه بویژه جوانان مؤمن و توانمند برای مشارکت در فرهنگ سازی جهش تولید در کشور از اهدافی است که در رواق ترنج دنبال می شود.

 آموزش مقدماتی مجازی در ستادهای هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان های سراسر کشور در رشته های بخش جشنواره، برگزاری آزمون تخصصی و ارائه گواهی به برگزیدگان، برگزاری ورک شاپ و کارگاه آموزشی به صورت حضوری ویژه برگزیدگان سراسر کشور هم از اهداف دیگری است که در رواق ترنج دنبال می شود.

 

 ستاد فهمای استان اردبیل به عنون معین استان ها در رشته ترنج برای شناسایی ظرفیت ها و توانمندی کانون های مساجد کشور در این رشته چه برنامه هایی را در دستور کار قرار داده است؟

 

ما در این طرح تلاش می کنیم که با ایجاد زمینه برای شناسایی و ثبت هنرمندان تجسمی مساجد کشور، بارگزاری آثار ارزشمند اعضای کانون های مساجد در سامانه بچه های مسجد، آموزش و توانمندسازی هنرمندان تجسمی فعال در مساجد و ایجاد رقابت سالم میان اعضای کانون های فهما را با برگزاری جشنواره سراسری دنبال کنیم.

 

نحوه اجرای این طرح در استان اردبیل به چه شکلی است؟

 

دعوت از دستگاه های اجرایی مرتبط و مؤسسات و اساتید و نخبگان هنری برای تشکیل شورای مشورتی رویداد ملی ترنج در استان برای برنامه ریزی اجرایی در سطح کشوری و پیشنهاد موارد لازم برای هرچه باشکوه تر شدن این رویداد یکی از موضوعاتی است که در برگزاری این این طرح دنبال می شود که در این راستا شورایی متشکل از انتخاب کمیته فنی و تخصصی از میان اعضای جلسه یا افراد شایسته و توانمند مورد وثوق اعضای شورا تشکیل شده است تا بررسی مواردی همچون زمانبندی اجرا، نحوه تبلیغات و اطلاع رسانی، پوشش خبری، نحوه پشتیبانی اجرا در سطح کشور و سامانه بچه های مسجد، تولید آثار و محتوای آموزشی در رشته های مورد نظر را مورد توجه قرار دهد.

 

با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا در سطح کشور کلیه مراحل اجرای رویداد ترنج ثبت نام و شناسایی و تولید و رقابت در فضای مجازی خواهد بود که در این راستا شورای مشورتی متشکل از اعضای حقوقی (اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی هنری سپاه حضرت عباس(ع)، اداره کل پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صدا و سیمای مرکز، حوزه هنری انقلاب اسلامی، شهرداری اردبیل، اداره کل آموزش و پرورش، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل) تشکیل شده است.

 

شرح وظایف اعضای این شورا در یاری رساندن به ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان اردبیل چگونه است؟

 

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه ایجاد پیوند اثرگذاری بین انجمن های هنری مرتبط با این رویداد با ستاد اجرایی استان با معرفی و پشتیبانی هنرمندان علاقمند برای شرکت در این برنامه همکاری دارد و حمایت مالی و معنوی جهت حضور مناسب هنرمندان استان خواهد داشت.

حوزه هنری استان هم در زمینه اطلاع رسانی و تبلیغ رویداد ملی ترنج در سطح هنرمندان سراسر استان، ایجاد ارتباط و جریان سازی رویداد ملی ترنج در سطح حوزه های هنری سراسر کشور ویژه علاقمندان و هنرمندان، حمایت مالی و معنوی در حد مقدورات و امکانات جهت انجام هرچه باشکوه تر این رویداد انجام خواهد داد.

همچنین، شهرداری اردبیل هم در زمینه اطلاع رسانی و تبلیغات از طریق چاپ پوستر و آیین‌نامه و بنر در سطح مرکز استان و دعوت از عناصر فرهنگی و افراد فعال در فرهنگسراهای زیر نظر شهرداری جهت شرکت در این رویداد ملی فعایت خواهد داشت. اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هم اطلاع رسانی گسترده و وسیعی در سطح کشور به ویژه کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برای شرکت علاقه مندان در این رویداد انجام خواهد داد و مرکز فرهنگی هنری سپاه حضرت عباس(ع) استان هم در زمینه شناسایی و معرفی هنرمندان عرصه تجسمی پایگاه‌های مقاومت بسیج، مشارکت در اطلاع رسانی و تبلیغ رویداد در سطح استان، مشارکت مالی و امکاناتی در حد مقدورات انجام می دهد. اداره کل آموزش و پرورش استان نیز در زمینه معرفی و اطلاع رسانی رویداد در میان دانش‌آموزان سراسر استان با استفاده از شبکه شاد همکاری می کند.

 

کد خبر 1001392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha