طی ۸ هزار و ۴۰۰ کیلومتر کاروان قرآنی و ۴۰ کرسی تلاوت/فعالیت های کارگروه قرآنی دهه فجر با پیوست کرونایی

طبق روال هر ساله سازمان تبلیغات اسلامی به همت سازمان دارالقرآن الکریم پیشگام در برنامه ریزی برگزاری برنامه های قرآنی ایام الله دهه فجر است. امسال نیز جلسه کارگروه قرآنی ایام شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، طبق روال هر ساله سازمان تبلیغات اسلامی به همت سازمان دارالقرآن الکریم پیشگام در برنامه ریزی برگزاری برنامه های قرآنی ایام الله دهه فجر است. امسال نیز اولین جلسه کارگروه قرآنی ایام شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی با حضور حجت الاسلام والمسلمین اخوان صباغ، رییس سازمان دارالقرآن الکریم و سایر نهادها و ارگان های دولتی، لشکری و کشوری برگزار شد.

 

در ابتدای مراسم، حجت الاسلام مهدی اخوان صباغ، رییس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به محوریت کارگروه قرآنی ایام الله دهه فجر با عنوان یاد و خاطره شهید سلیمانی گفت: امسال به مناسبت اولین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی برنامه های کارگروه قرآنی از 19 دی ماه آغاز و تا 22 بهمن ماه به مدت 40 روز ادامه دارد.

 

رییس سازمان دارالقرآن الکریم  تصرریح کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی مسئول برگزاری ایام الله دهه فجر است که امسال همچون روال گذشته کارگروه قرآنی آن به مناسبت گرامیداشت مناسک دهه فجر و یاد شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی برنامه های ویژه ای برگزار می کند.

 

وی افزود: ما بر این باور هستیم که هر جا نشانه ای از حضور و حمایت خداوند الهی در سایه ملت ایران باشد، ایام الله است. همچنین رهبر انقلاب اسلامی در زمان شهادت حاج قاسم سلیمانی ملت ایران را صبار و شکور نامیدند و امسال شایسته است که کارگروه قرآنی بزرگداشت ایام الله دهه فجر این شعار را سرلوحه کار خود قرار دهد.

 

 

 

 

**فعالیت های کارگروه قرآنی دهه فجر با پیوست کرونایی

حجت الاسلام اخوان صباغ با اشاره به اهم برنامه های کارگروه قرآنی دهه فجر سال گذشته گفت: پس از شهادت سردار بزرگ حاج قاسم سلیمانی در دی ماه سال 98 ستاد بزرگداشت این شهید والامقام برگزار شد و پس از آن ستاد دهه فجر با نام و یاد این شهید بزرگوار فعالیت های فرهنگی و قرآنی خود را پی گرفت. بر همین اساس کارگروه قرآنی ایام دهه فجر سال 98 در اولین برنامه با شکوه خود با حضور جمع بزرگی از اساتید و قاریان قرآن کریم در محل آستان مقدس امام خمینی (ره) با آرمان های ایشان تجدید پیمان بستند و همان جا نقطه آغاز حرکت کاروان قرآنی برای اجرای برنامه ها و محافل خود به سه استان محروم کشور شد.

 

وی افزود: این کاروان قرآنی پس از اعزام اولین برنامه خود را در استان کرمان به یاد دیار سردار شهید سلیمانی اجرا کرد. همچنین در کنار برنامه های تلاوت و کرسی قرآن کریم 700 هزار ختم قرآن برای شادی روح شهید سلیمانی تحت پوشش ملی ختم قرآن کریم اجرا شد.

 

حجت الاسلام اخوان صباغ عنوان کرد: برگزاری محافل قرآنی در 31 استان کشور با مشارکت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شهرداری ها، سپاه انقلاب اسلامی، ارتش و شورای عالی قرآن برنامه های پرشکوهی را با حضور جمعی از مشتاقان آیات الهی به ثبت رساند. یکی از مهمترین وجه تمایز برنامه های قرآنی سال گذشته نبود شیوع بیماری کرونا و امکان برگزاری کرسی های قرآنی، جشنواره ها و دیدار با خانواده های شهدای قرآنی بود. همچنین تبیین مبانی آیات الهی برگرفته از گام دوم انقلاب اسلامی در دستور کار این کارگروه قرار داشت و به یمن و برکت برنامه های برگزار شده تاریخ 18 بهمن ماه سال 98 به عنوان روز قرآن و عترت ثبت شد.

 

حجت الاسلام صباغ عنوان کرد: در کنار برگزاری برنامه های کاروان قرآنی برنامه های خدماتی و معیشتی دیگری نزدیک به 120 عنوان عملیاتی شد و امیدواریم امسال همچون سال های گذشته به نقش قرآن کریم در تقویت انقلاب اسلامی پرداخته و همگان بدانند انقلاب شکوهمند اسلامی ایران ثمره استماع به آیات الهی است. و همه وجود انقلاب اسلامی برای بیان قرآن و آموزه های اهل بیت (ع) است.

 

وی افزود: دهه فجر طلیعه تبیین قرآن کریم در انقلاب اسلامی است، از همین رو با حضور مبلغین حوزه های علمیه برادران و خواهران این پیام را در برنامه های امسال گنجانده ایم.

 

 

**طی 8 هزار و 400 کیلومتر کاروان قرآنی و 40 کرسی تلاوت

بنا بر این گزارش، احمد ابوالقاسمی، رییس کاروان قرآنی کارگروه دهه فجر با تبیین اهم برنامه های این کاروان در سال گذشته گفت: به حمدالله از سال 97 توفیق حضور در کاروان قرآنی کارگروه دهه فجر را دارم و نباید از این نکته غافل شد که طی دو سال گذشته اهم زحمات و تلاش های این کاروان بر دوش سازمان های نظامی و لشکری بوده است. به حمدالله سازمان های نظامی از حضور و حمایت برنامه های کاروان قرآنی دریغ نکردند و عمده هزینه ها و برنامه ها بر عهده این سازمان ها بود.

 

گفتنی است، در سال 97 طی 23 روز کاروان قرآنی با طی هشت هزار و 400 کیلومتر نزدیک به 40 محفل و کرسی تلاوت قرآن برگزار و در مدت 23 روز 30 محفل اذان گاهی قرآن کریم به صورت زنده با حضور قاریان و موذنین برتر کشور برگزار شد.

 

همچنین دیدار با نوابغ قرآنی استان ها از جمله برنامه ها و رویکردهای جدید کاروان قرآنی در سال 98 بود. همچنین این کاروان برای استفاده ظریف از ابزارهای هنری برای تبیین هنرمندانه آیات کلام الله مجید از یک گروه تئاتر استفاده کرد.

 

 

 

**اثربخشی فعالیت های قرآنی برای 7 میلیون دانش آموزان

بنا بر این گزارش، خانم عقبایی، نماینده وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهم برنامه های قرآنی سازمان خود در ایام الله دهه فجر تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش هر ساله برای هفت میلیون مخاطب خود همزمان با ایام دهه فجر برنامه های ویژه قرآنی را برگزار می کند.

 

وی افزود: مفتخر هستیم وزارت آموزش و پرورش پس از شیوع ویروس منحوس کرونا و محدودیت های برگزاری مسابقات قرآنی خط شکن شد و اولین وزارتخانه ای بود که این مسابقات را با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت غیر حضوری برگزار شد تا پس از آن سایر نهادها و سازمان ها نیز در برگزاری مسابقات قرآنی درون سازمانی خود عقب نشینند.

 

عقبایی عنوان کرد: هر ساله همزمان با ایام دهه فجر نمایشگاه قرآنی در مدارس برگزار می شد اما امسال به دلیل محدودیت های کرونایی قرارگاه مجازی وزارت آموزش و پرورش مسابقات و اهم برنامه های فرهنگی و قرآنی را برگزار می کند، از این رو با وجود شبکه ملی شاد و حضور مجازی دانش آموزان و مخاطبان در این شبکه فرصتی فراهم شده است تا برنامه های قرآنی هر ساله به صورت غیر حضوری برگزار شود. امسال نیز در هفته آخر آذر ماه به مناسبت هفته قرآن و عترت و نماز برنامه های قرآنی وزارت آموزش و پرورش ویژه دانش آموزان برگزار می شود.

 

 

**لزوم تبیین پیام های مبتلابه جامعه

بنا بر این گزارش، فریدون، نماینده مرکز توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی کشور با اشاره به اهم برنامه های این سازمان در قالب کارگروه قرآنی دهه فجر امسال گفت: امسال سعی داریم برنامه های قرآنی را با رویکرد پیام های خاص کلام الله مجید که مورد نیاز جامعه است، برگزار کنیم تا شاهد اثرگذاری بیشتر و تعمیق برنامه های امسال باشیم.

 

وی افزود: پیشنهاد می شود تا کارگروه قرآنی ایام دهه فجر با مشخص کردن دو یا سه پیام شاخص قرآنی که مبتلابه جامعه است، آن را مورد توجه قرار داده و برنامه ها و فعالیت های خود را بر روی آن متمرکز کنند.

 

میرزاجانی، مدیر روابط عمومی شورای عالی قرآن با اشاره به اهم فعالیت های شورا در پیشبرد برنامه های قرآنی کارگروه دهه فجر گفت: شورای عالی قرآن در کنار سایر نهادها همواره بر اجرای هرچه بهتر محافل و کرسی های تلاوت اهتمام دارد اما به صورت شاخص سال گذشته در چند برنامه ماندگار شد؛

وی افزود: بر همین اساس حضور در منزل سردار شهید سلیمانی و برگزاری جلسه قرآن معنوی و برگزاری محفل قرآن کریم از مهمترین و شاخص ترین برنامه های شورای عالی قرآن کریم در سال گذشته بود.با توجه به لزوم ترویج فرهنگ قرآنی در بین آحاد جامعه بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی فرصت مناسب برای تبیین آیات الهی و ارتباط آن با ذات انقلاب اسلامی است.

 

 نهادها و سازمان های نظام جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی در راستای توسعه فرهنگ قرآنی گام‌های ویژه برداشتند و این دستاوردها در دهه فجر انقلاب اسلامی بر همگان مشخص می‌شود شورای عالی قرآن، مرکز توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی ،صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با یک هدف صدای واحدی برای تقویت و بسترسازی فعالیت‌های قرآنی کشور خواهند داشت.

کد خبر 1001690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha