نظم جهانی باید تغییر کند/ولی فقیه زمان نماد آرمان گرایی و واقع گرایی است

آیت الله قائم مقامی با بیان اینکه رسانه باید تحلیل های نو و صحیح و تحلیل های واقع بینانه و آرمان گرایانه درخصوص دشمن شناسی و بصیرت افزایی به مخاطبان ارایه کند، گفت: ولی فقیه زمان نماد آرمان گرایی و واقع گرایی است.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: موضوع دشمن‌شناسی در اسلام از اهميت والايی برخوردار است و از همين رو واژه عدو و اعداء در قرآن بارها تكرار شده و آيات متعدد، چهره دشمنان اسلام و راه‌های مقابله با شيوه‌های نفوذ آنان را به خوبی تبيين نموده است اين آموزه‌های قرآنی هم دشمنان ما را به ما می‌شناساند و هم شيوه‌های مبارزه با آنان را. «من نام لم ينم عنه؛ هر كه آسوده بخوابد دشمن او بيدار و هوشيار است». بدون بصيرت و هوشياری و دشمن‌شناسی، نمی‌توان بر توطئه‌های دشمنان پيروز شد.

 

آیت الله «سید محمد قائم مقامی» استاد حوزه و دانشگاه در خصوص لزوم بصیرت افزایی برای رسیدن به دشمن شناسی با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت و گو کرده است که در ادامه می خوانید:

 

در جهان کنونی بصیرت افزایی را چگونه باید کسب کرد؟

تشخیص و تمیز دادن صحنه جهان یکی از مباحثی است که برای نیروهای انقلابی و مومن بسیار ضروری است، اینکه در کجا قرار داریم و چه اتفاقی در جهان رخ می دهد و چه می شود. تحلیل همه اینها نیازمند عقلانیت نیرومند و قوی است و به دنبال آن باید تحریم های منطقی داشته باشیم. وقایع در جهان حاضر سریع رخ می دهند و شما اگر همپای وقایع تحلیل نداشته باشید، عقب می افتید و گیج می شوید؛ سرعت بالای حوادث و مسایل از ویژگی های آخرالزمانی است که به بصیرت افزایی نیاز دارد. در عصر حاضر باید طرفین نبرد دقیقا شناخته شوند و اینکه یک طرف به جریان الهی و رهبری که با اتکا به اسلام و اهل بیت(ع) است و یک طرف کفر و طاغوت قرار دارد و با هم نبرد می کنند و در جنگ و زد و خورد هستند، بنابراین باید بتوانیم در آن واحد، جبهه کفر و باطل را از جبهه حق تشخیص دهیم. باید تبیین کنیم هر دو جناح چقدر فتوحات، شکست و عقب نشینی داشته است چرا که نیروهای انقلابی با ندیدن پیشرفت های جبهه حق دچار افسردگی و یاس می شوند و این اشتباه بزرگی است. در قرآن کریم آمده است اگر شما در این نبرد دچار جراحت شدید، بدانید به جبهه مقابل نیز جراحت وارد شده است. در حال حاضر ام القرای جهان اسلام دچار بحران است و باید این را هم بدانیم که در طرف مقابل ام القرای جهان کفر نیز دچار بحران شدیدتری است و رسیدن به این نوع نگاه به تحلیل عقلانی قوی نیاز دارد.

 

شیوه های مبارزه با فرعون زمان امروز چگونه باید باشد؟

نظم جهانی باید تغییر کند، نظم شکل گرفته بعد از جنگ جهانی دوم باید تغییر نماید و جهان نو و جدیدی ایجاد شود و انسان آزاد شود و بدون سلطه طاغوت زندگی کند. با توجه به شرایط موجود دنیا به این سمت در حال حرکت هستیم و شرایط نابودی طاغوت فراهم شده است و در جبهه مقابل مقاومت ایجاد می شود و آمریکا در مقابل این تغییرات مقاومت می کند.

ما معتقدیم بر مبنای ادله عقلی و علمی آمریکا آخرین طاغوت حاکم بر جهان خواهد بود تا ابد و نمی شود مجدد و بار دیگر طاغوت دیگری در دنیا حکومت کند. این فرعون جهان به شدت متزلزل و بحران زده است. در عین حال بحران های خود را می بینیم. در جریان حق نیز بحران هایی وجود دارد اما بحران جریان باطل بسیار شدیدتر از بحران جهان حق است. دانستن اینها باعث می شود تا بارقه امید در جبهه حق بدمد.

 آنچه که برای کربلا رخ داد و باعث آزادی آن شد از معجزات است. آزادی کربلا از دست رژیم بعثی عراق باعث شد تا زمینه ای فراهم شود که مسلمانان دنیا بتوانند به زیارت عتبات عالیات بروند. آنچه که در کربلا رخ داده، برگشت ناپذیر است و با وجود همین بیماری شیوع کرونا و دستورات سازمان بهداشت جهانی باز مشاهده کردیم در اربعین امسال میلیون ها نفر به زیارت امام حسین (ع) رفتند و یک نفر هم مریض نشد؛ اینها واقعیت است و باید اینها را تبیین کرد.

 

با توجه به تغییر و تحولات در صحنه جهانی آیا می شود حکومت اسلامی را برپا کرد؟

 در صحنه جهانی شاهد تغییرات و تحولاتی هستیم و باید الگویی برای تغییر جهان ارایه کنیم و برنامه و طرحی برای اداره جهان داشته باشیم. اداره جهان باید ذیل معنویت، ولایت الهی و مقدسات و به دور از طاغوت اداره شود و الگویی که اسلام برای اداره جهان ارایه می کند، مردم سالاری است. وقتی مردم سالاری خواهد بود که خدا، دین و اولیای الهی حضور داشته باشند و آنچه که در انقلاب اسلامی رخ داد، جلوه ای از حکومت اسلامی بود و امیدواریم در مکه مکرمه و قدس شریف نیز شاهد تشکیل حکومت اسلامی باشیم و مکه از دست آل سعود و قدس از چنگال اسراییل آزاد شود.

 نظم جهانی باید تغییر کند. حفظ اساس بنیاد انقلاب اسلامی مهمترین اولویت است و بنیاد نظام مقدس باید باقی بماند و پرچم اسلام همچنان در اهتزاز باشد. در مسئله برجام خیلی ضربه خوردیم و اگر دچار ذلتی در این ماجرا شدیم به دنبال آن عزت عظیمی خواهد بود. در داخل کشور نیز آنچه که در پیش رو داریم، موضوع انتخابات است که بسیار مهم است. مردم باید بدانند در 1400 به چه جریانی رأی دهند. در انتخابات 1400 باید نیروی انقلابی، ولایی و جهادی سکان را به دست بگیرد و در صحنه مدیریت بیاید و کشور را مدیریت کند.

 جهانی شدن یک واقعیت و پدیده مسلم است. آمریکا جهانی شدن را نمی پذیرد در حالی که جهانی شدن مثبت از حق و خیر است. جهانی شدن علامت عقلانیت است چرا که عقل پدیده ای جهانی است. عقل که رشد می کند، جهان یک عالم می شود و این نقطه مقابل نگاه های قبیله ای است در همین دنیا به دنبال ایجاد تفکر قبیله ای در سطح جهانی هستند و جهانی شدن را نمی فهمند و می خواهند نظام قبیله ای در دنیا ایجاد کنند در حالی که مرکز جهانی شدن عقلانیت، انسان و اسلام است.

جهانی شدن باید همراه با عقلانیت، دین جهانی و اسلام اهل بیت (ع) و اسلام امام زمان (عج)، اسلامی که از سوی خداوند برای انسان در همه دنیا تعبیه شده است و هیچ جریانی نمی تواند چنین پوششی را در سطح دنیا ایجاد کند. اسلام در صحنه جهان آمده است.

 

مومنان و نیروهای انقلابی باید این نکته را درک کنند که اولویت اصلی کدام است. به دلیل وجود برخی مشکلات که واقعا تاسف آور است نظیر فقر، بیکاری و دردهایی که در جامعه وجود دارد برخی نیروهای انقلابی چنان بر این موضوعات متمرکز شده اند که اصل و ریشه انقلاب را فراموش می کنند؛ اینها نکات مهمی است که باید به آنها بپردازیم.

 

رسانه ها در بصیرت افزایی و دشمن شناسی چه نقشی دارند؟ 

رسانه نقش درجه یک در بصیرت افزایی و دشمن شناسی بر عهده دارد. رسانه باید تحلیل های نو و صحیح و تحلیل های واقع بینانه و آرمان گرایانه درخصوص دشمن شناسی و بصیرت افزایی به مخاطبان ارایه کند. تحلیل های رسانه باید واقع بینانه و آرمان گرایانه باشد و بدانیم که واقعیت و آرمان با هم اتحاد دارند و این دو از هم جدا نیستند. ولی فقیه زمان نماد آرمان گرایی و واقع گرایی است. رهبر معظم انقلاب بیش از هر کسی آرمان گرا است و بیش از هر کسی واقعیت های دنیا را می داند.

 

 

کد خبر 1001827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha