۱۸.۵ درصد از آب تولیدی آذربایجان‌شرقی به هدر می رود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه به علت فرسودگی شبکه آب حدود ۱۸.۵ درصد از آب تولیدی استان به هدر می رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «علیرضا ایمانلو» امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه به علت فرسودگی شبکه آب حدود ۱۸.۵ درصد از آب تولیدی استان به هدر می رود، اظهار داشت: برای جلوگیری از هدرروی آب باید سالانه ۵۰۰ کیلومتر از شبکه آب بهسازی شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی، افزود: به علت کمبود اعتبارات و منابع این شرکت، هر سال حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلومتر از شبکه آب استان بهسازی و اصلاح می شود و با هوشمندسازی شبکه نیز می توان جلوی هدررفت آب را گرفت.

وی با بیان اینکه افزایش میزان مصرف موجب بهم خوردن موازنه تامین و مصرف آب شرب در این استان شد، افزود: هر سال به علت رشد جمعیت و افزایش انشعابات پیش بینی افزایش ۳ تا ۴ درصدی مصرف می شد و بر اساس آن نیز میزان تولید نیز ۳ تا ۴ درصد افزایش می یافت ولی شیوع کرونا موجب بهم خوردن این پیش بینی شد.

ایمانلو افزود: در بهمن ماه سال گذشته روزانه ۸۵۰ هزار مترمکعب در سطح استان آب شرب مصرف می شد که این میزان در اسفند همان سال به روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی میزان تولید سالانه آب شرب شهری و روستایی در استان را حدود ۳۳۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: ۷۵ درصد تامین آب شرب استان از طریق آب منطقه ای و ۲۵ درصد نیز از طریق چاه های شرکت آب و فاضلاب تامین می شود.

ایمانلو، ادامه داد: میانگین مصرف استاندار کشور برای هر فرد ۱۵۰ لیتر در روز بوده که این میزان در زمان شیوع کرونا در این استان به حدود ۲۱۰ لیتر در روز رسید. هم اکنون بیش از سه میلیون نفر از جمعیت شهری و ۸۵۰ هزار نفر جمعیت روستایی استان تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب بوده و این شرکت به ان ها خدمات ارایه می دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی افزود: برای جبران بخشی از کمبود تامین آب در تبریز ۳۰ حلقه چاه حفر می شود که هم اکنون حفر ۱۵ حلقه چاه انجام شده و تلاش می شود تا پایان خرداد نیز بقیه چاه ها حفر شود که با حفر این چاه ها ۳۰۰ لیتر در ثانیه بر میزان آب تولیدی استان اضافه می شود.

وی ادامه داد: تا سال آینده باید حدود ۹۰۰ لیتر در ثانیه بر تولید آب تبریز اضافه شود تا این شهر در آینده با مشکل کم آبی مواجه نشود. انتقال آب از ارس به تبریز کسری آب این شهر را جبران می کند و برای این منظور این طرح باید تا ۳ سال آینده به بهره برداری برسد.

کد خبر 1002147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha