روزگار تلخ و شیرین چغندرکاران شیروان

هرساله با فرا رسیدن فصل پاییز، برداشت محصول چغندر و زحمات و دسترنج یکساله کشاورزان شیروانی آغاز می شود که البته با فراز و نشیب هایی برای فروش محصول خود مواجه هستند.

خبرگزاری شبستان-شیروان؛ اینک روزگار تلخ و شیرین چغندرکاران است و  دغدغه هایی که طی یکسال از بابت حوادث طبیعی و خسارت محصول به آنان وارد می شود مشکلات آنان را دوچندان کرده ولی باز هم به امید فروش محصول خود به کارخانه قند با قیمت بالاتر با انگیزه و تلاش و خستگی ناپذیری که در وجودشان است به برداشت محصول خود ادامه می دهند.

 

 

علیرغم زحمات و دسترنج کشاورزان امسال قیمت خرید چغندر توسط کارخانه قند شیروان بسیار پایین است که با توجه به تورم و هزینه های بالای اقتصادی، با یکدیگر همخوانی ندارد و بذرامید را در دل کشاورزان این شهرستان به ناامیدی تبدیل کرده است.

 

 

در این حین برخی کشاورزان رغبتی برای تحویل چغندر برداشت شده به کارخانه قند را ندارند و با قیمت بالاتر به دامدار می فروشند تا کمی از هزینه های انجام شده در زمان کشت جبران شود.

 

 

رییس نظام صنفی کشاورزان شیروان می گوید: امسال با توجه به افزایش قیمت نهاده های دامی و قیمت پایین خرید چغندر از کشاورزان هزینه ها همخوانی ندارد.

 

 

علی کاظمی اظهار داشت: با توجه به خسارت های وارد شده در اثر بارندگی و سیلاب که برخی ها نتوانستند محصول زیادی کشت کنند برای جبران خسارت، محصول تولیدی خود را به دامدارا ن به فروش می رسانند.

 

 

وی گفت: اینک کارخانه قند شیروان هر کیلو چغندر را با قیمت، 6 هزار و 520 ریال و تفاله و غیره با عیار 16 درصد را کیلویی 7 هزار و 200 ریال از کشاورزان خرید می کند که دامداران محصول را با دو برابر یعنی هر کیلوگرم، 15 هزار ریال خریداری می کند.

 

 

کاظمی افزود: امسال سم و کود و استفاده از ماشین آلات تا 200 درصد هم افزایش داشته و کشاورز برای بقای خودش محصول را به دامدار می فروشد که مسئولان باید  قیمت چغندر را بازنگری کنند و کارخانه قیمت ها را افزایش دهد زیرا که چغندر بحث کارآفرینی  و اشتغالزایی بالایی دارد و برای یک تُن محصول برداشت شده، 7 نفر اشتغالزایی در روز است.

 

 

رییس نظام صنفی کشاورزان شیروان گفت: همچنین بذرها دیر به دست کشاورز می رسد، زمانی که تاریخ کشت تمام شده و عملکرد کشاورز کمتر می شود، در این راستا  برای افزایش تولید باید بذور مناسب و به موقع وارد کنند.

 

 

یکی از چغندرکاران شیروانی گفت: با توجه به اختلاف قیمت چغندر با کارخانه قند و فروش در بازار، از سویی گرانی و کمبود نهاه ها برای دام، دامداران برای دام خود هجوم به خرید این محصول از کشاورزان با دو برابر قیمت کرده اند که با استقبال خوب تعدادی از کشاورزان برای فروش محصول خود مواجه شده است.

 

 

آذرخش رحمانیان اظهار داشت: تعدادی از کشاورزان  در فصل بهار و زمان کشت محصول خود بر اثر سیلاب که کشت آنان را به تاخیر انداخت متحمل خسارت و عملکرد پایین در این خصوص شدند که محصول را با قیمت بالاتر به دامدار می فروشد.

 

 

وی با بیان اینکه 40 درصد از پیمانکاران خرد( چغندرکارانی که با کارخانه قرارداد بسته اند) محصول خود را به دامدار فروخته اند، گفت: با توجه به افزایش نهاده ها، دامدار برای نگه داشتن دام خود مجبور به خرید چغندر است.

 

 

رحمانیان با اشاره به هزینه های بالای کشت محصول در هر هکتار برای کشاورزان افزود: کشاورز برای هر هکتار در زمان کشت، 2.5 کیلوگرم بذر استفاده می کند که هزینه آن با کود مصرفی و سم 80 میلیون ریال و هزینه شخم، کاشت، آبیاری 90 میلیون ریال برای یکسال است که با این قیمت خرید توسط کارخانه اصلا برای آنان صرفه اقتصادی ندارد.

 

 

وی گفت: همچنین خدمات خاکبرداری با توجه به قدیمی بودن دستگاه ها و استفاده از آبیاری سنتی در تعدادی از کشتزارها هزینه ها بالایی را برای کشاورز دارد.

 

 

یک کارشناس جهاد کشاورزی در کارخانه قند شیروان هم گفت: اینک میزان خرید چغندر از کشاورزان کاهش داشته که دلیل آن واسطه گری است از سویی قیمت آزاد چغندر نسبت به کارخانه بیشتر است.

 

 

صادق شجاعی اظهار داشت: قیمت چغندر با عیار 18.5 درصد به ازای هر کیلوگرم 8 هزار و 500 ریال و با عیار 16 درصد، 6 هزار و 520 ریال است ولی به گفته خود کشاورزان میزان هزینه کشت بسیار بالاتر از قیمت کارخانه است و برای آنان سود نداشته و متحمل ضرر و زیان شده اند.

 

 

وی در خصوص فروش محصولات برخی از کشاورزان به دامدار و استفاده برای دام گفت: مصرف چغندر برای دام خطرناک است و موجب بیماری هایی از جمله سقط جنین دام می شود که چنانچه دامدار از این موضوع مطلع باشد هیچ وقت اقدام به انجام چنین کاری نخواهد کرد.

 

 

شجاعی با بیان اینکه از 200 هزار تُن محصول فقط  10 هزار تُن به میزان 5 درصد به مصرف دام می رسد، افزود: اینک صف خرید تفاله از کارخانه برای دام زیاد است که نشان می دهد اکثر دامداران محصول تفاله را از کارخانه خریداری می کنند.

 

 

کارشناس جهاد کشاورزی در کارخانه قند شیروان گفت: کشاورزان از قیمت پایین خرید محصول توسط کارخانه قند گلایه مندند ولی چون قرارداد بسته اند باید محصول خود را تحویل دهند.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان هم گفت: اینک بحث عرضه و تقاضا است و برخی کشاورزان محصول خود را آزاد می فروشند.

 

 

مهران حیاتی اظهار داشت: کشاورز قبل از برداشت محصول با کارخانه قرارداد بسته که دو طرف هم راضی است ولی گرانی نهاده های دامی باعث شده دامدار سوق پیدا کند به سمت خرید محصول چغندر با قیمت دو برابر!

 

 

وی گفت: پیک خرید این محصول آبان و آذرماه است که این روند تا نیمه بهمن ماه ادامه دارد و تاکنون 155 هزار تُن محصول خریداری شده که پیش بینی می شود بیش از 210 هزار تُن خریداری صورت گیرد.

 

 

 حیاتی سطح زیر کشت این محصول را امسال، ۹۳۰ هکتار عنوان کرد و افزود: پیش بینی می شود امسال، ۴۱ هزار تُن محصول از سطح کشتزارهای شهرستان تولید شود که تولید این محصول نسبت به پارسال ۶ درصد افزایش دارد.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: میانگین عیار این محصول در سال گذشته ۱۷.۵۰ درصد و امسال ۱۸.۳۸ درصد است که به دلیل نظارت بیشتر جهاد کشاورزی و  انجام تعیین درست درصد عیار از سوی نظام صنفی چغندرکاران لوح تقدیری به جهاد کشاورزی شیروان اهدا شده است.

 

 

پارسال ۷۵۰ هکتار از کشتزارهای شهرستان شیروان زیر کشت چغندر قند رفته بود که از این سطح ۳۷ هزار و ۴۰۰ تن محصول با میانگین عیار ۱۷.۵۰ برداشت شد.

 

 

استان خراسان شمالی از نظر سطح زیر کشت چغندر قند رتبه ۹ و از نظر میزان تولید رتبه دهم کشور را دارد که با داشتن ۲.۱۳ درصد کشتزارهای چغندر کشور در تولید ۱.۵۱ درصد این محصول سهم دارد.

 

 

پارسال در مجموع ۱۷۱ هزار تُن محصول چغندر تحویل کارخانه قند شیروان شده بود که ۹۰ هزار تن متعلق به کشاورزان خراسان شمالی بود.

 

 

کارخانه قند شیروان سالانه ۴۰۰ هزار تن چغندرقند مصرف می کند که کمتر از ۲۰ درصد آن از داخل استان تامین می شود و ۳۴ درصد از کشتزارهای چغندرقند استان خراسان شمالی مربوط به شهرستان شیروان است.

 

 

کارخانه قند شیروان در ۱۰ کیلومتری غرب شیروان واقع است و ۶۵۰ نفر به صورت مستقیم در این واحد فعالیت دارند.

 

 

 

 

کد خبر 1002595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha