مسجدی برقرار که به همت ورزقانی‌های پایتخت کانون کمک به محرومان است

مسجد «الزهرا(س)» که توسط ورزقانی‌های مقیم تهران ساخته شده به گفته حجت‌الاسلام شمس در خدمت‌رسانی به نیازمندان منطقه خانی‌آبادنو و تعامل با مساجد این منطقه بسیار موفق عمل کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، فعالیت مساجدی که حال و هوای قومی دارند همیشه جالب بوده و البته هیچ گاه از روندی ثابت و یکسان تبعیت نمی کند. برخی از این مساجد به ویژه آنهایی که امام جماعت از میان قوم شان باشند همه روزه محل رفت و آمد شهروندان یک روستا یا شهر و در پی آن، حل مشکلات گروه های مختلف مردم است. از سوی دیگر از نکات بسیار جالب در این گونه از مساجد، بروز بسیار کمتر مشکلات و اختلافات است زیرا وجود ریش سفیدها در ترکیب هیئت امنای این خانه های خدا به نوعی فصل الخطاب به حساب می آید.

 

این گونه مساجد در دوره شیوع ویروس کرونا نیز روند فعالیتی خاص خود را دارند زیرا برخی از آنها تقریبا حتی یک روز نیز در این دوره تعطیل نشدند و برخی نیز تقریبا تعطیل بودند. مسجد الزهرا (س) (واقع در تهران، خانی آباد نو، میعاد جنوبی، 12 متری بهار) از جمله همین مساجد است که توسط اهالی شهرستان ورزقان استان آذربایجان شرقی در سال 1360 تاسیس شد.

 

ساخت سالن پذیرایی مسجد الزهرا(س) برای کمک رسانی بیشتر به نیازمندان

 

این مسجد که 500 متر زیربنا دارد در دو طبقه ساخته شده که 400 متر شبستان مردانه و 200 متر شبستان زنانه آن است که این شبستان در طبقه دوم واقع شده است. از نکات بسیار جالب درباره مسجد الزهرا (س) این است که چهار سال پیش خانه عالم آن را خراب کردند. به گفته حجت الاسلام والمسلمین «محمد علی شمس»، امام جماعت این مسجد، حاج آقا شهسواری، موسس و مسئول هیئت امنای این مسجد درصدد بود سالن پذیرایی ساخته و از محل آن، کمک بیشتری به امام جماعت مسجد الزهرا (س) و نیازمندانی که به این مسجد مراجعه می کنند، شود.

 

از نکات جالب دیگر درباره مسجد الزهرا (س) نبود خادم رسمی در آن است زیرا سه تن از اهالی شهرستان ورزقان که ساکن منطقه خانی آباد نو هستند کارهای این مسجد از باز کردن در آن تا نظافت و پذیرایی را انجام می دهند. البته در میان سه نفر، یک نفر که کهنسال است مسئولیت مستقیمی در حوزه خادمی مسجد الزهرا (س) دارد. نکته مهم در این زمینه این است که خانه خادم ندارد ولی هیئت امنا درنظر دارند کار ساخت این خانه را به زودی انجام دهند.

 

مسجد الزهرا (س) از جمله مساجد برخوردار است زیرا از سویی سازندگان و اعضای هیئت امنای آن از کسبه بازار بزرگ تهران هستند، و از سوی دیگر، این مسجد سه باب مغازه دارد. به گفته حجت الاسلام والمسلمین شمس «هیچ گاه ما از تربیون این مسجد از مردم تقاضای کمک نکردیم ولی گاهی مردم شخصا کمک هایی ارائه می کنند. وجود هیئت امنایی که در خرج کردن برای مسجد الزهرا (س) دست و دل باز هستند و کسب درآمد از این سه مغازه در تامین هزینه ها کفاف می کند. ضمنا با آغاز به کار سالن پذیرایی که انشاءالله به زودی محقق می شود، می توانیم به گروه های بیشتری از نیازمندان نیز کمک کنیم.»

 

مسجد الزهرا (س) به دلیل بافت قومیتی که دارد در تمام مناسبت های مذهبی محل اجتماع ورزقانی های ساکن تهران است و در همه این مناسبت ها از مردم پذیرایی می شود. اوج این مناسبت ها سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و امام حسین (ع) است که در این مناسبت ها بیش از 25 راس گوسفند ذبح و با گوشت آن، خورشت قیمه تهیه و میان سوگواران و خانواده های نیازمند و کسانی که سرپناهی ندارند، توزیع می شود.

 

 

 

کمک مومنانه مستمر به 30 خانواده نیازمند

 

اهالی شهرستان ورزقان مسجد الزهرا (س) را خانه امید خود می دانند و صندوق قرض الحسنه این مسجد به جوانان برای ازدواج و ایجاد کسب و کار وام سه تا پنج میلیونی با کمترین بهره را پرداخت می کند. همچنین خیریه این خانه خدا هر ماه به 30 خانواده نیازمند کمک هایی همچون ارزاق، پوشاک و تامین هزینه های درمانی و اجاره خانه اختصاص می دهد.

 

حجت الاسلام والمسلمین شمس درباره فعالیت های مسجد الزهرا (س) در دوره شیوع ویروس کرونا گفت که اهالی این مسجد در این دوره مطابق به سخنان مقام معظم رهبری درباره لزوم عمل به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، فعالیت های مسجد الزهرا (س) را کاهش دادند. نماز جماعت در این مسجد بسیار محدود شده است ولی هیچ گاه در این خانه خدا بسته نشد. همکاری هیئت امنا و خادمان افتخاری در باز نگاه داشتن در مسجد الزهرا (س) در نوبت های ظهر و شب بسیار موثر بوده است.

 

اقدامات اهالی مسجد الزهرا(س) در مقابله با ویروس کرونا

 

امام جماعت مسجد الزهرا (س) افزود: تهیه و توزیع بیش از پنج هزار ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده میان نمازگزارن این مسجد و خانواده های نیازمند از اقدامات دیگر اهالی این خانه خدا در دوره کرونا بود. هیئت امنا و خادمان این مسجد با حسیاسیت زیاد بر رعایت نکات بهداشتی در این مسجد نظارت دارند.

 

 

 

شمس درباره سایر برنامه های مسجد الزهرا (س) گفت: آموزش روخوانی و ترجمه و تفسیر قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه از برنامه های روزانه در این مسجد است که با استقبال خوبی از سوی اهالی منطقه خانی آباد نیز همراه شده به طوری که پیش از شیوع ویروس کرونا ۴۰ کودک و نوجوان در کلاس های قرآنی و معارفی این مسجد شرکت می کردند.

 

پیوند مساجد خانی آباد در راستای تحقق محله مسجدمحور

 

وی اضافه کرد: پیوند خوبی میان مسجد الزهرا (س) با مساجد چهارده معصوم و حضرت ابوالفضل (ع) در برگزاری برنامه هایی به منظور تحقق محله مسجدمحور داریم به طوری که گروه جهادی «حضرت سجاد (ع)» این منطقه با محوریت بسیجیان و سایر فعالان این مساجد در شناسایی و دستگیری از نیازمندان بسیار موفق بوده است.

 

شمس با بیان اینکه تلاش هیئت امنا و فعالان مسجد الزهرا (س) تقویت باورهای دینی و مقابله با سبک زندگی غربی و آسیب های اجتماعی است، خاطرنشان کرد: اعضای هیئت امنای این مسجد که کهنسال نیز هستند باور دارند باید تربیت از کودکی شروع شود به همین دلیل هر سال بودجه خوبی برای اهدای جوایز به دانش آموزان ممتاز اختصاص می دهند. این کار صرفا به دانش آموزانی که در نماز جماعت و سایر برنامه های مسجد الزهرا (س) شرکت می کنند، محدود نشده هرچند برای این گروه، جوایز ویژه ای در نظر گرفته ایم تا به حضور مستمر در مسجد تشویق شوند.

 

کد خبر 1002724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha