سایه گرانی بر بازار شب یلدا/ یلدا به کام فقرا و نیازمندان شیرین نیست

آیین سنتی شب یلدا« شوچله» در حصار گرانی های افسار گسیخته و بیماری کرونا قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان_ لرستان؛ یلدا آیینی سنتی در بین ایرانیان است که از قدیم الایام با  رسوم خاص خود برگزار می شده است.

 

یلدا یا «شوچله» جشنی به میراث مانده از اجداد ایرانیان است که هر سال با گرامیداشت این جشن به یاد می آوریم که باید از لحظه لحظه زندگی برای با هم بودن استفاده کرد و در عین حال به ما یادآوری می کند که حتی طولانی‌ترین شب سال هم صبح می‌شود و لحظات سیاه نمی‌توانند تا ابد پایدار بمانند.

 

این روز‌ها برگزاری مراسم شب یلدا تحت تأثیر وضعیت اقتصادی و گرانی‌های اخیر قرار گرفته و سایه شوم گرانی های افسار گسیخته نه تنها آیین سنتی شب یلدا که بر سفره و معاش خانواده ها گسترده شده است.

 

این روزها علاوه بر تاخت و تاز کرونا ویروس که زندگی را به کام مردم تلخ کرده است، گرانی افسار گسیخته  وضعیت اقتصادی بسیاری از خانواده ها را چالش کشیده است.

در حالی پاییز قدم به قدم به روزهای پایانی خود نزدیک می شود که در سایه گرانی های بی حد و مرزو بیکاری هر روز بر آمار نیازمندان و فقرا جامعه افزوده می شود و کمرها زیر بار گرانی هایی خم شده است.

 

بسیاری از مردم بویژه نیازمندان، ایتام، خانواده های دارای سرپرست خانواده بیکار، کارگران فصلی و... برای تامین معاش روزانه خود با مشکل جدی مواجه هستند.

 

رضایی یکی از شهروندان خرم آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص آیین شب یلدا، گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا همه آیین و مراسم ها رنگ باخته اند.

 

 

وی با اشاره به گرانی های موجود، بیان کرد: سال هاست به دلیل گرانی بسیاری از موادغذایی و همچنین آجیل های شب یلدا و نوروز از سفره خانواده ها جمع شده است.

 

رضایی با  بیان اینکه در این شب خانواده‌ها، دوستان و آشنایان گردهم می‌آیند و انواع میوه‌ها و تنقلات را سرو می‌کنند، افزود: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا این دورهمی ها تعطیل است و به دلیل بیماری سخت تر گرانی همه آجیل و مواد غذایی که طبق رسوم گذشته برای شب تهیه می شد، حذف می شود.

 

وی افزود: یادش به خیر در زمان کودکی ما به خاطر دارم که در منزل پدربزرگم جمع می‌شدیم، مجلس با خاطره‌گویی پدربزرگ رونق می‌گرفت، مادران هم سفره‌ای را تدارک می‌دادند که جای خالی برای سوزن انداختن نداشت.

 

رضایی اذعان داشت: خاطرات کودکان امروز شاید بیماری کرونا و قرنطینه خانگی یک ساله و گرانی های بی حد و مرز باشد.

 

 

 طاهری یکی دیگر از شهروندان خرم آبادی گفت:: برای خرید شب یلدا به بازار آمده‌ایم اما قیمت آجیل آنقدر بالا رفته که تصمیم گرفته ایم امسال هم مانند چند سال لخیر پسته و آجیل را از سبد شب یلدا حذف کنیم.

 

وی افزود: هر چه به شب یلدا نزدیک‌تر می‌شویم قیمت ها بالاتر می رود، قیمت میوه، مرغ و گوشت روزانه بالا می رود و اراده ای برای نظارت بر بازار و کنترل قیمت ها دیده نمی شود.

 

طاهری با بیان اینکه  امسال هم سفر یلدای کرونا زده مردم خالی است، افزود: قدرت خرید مردم هر روز کمتر می شود و به نظر می رسد دولت برنامه ای برای حمایت از مردم و جلوگیری از افزایش سرسام آور قیمت ها ندارد.

 

رومیانی یکی دیگر از شهروندان خرم آباد  با گلایه از بالارفتن روزانه قیمت ها، اظهار کرد:  شب یلدا چند سالی است که دیگر شبیه گذشته نیست و هر سال قدرت خرید مردم کمتر می شود.

 

وی با بیان اینکه قیمت آجیل و میوه به طرز باور نکردنی بالا می رود، افزود: مردم قدرت خرید ندارند و نیار است دولت برای حمایت از مردم برنامه عملی اراده دهد.

 

رومیانی با بیان اینکه فرشندگان میوه فروشی هابرای انواع میوه‌ها از جمله پرتقال و انار قیمت های متفاوتی در نظر گرفته اند، افزود: با این قیمت ها مردم نیازمند جامعه بیشتر و بیشتر می شوند.

 

وی با گلایه از عدم کنترل قیمت‌ها، گفت: به نظر می رد هیچ نظارتی بر خرید و فروش و بازارها صورت نمی‌گیرد.

رومیانی ادامه داد:  با این گرانی و مشکلات مالی دیگر شب یلدایی برای مردم باقی نخواهد ماند مگر اینکه افراد توانمند بتوانند جشنی ساده بگیرند البته در این شرایط زندگی همان افراد توانمند هم مشکلات خاص خود را دارند.

 

مردم امسال دور همی های شب یلدا را فراموش کنند

 

استاندار لرستان با اشاره به وضعیت استان لرستان در پی شیوع بیماری کرونا رو به بهبودی است، گفت: مردم امسال دور همی های شب یلدا را فراموش کنند.

 

« سید موسی خادمی» با بیان اینکه خوشبختانه در سطح کشور وضعیت ابتلاء به بیماری و میزان مرگ و میر در بیشتر مناطق  رو به نزول بوده است، افزود: به حمد الله در استان لرستان هم وضعیت استان در پی شیوع بیماری کرونا رو به بهبودی است. 

 

وی افزود: وضعیت امروز حاصل انسجام و رعایت محدودیت ها توسط مردم است و این موضوع نباید باعث فریب ما شود و با عادی انگاری  به وضعیت و شرایط قبلی برگردیم. 

 

خادمی با تشکر از مردم لرستان و ابراز خوشحالی از تغییر وضعیت استان از وضعیت قرمز به سمت نارنجی، ابراز امیدواری کرد: با رعایت بیشتر توسط عموم مردم به وضعیت زرد برسیم. 

 

استاندار لرستان  با اشاره به فرا رسیدن شب یلدا گفت: آیین باستانی شب یلدا یکی از سنت های ارزشمند مردم ایران است که از قدیم الایام وجود داشته و این شب را مردم با دورهمی های خانوادگی سپری می کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: اما امسال با توجه به شرایط خطر ناک بیماری کرونا این موضوع یکی از نکات مهم روزهای آینده است و از مردم عزیز می خواهم که امسال شب یلدا را فراموش کنند و همانگونه که از انجام مراسم سیزده به در خود داری کردند، انتظار داریم بخاطر حفظ سلامت خودشان  از دور هم نشستن و به خانه همدیگر رفتن که جزء رسوم خوب ما لرستانی هاست امسال صرف نظر کنند و بصورت تلفنی ، مجازی و استفاده از شبکه های اجتماعی ارتباطات خود را برقرار کنند. 

 

 نظارت مستمر بر بازارهای استان لرستان

 

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: طرح تشدید نظارت بازار با همکاری نیروهای بسیجی استان از امروز پنجشنبه به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا و اجرای مصوبه محدودیت زمانی اصناف آغاز شد.

 

«محمدرضا صفی خانی» با بیان اینکه از ظرفیت نیروهای بسیجی به همراه بازرسان اتاق اصناف برای نظارت بر بازار به کار گرفته می شود، اظهار داشت: بسیج هیچ محدودیتی برای تامین نیرو جهت نظارت بر بازار ندارد و همکاری این نهاد با سازمان صمت موجب می شود مردم با اطمینان بیشتری کالاهای موردنیاز خود را خریداری کنند و اصناف و بازاریان نیز ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی، نسبت به اجرای مصوبه ستاد مدیریت کرونا اقدام کنند.

 

وی  بیان کرد: به طور یقین با همکاری بسیج علاوه بر اجرای مصوبه ستاد مدیریت کرونا، موضوع رعایت پروتکل های بهداشتی و مساله مهم گرانفروشی در استان به طور کامل زیر ذره‌بین بازرسان خواهد رفت و با هرگونه تخلف نیز برخورد خواهد شد.

کد خبر 1002804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha