کار در عرصه خبر  و رسانه از نگاه رهبری عمل سیاسی هوشمندانه است

فضائلی گفت: از نگاه رهبری کار خبر یک عمل سیاسی هوشمندانه است و تمام اجزایی که مربوط به انتخاب و انتشار خبر است، عمل سیاسی است و با هدف باید انتخاب شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «مهدی فضائلی» در شانزدهمین نشست از جلسات دفاع همچنین باقیست با عنوان رسانه از دیدگاه امام خامنه ای که امروز (یکشنبه ۲۳ آذر) به صورت مجازی برگزار شد، بیان کرد: در خصوص اهمیت مقوله رسانه، اطلاع رسانی و مشتقات آن، مقام معظم رهبری سه پایه اصلی را برای اقتدار و نفوذ سیاسی قدرتمندان دنیا ذکر می کنند که ثروت و امکانات ملی، توانمندی تکنولوژی و تسلط کشورها بر دستگاه های رسانه و سلطه خبری است.

 

معاون رسانه ای دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری ادامه داد: ما امروز اگر به کشورهایی که به عنوان کشورهای قدرتمند از آنها یاد می شود توجه کنیم، مشاهده می کنیم اگر رسانه را از آنها بگیریم، نفوذ آنها در معادلات جهانی کاهش می یابد.

 

وی عنوان کرد: در نگاه واقع بینانه از مهمترین ابزار سلطه و نفوذ قدرت ها، ابزار رسانه ای است که در اختیار آنهاست و جا دارد ما هم در این مقوله کار کرده و از این ابزار به میزان درست برخوردار شویم.

 

فضائلی در خصوص هدف و جهت حرکت در فعالیت رسانه ای افزود: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، هدف در فعالیت رسانه ای ساختن مردم مطابق الگوی اسلام و انقلاب است و این هدف نباید تنها در یکی از قالب های رسانه ای مورد توجه باشد برای مثال فقط برنامه های سیاسی و یا فرهنگی صدا و سیما، خبرگزاری ها و مطبوعاتی نباید چنین هدفی داشته باشند.

 

وی تأکید کرد: رهبری معقتد هستند در همه بخش ها و اجزای رسانه ای این هدف گیری باید مورد توجه باشد و با جدیت پیگیری شود، البته اقتضائات هر یک از برنامه ها متفاوت است ولی هدف را نباید فراموش کرد.

 

معاون رسانه ای دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری اظهار کرد: بحث دیگری که از بیانات و نظرات رهبری در جلسات با اصحاب رسانه استخراج شده، در مقوله خبر بوده و نکته اول در این بخش این است که از نگاه رهبری کار خبر یک عمل سیاسی هوشمندانه است.

 

وی توضیح داد: بر این اساس شما باید بدانید چه خبری را انتخاب کنید که در اولویت قرار گیرد، کدام خبر ارزش زیادی ندارد و کنار گذارید و کدام خبر را برجسته کنید و با چه تیتری به مردم منتقل کنید و تمام این اجزایی که مربوط به انتخاب و انتشار خبر است، عمل سیاسی است و با هدف باید انتخاب شود.

 

فضائلی گفت: همکاران ما به این مسئله توجه لازم را ندارند و نتیجه این می شود اخباری که رسانه های غربی تولید می شود، عینا در رسانه های ما ترجمه شده و با همان تیتر و رویکرد آن رسانه غربی در رسانه های داخلی بازنشر می شود.

 

وی اعلام کرد: نکته دوم اینکه تنظیم خبر و کار خبری اقدامی هنرمندانه است، اگر توجه کنیم کار هنرمندانه باشد در نحوه تنظیم خبر و تیتر به عنصر جذابیت توجه بیشتری می شود و اینگونه کاربران ارتباط بیشتری با خبر برقرار می کنند.

 

معاون رسانه ای دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری اظهار کرد: موضوع دیگری که رهبری تأکید دارند این است ما در فعالیت رسانه ای و بخش های خبری و سیاسی باید به مردم قدرت تحلیل دهیم تا مردم توانمند شده و بتوانند مسائل را تحلیل کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: بحثی که مقام معظم رهبری در ارتباط با مطبوعات و رسانه دارند این است، این کار تشریفاتی و تجملاتی نیست و عنصر حقیقی، موثر و اجتناب ناپذیر است چراکه در جامعه اسلامی مردم مهمترین پایگاه و پشتیبان نظام هستند و هر چقدر آگاه تر باشند، حمایت و پشتیبانی عمیق تر می شود و رسانه عنصر اصلی است که می تواند این آگاهی را تقویت کنند.

 

کد خبر 1003078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha