کنترل زنجیره کرونا نیازمند مشارکت همگانی

کنترل و قطع زنجیره ویروس کرونا در کشور به مشارکت و دغدغه همگانی مردم و مسوولان‌ برای این امر نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، ویروس کرونا از سال گذشته در ایران فراگیر شده و گسترش آن موجب ابتلا جمعیت افراد زیادی و همچین فوت بسیاری شده که تا تولید انبود واکسن این شرایط پایدار خواهد بود ولی باید زنجیره آن قطع شود.

 

رعایت اصول بهداشتی، رعایت محدودیت ها و قرنطیه خانگی در انجام این کار موثر و کارآمد است که باید برنامه ریزی جدی از سوی مددم انجام شود تا از حضور در مناطق پرازدحام و شلوغ جلوگیر ی شود.

 

قانون مداری مردم و تدبیر و برنامه ریزی مسوولان در این خصوص لازم است تا این اقدامات در کنار همدیگر مسیر را برای تامین سلامت جامعه هموار کند.

 

*مسئولان وضعیت معیشت مردم را درک کنند

 

یکی از عواملی که بر حضور مردم به جای قرنطینه اثر گذاشته، حضور در شهرها و ترددهای زیاد بودکه این موضوع معلول نیازهای خانواده ها برای امرار ومعاش است یعنی سرپرست خانواده برای تهیه مایحتاج اولیه زندگی باید از خانه خارج و محدودیت ها را رعایت نکند تا بتواند کسب و کاری انجام و پولی بدست آورد.

 

«اکرم حمیدیان»، جامعه شناس در این باره گفت: باید تمهیدات لازم توسط مسئولان حکومتی برای رفع نیاز معیشت مردم انجام شود تا اینکه آن ها قرنطینه را رعایت کنند.

 

وی ادامه داد: همکاری های مردم در اوایل امسال بسیار بهتر بود که نیز علاوه بر تاثیرات معیشتی بر نوع برخوردها و تناقض پیام ها نیز اثر گرفته چرا که پیام های متفاوتی از سوی مسئولان در رده های مختلف برای این موضوع مطرح می شود که برخی نیز بر اساس شایعه در شبکه های مجازی ترویج پیدا می کند.

 

این استاد دانشگاه مدیریت اطلاع رسانی را برای فراگیری همکاری ها مهم بیان کرد و اظهارداشت: اطلاعات صحیح و به موقع باید در اختیار مردم قرار گیرد تا اینکه تصمیم گیری نیز برای مردم آسان تر و بهتر انجام شود.

 

*قانونمداری شخصیت ها و مسئولان برای الگوی دهی به جامعه

 

رئیس انجمن روانشناسان مثبت گرای ایران با اشاره به فرهنگ سازی و الگودهی در جامعه گفت: قانونمداری شخصیت ها و مسئولان برای الگوی دهی به جامعه ضرورت دارد.

 

«علیرضا معماریان» رعایت اصول ایمنی و محدودیت ها توسط مسئولان در رده های مختلف و همچنین شخصیت های اثرگذار را یک فرصت طلایی برای نهادینه کردن رعایت پروتکل های بهداشتی معرفی کرد و افزود: اگر این دسته از افراد نسبت به موضوع کرونا حساسیت داشته و اصول بهداشتی را رعایت کنند اثر سازنده ای را در قطع زنجیره انتقال کرونا خواهیم داشت.

 

وی ادامه داد: شبکه های رسانه ای داخلی باید وضعیت مناسب استفاده از ماسک و اصول بهداشتی را به تصویر بکشند و کمتر نکات منفی عدم رعایت قوانین را نشان داده و یا بزرگ نمایی کنند.

 

معماریان نظارت بر دستورالعمل ها را لازم بیان کرد و یادآورشد: نبود نظارت بی تفاوتی و اقدامات فرهنگی موثر را نیز ناکارآمد می کند.

 

*مدل های جدید برای سبک زندگی کرونا نیاز داریم

 

مسئول واد مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت اصفهان گفت: مردم در شرایط کرونا خواهان برنامه ها و مناسک گذشته هستند که باید برای سیر زندگی و انجام تغییرات مدل های جدید متناسب با سبک زندگی فعلی ارائه شود.

 

«رضا فدایی» به نمونه هایی از مدل های امسال برای مناسک اشاره کرد و افزود: در سال های پیش از شیوع کرونا بسیاری از برنامه ها به صورت گسترده و کمتر بر بستر فضای مجازی بود اما امروز تراکم کاهش و فعالیت های مکانیزه افزایش یافته است.

 

وی ادامه داد: مدل های جدید گرامیداشت مناسبت ها خدشه ای به اصل این موضوعات ایجاد نمی کند بلکه متناسب با شرایط زمان خدمات ارائه و اجرا می شود و اگر برنامه های قبلی اثرات و جذابیت داشته اما باید تغییرات بر اساس شرایط بحرانی حتما انجام شود.

 

این کارشناس بهداشتی با تاکید بر اینکه به تغییر رفتار نیاز داریم، تصریح کرد: باید در این مسیر مسئولان نیز برنامه جامع و بلند مدتی را تدوین و اجرا کنند.

 

وی یادآورشد: تغییر روش زندگی برای مردم سخت است و نسبت به این موضوع مقاومت می کنند که باید راهکارهای مناسبی برای اصلاح این روش صورت بگیرد و افراد جامعه نیز شرایط سخت و بحرانی را درک کنند.

کد خبر 1003611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha