تبلور همدلی شیعه و سنی با اهدی زندگی

تعدادی از علمای شیعه و اهل سنت خراسان جنوبی در اقدامی جهادی با وحدت و یکرنگی برای نجات جان بیماران و کمک به کادر درمان خون اهدا کردند.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: اهدای خون اقدامی خداپسندانه و انسان دوستانه ای است که جان دوباره ای به بیماران می بخشد؛ جهادگران و داوطلبان با هدیه ای سرخ؛ زندگی سبزی را هدیه می دهند که از قِبَلِ آن دوستان، آشنایان و خانواده بیمار شوق مضاعف می گیرند.

 

در دین مبین اسلام و فرهنگ ایرانی همواره به ایثار و انفاق سفارش شده است، هر چقدر این ایثار از جنس نجات جان و اهدای خون باشد با ارزش تر تلقی می شود چراکه اهدای خون، زندگی سبزی را به همراه دارد.

 

 

در شرایط منحوس بیماری کرونا، اهدای خون و پلاسما بخششی به شکرانه سلامت است که از آن به عنوان زکات تندرستی نیز یاد می شود اما قسمت سخت ماجرا، اینجاست که در سال‌های گذشته میلیون‌ها بیمار به دلیل کمبود خون، جان خود را ازدست ‌داده‌اند، اما خوشبختانه با افزایش آگاهی مردم و اقدامات انجام‌ شده از سوی دستگاه‌های مسئول به‌ خصوص سازمان انتقال خون؛ شهروندان سراسر کشور اندکی از مایه حیات و وجود خود را به بیماران اهدا می‌کنند تا آنان نیز به زندگی خود ادامه دهند.

 

در این بین تعدادی از روحانیت شیعه و اهل سنت خراسان جنوبی در اقدامی جهادی با وحدت و یکرنگی به صورت نمادین برای نجات جان بیماران و کمک به کادر درمان در شرایط بُغرنج کرونا خون اهدا کردند.

 

تبلور علمای شیعه و سنی در اهدای خون

«ابوالفضل امیری»، یکی از علمای اهل سنت خراسان جنوبی که برای اولین بار برای اهدای خون مراجعه کرده است، به خبرنگار شبستان گفت: با توجه به اینکه در شرایط بحران بیماری کرونا، نیاز بیماران به خون مضاعف شده و ذخایر خونی کشور و استان کم شده است، آماده هستیم برای نجات هموطنان خون اهدا کنیم.

 

وی با اشار به بیت شعری از سعدی «بنی آدم اعضای یکدیگرند- که در آفرینش ز یک گوهرند»، افزود: فرقی بین شیعه و سنی نیست؛ هر کدام از مسلمانان که نیازی پیدا کنند همه گروه های مسلمان برای رفع نیاز برادر مسلمان خود باید در میدان کمک رسانی حضور یابند.

 

بهترین شکرانه سلامت، اهدای پلاسما

«حامد ترشیزی» جوان دیگری که تاکنون هیچ تجربه ای از اهدای خون نداشته است، برای اهدای پلاسما آمده است. وی به خبرنگار شبستان می‌گوید: بهترین راه برای شکرانه سلامت بعد از خروج از قرنطینه کرونا، اهدای پلاسما است.

 

وی افزود: همه بهبود یافتگان کرونا، شرایط اهدای پلاسمای خون را دارند و هیچ مشکلی به لحاظ ایمنی برایشان ایجاد نمی شود، لذا انتظار است به شکرانه سلامت، به کمک بیماران و کادر درمان بشتابند.

 

مولوی «خلیل الله مرتضوی» هم به خبرنگار شبستان گفت: حوادث و سوانح زیادی اتفاق می افتد و تعداد زیادی از هموطنان جمهوری اسلامی ایران نیازمند خون هستند؛ در زمان شیوع همه گیری بیماری کرونا در جهان؛ تنها کاری که می توانیم برای بیماران و کادر درمان انجام دهیم، اهدای خون است که اقدامی عام المنفه و خیرخواهانه است.

 

همچنین «عبدالله عطایی» از علمای اهل سنت و مدرس حوزه علمیه صدیق هم گفت: برای اینکه بتوانیم یک زحمت و مشکلی را از دوش مدافعان سلامت برداریم امروز خون اهدا می کنیم.

 

وی بیان کرد: ویروس منحوس کرونا بر سر جهان اسلام سایه افکنده است؛ برای اینکه بتوانیم برای حل این مشکل کاری انجام دهیم بهترین کار رعایت ضوابط بهداشتی و اهدای خون است.

 

عطایی با بیان اینکه مذهب و فرقه های مذهبی نباید در کمک به یکدیگر دخالت داده شوند، گفت: با وحدت و همدلی شیعه و سنی می توانیم بر کفر و شرک فائق آییم؛ امت مسلمان با یکدستی و یکرنگی نه با فکر قدرت و سیاست؛ بلکه با فکر واحد یعنی ایمان و تقوا می توانند، بر کفر جهانی غلبه کنند و به یقین، امت مسلمان بر کفر جهانی غلبه خواهند کرد.

 

وی ادامه داد: بر هر انسانی واجب است که در هنگام سلامتی و آسایش، نفعی برای مردم داشته باشد؛ هنگام تندرستی باید خدا را بشناسیم تا هنگامی سختی ها خدا ما را بشناسد.

 

اقدام جهادی علمی شیعه و سنی برای تزریق زندگی

«سید رضا هاشمی»، معاون فرهنگی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان جنوبی هم گفت: در یک اقدام جهادی و خداپسندانه، 30 نفر از برادران اهل سنت و شیعه به صورت نمادین، برای اهدای خون مراجعه کردند.

 

معاون فرهنگی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان جنوبی بیان کرد: دبیرخانه شورای برنامه ریزی کشور و دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت این دغدغه را در خصوص کمبود ذخایر خونی استان داشتند، لذا در مرحله نخست برای فرهنگ سازی این اقدام انسان دوستانه، 15 نفر از اساتید اهل سنت و 15 نفر از اساتید شیعه برای اهدای خون مراجعه کردند.

 

۶۶۷ واحد پلاسما در خراسان جنوبی اهدا شد

«ابراهیم میری مقدم»، مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی هم از اهدای 667 واحد پلاسما (522 پلاسا فرزیس و 155 پلاسمای ریکاور) تا روز گذشته (21 آذر) خبر و اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون 18 هزار و 547 برای اهدای خون مراجعه کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (19 هزار و 963 نفر) 7 درصد کاهش را نشان می دهد.

 

وی افزود: از مجموع مراجعه کنندگان امسال 15 هزار و 42 نفر موفق به اهدای خون شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.5 درصد افزایش داشته است، از این میزان یک هزار و 221 نفر زن بوده اند که 2.5 درصد اهدای خون توسط باوان افزایش داشته است.

 

 

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به در پیش بودن فصل سرما انتظار داریم افرادی که در پیک قبلی مبتلا به کرونا شده اند به انتقال خون مراجعه کنند تا ما پلاسما را ذخیره کنیم تا در صورت بروز پیک دیگری از کرونا، پلاسما ذخیره داشته باشیم.

 

میری مقدم تصریح کرد: افراد مراجعه کننده برای اهدای خون و پلاسما هیچ نگرانی بابت کاهش ایمنی بدن خود نداشته باشند، چرا که مرکز انتقال خون، یک مکان درمانی نبوده و سالم ترین افراد برای اهدای خون به این مراکز مراجعه می کنند.

 

وی با بیان اینکه روزانه 8 تا 12 نفر برای اهدای پلاسما به مرکز اهدای خون مراجعه می کنند، گفت: درخواست های بیمارستان را پاسخگو هستیم ولی ذخیره پلاسما نداریم، لذا نیازمندیم تا بهبودیافتگان برای اهدای پلاسما به شکرانه سلامت مراجعه کنند.

 

 

 

 

کد خبر 1003799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha