ضرورت تعطیلی دورهمی های یلدایی/ امسال یلدای مجازی را تجربه کنیم

جهت صیانت از سلامت عمومی جامعه، کنترل بیماری کرونا و جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا لازم است دورهمی های یلدایی تعطیل و امسال یلدای مجازی را تجربه کنیم.

خبرگزاری شبستان_  لرستان، این روزها بازارهای شهر مملو از افرادی است که در تدارک مراسم شب یلدا هستند.

 

افرادی که بی اهمیت به خطر شیوع بیماری کرونا در بازارها تردد دارند و جان خود و دیگر اعضای خانواده و جامعه را در معرض خطر ابتلا به بیماری ناشناخته کرونا قرار می دهند.

 

بازارهای شهر مملو از  افرادی است که اعتقادی به رعایت پروتکل های بهداشتی ندارند و فضا را برای دیگر شهروندان هم آلوده و نا ایمن می کنند.

 

اما در این بین افراد زیادی هستند که تمامی اصول و پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند و معتقدند که رعایت نکردن این اصول به ضرر خودشان هست.

کرونا ویروس بیماری ناشناخته ای است که تاکنون درمان قطعی ندارد و هرروز جماعتی را به این بیماری مبتلا و جمعی را به کام مرگ می کشاند.

آنچه مسلم است رابطه تنگاتنگی بین دورهمی چه در مراسم عروسی، مراسم عزا و چه در مهمانی های خانوادگی با شیوع ویروس کرونا وجود دارد و به یقین دورهمی یلدا می تواند عامل افزایش آمار مبتلایان به کرونا ویروش شده و عملا نتایج محدودیت های کرونایی را بی اثر کند.

 

با توجه به اینکه دورهمی و میهمانی‌ شب یلدا زنجیره انتقال کرونا را محکمتر می کند و نباید باغفلت و ساده گرفتن این بیماری؛ دورهمی های خانوادگی به محلی برای بیماری و افزایش مرگ و میر تبدیل شود.

 

یلدای امسال لازم است برای صیانت از سلامت و پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا به دور از دورهمی های خانوادگی تنها  به صورت مجازی برگزار شود.

 

وضعیت استان لرستان از نظر بیماری کرونا شکننده است/ دورهمی های شب یلدا تعطیل شود

 

 

ثمینی با بیان اینکه وضعیت استان از نظر کرونا شکننده است، گفت: ابراز با کوچکترین سهل انگاری ممکن است وضعیت بلافاصله از نا نجی به قرمز متمایل شود.

 

«محمود ثمینی» اظهار داشت: با توجه به شیوع بیماری کرونا همراهی و مشارکت مردم مهم ترین نقش را در کنترل بیماری کرونا دارد.

 

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان با  تشکر از مردم نجیب لرستان به خاطر عمل به توصیه ها و رعایت طرح محدودیت های هوشمند کرونا و همچنین همکاری اصناف و بازاریان، بیان کرد: برآیند این تعامل موجب شد پیک سوم کرونا کنترل شده و وضعیت عمومی استان از قرمز به نارنجی  و زرد سیر کند. 

 

وی با اشاره به اینکه وضعیت استان از نظر کرونا شکننده است ابراز امیدواری کرد که با مراعات مردم اتفاق بدی نیوفتد زیرا با کوچکترین سهل انگاری ممکن است وضعیت بلافاصله از نا نجی به قرمز متمایل شود.

 

 ثمینی تصریح کرد: در حال حاضر متخصصین معتقدند که شیوع کرونا در اجتماعات کوچکی که پیش می آید شدت بیشتری دارد و با توجه به اینکه در آستانه شب یلدا قرار داریم لازم است با فرهنگ‌سازی در این زمینه اقدام کرد و یلدایی متفاوت داشته باشیم. 

 

وی خاطرنشان کرد: شب یلدا یک موضوع فرهنگی است انتظار داریم از تمام رسانه ها، شورای اطلاع رسانی، روابط عمومی ها و اصحاب رسانه و خبرنگاران همانگونه که تاکنون یاریگر ما بوده اند با اطلاع رسانی ، تبیین و توجیه این موضوع در خصوص عدم تجمع های خانوادگی و دید و بازدیدهای شب یلدا فعالیت داشته باشند تا از تشکیل اجتماعات در جمع  فامیل به منظور حفظ سلامت مردم  جلوگیری شود.

 

معاون استاندار تصریح کرد: سنت شب یلدا سنتی بسیار خوب و پسندیده است و در تحکیم روابط خانواده ها بسیار موثر است اما در حال حاضر به دلیل شرایط کرونایی با محدودیت مواجه ایم و سلامت مردم مهم تر است. 

 

رئیس شورای اطلاع رسانی استان لرستان در پایان تاکید کرد: اگر مردم  عزیز ما دو موضوع مهم شامل  را رعایت نکات بهداشتی مثل استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را  توسط همه مردم در همه اماکن رعایت کنند نیاز به اعمال محدودیت شدید، نداریم.

 

مردم آیین بزرگداشت شب یلدا را امسال به صورت مجازی برگزار کنند

 

 

دبیر کمیته شورای اطلاع رسانی لرستان بیماری کرونا در استان با اشاره به شیوع بیماری کرونا در استان، گفت: برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری امسال مردم آیین شب یلدا را به صورت مجازی برگزار کنند.

 

« احمد حسین فتایی» بیان کرد: همراهی و مشارکت مردم در استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی مهم ترین راه کنترل بیماری کروناست.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و دبیر کمیته شورای اطلاع رسانی لرستان، با اشاره به وضعیت بیماری کرونا شکننده است، گفت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا و محدودیت های اعمال شده  انتظار می رود امسال مردم مراسم شب یلدا را مجازی برگزار کنند.

 

وی بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا کادر درمان تمامی تلاش خود را برای سلامت جان انسان ها به خطر انداختند که باید در روز پرستار از آنها تجلیل شود.

 

فتایی ادامه داد: اما با توجه به محدودیت های اعمال شده و عدم برگزاری محافل نحوه تقدیر از پرستاران باید متفاوت تر نسبت به سال‌های گذشته برگزار شود.

 

وی اذعان داشت: همچنین با توجه به نزدیکی شب یلدا قالب این مراسم سنتی باید تغییر کرده و به صورت مجازی برگزار شود چرا که دورهمی های خانوادگی عامل اصلی شیوع ویروس کرونا می‌باشد.

 

فتایی بیان کرد: مردم در طول ۲هفته تعطیلی و اجرای محدودیت ها همکاری لازم را داشته و نتیجه آن کاهش مبتلایان به ویروس کرونا بود اما نباید از این موضوع غافل شد چرا که کرونا مهار نشده است.

 

وی گفت: در صورت رعایت نکات بهداشتی وضعیت کنونی لرستان بهبود می یابد و در این راستا باید از مردم که مصوبات را دقیق اجرا کردند قدردانی کرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان افزود: بر اساس مصوبات جلسات قبل شورای اطلاع رسانی موضوع ثبت انبارها در لرستان باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد چرا که هر انباری ثبت نشود کالاهای آن قاچاق محسوب می شود.

 

فتایی اظهار کرد: سیاست‌های شورای اطلاع رسانی باید بر اساس شفاف سازی باشد و دستگاههای اجرایی اقدامات انجام شده خود را اطلاع رسانی کنند.

 

بنابراین باید امسال یلدای متفاوتی را تجربه کنیم و همانطور که نوروز باستانی 99 را در قرنطینه و به دور از دورهمی های خانوادگی تجربه کردیم و بسیاری از آیین های دینی و مذهبی، راهپیمایی ها و رسم 13 بدر را امسال در خانه برگزار کردیم باید یلدای امسال را هم برای صیانت از جان خود و دیگر اعضای خانواده و جامعه در خانه سپری کنیم.

 

 ارتباط تصویری و تلفنی با بزرگان فامیل در شب یلدا بهترین راه برای جویا شدن از حال آنان، تازه کردن دیدار ها و در عین حال حفظ سلامت آنها است.

 

کد خبر 1003894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha