آمریکا حتی پس از مذاکره با ایران هم تحریم‌ها را حفظ خواهد کرد

خوش چشم با اشاره به اینکه آمریکا حتی پس از مذاکره با ایران هم تحریم‌ها را حفظ خواهد کرد، گفت: آمریکایی‌ها وقتی دریافتند در براندازی جمهوری اسلامی ناتوانند، مولفه‌های قدرت و پیشرفت جمهوری اسلامی را شناسایی کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مصطفی خوش چشم در استودیو گفتگوی ویژه خبری  چهارشنبه شب شبکه دوم سیما با اشاره به بیانات روز ۴ شنبه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه آماده ایم که در مدت یک ساعت تحریم‌ها را برطرف کنیم، اما نمی‌شود و باید بدنبال خنثی کردن آن‌ها بود و بیان اینکه آمریکا حتی پس از مذاکره با ایران هم تحریم‌ها را حفظ خواهد کرد، افزود: ایران در دو دهه گذشته هرگاه با اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها وارد مذاکره شد رویکردش حل منازعه بود و نیت صادقانه داشت.

 

وی ادامه داد: این در حالیست که آمریکایی‌ها از سال ۲۰۰۷ به بعد با نگاهی به دستاورد‌های سیاسی ایران در تمام کشور‌هایی که مردمانش شعار مرگ برآمریکا سر می‌دهند و روی کار آمدن دولت‌های ضد آمریکایی در سوریه، عراق و آمریکای جنوبی رویکرد مهار ایران از طریق تعامل و مذاکره را پیش گرفتند.

 

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: آمریکایی‌ها وقتی دریافتند در براندازی جمهوری اسلامی ناتوانند، مولفه‌های قدرت و پیشرفت جمهوری اسلامی را شناسایی کردند و در راس آن‌ها به سراغ حوزه‌های هسته‌ای ایران رفتند وبعد در ۳ مرحله، اول اقدام به کُندسازی رشد مولفه‌های ایران، متوقف سازی مولفه‌های ایران و بعد رول بک Roll Back کردن یا منفی سازی رشد مولفه‌ها ایران را در دستور کار قرار دادند.

 

خوش چشم راه دستیابی آمریکا به اهداف فوق الذکر را مذاکره عنوان کرد و افزود: آمریکا برای مذاکره با ایران اول نیازمند اعتمادسازی و سپس اعمال فشار از طریق تحریم و سپس جنگ‌های ترکیبی امثال مداخله ارزی، جاسوسی اقتصادی صنعتی، بمب گذاری، عملیات تروریستی و سایبری و جنگ اقلیمی و ... بود، اما همواره عمود این خیمه را تحریم تشکیل می‌دهد.

 

وی تصریح کرد: آمریکا حتی در مواقعی خود را همراه با ملت ایران معرفی کرده است و می‌گفت اگر چنین و چنان شود ما تحریم‌ها را بر خواهیم داشت، اما چرا چنین کاری نمی‌کند. اینجاست که با عنایت به فرموده‌های مقام معظم رهبری، ایران با چشم باز به قضایا نگاه می‌کند دولت مردان ایرانی می‌دانند که آمریکا بدنبال حل منازعه نیست اگر بدنبال حل منازعه است اول باید برگردد و به تعهدات برجامی خود عمل کند سپس ادعای حل منازعه داشته باشد.

 

خوش چشم گفت: اسلحه اصلی آمریکا برای پای مذاکره نشاندن ایران، تحریم است، آمریکا مذاکره می‌کند که ایران را مهار سازد، ولی همواره تحریم‌ها را نگه می‌دارد. اینجاست که مقام معظم رهبری می‌گوید اگر آمریکا به تعهداتش عمل کند در عرض یک ساعت تحریم‌ها رفع می‌شود و اصلا نیاز به مذاکرده نیست.

 

خوش چشم گفت: رسانه‌های خارجی پس از بیانات روز ۴ شنبه رهبری مبنی بر رفع تحریم‌ها در یک ساعت گفتند این جمله، نوعی پالس برای مذاکره است در حالیکه اصلاً اینطورنیست.

 

وی افزود: معنی این جمله رهبری اینست که اگر طرف مقابل صداقت داشته باشند و دنبال رفع منازعه باشد خودشان می‌توانند در ۳ فرمان اجرایی و یک ساعت کل تحریم‌های ضد برجام (تمام تحریم‌هایی که در خصوص تروریسم، حقوق بشر و تحریم‌های موشکی) را بردارند، اما موضوع اینجاست که آمریکا نمی‌خواهد تحریم‌ها را بردارد.

 

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: خنثی سازی تحریم‌ها در ۳ رتبه قابل انجام است؛ اقتصاد ما باید به یک مؤلفه قدرت تبدیل شود، حوزه‌های اقتصادی که در آن‌ها دچار ضعف هستیم و محل طمع دشمن است باید برای ان تدبیر شود، ارز و مسکن و قیمت کالا‌ها از این جمله محسوب می‌شود، زیرا آمریکایی‌ها به دنبال فعال سازی گسل‌هایی همچون قومیتی، ملیتی و حوزه‌های مورد ضعف در اقتصاد هستند، سوم این که ما باید یک راهکار جامع دور زدن تحریم‌ها داشته باشیم.

 

خوش چشم هم با اشاره به تأکیدات رهبری بر شیوه‌های ایرانی- اسلامی برای رفع تحریم‌ها گفت: از نظر الگوسازی و اعمال قوانین تحریمی، ما اولین کشور منطقه هستیم که چنین مدل و الگوی تحریمی را تجربه می‌کنیم، اما موضوع این جاست که دوران فشار حداکثری دیگر تمام شده و جو بایدن از این موضوع آگاه است حال اگر ما بتوانیم سلاح تحریم را از دست آمریکا درآوریم، آن‌ها برای سال‌ها دیگر نمی‌توانند فرمول جدیدی بر علیه ایران ایجاد کنند.

کد خبر 1004743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha